Interprofessionele Student-Run-Dental-Clinic
Interprofessioneel samenwerken tijdens patiëntbehandelingen. Dat doen mondhygiënisten en tandartsen in opleiding in de Student-Run-Dental-Clinic van de HAN en het Radboudumc. Binnen dit project onderzoeken we hoe interprofessioneel leren en samenwerken verloopt. En hoe dit kan worden verbeterd.
Aanleiding van het project
Professionals in de gezondheidszorg werken steeds meer interprofessioneel samen om complexe zorgvragen adequaat en efficiënt op te pakken. Dit geldt ook voor de mondzorg. Interprofessioneel onderwijs bereidt de toekomstige professional voor op het doelmatig inzetten van de juiste zorg, waarbij je ieders rol en verantwoordelijkheid benut. We onderzoeken interprofessioneel leren en samenwerken in het onderwijs en de toepassing ervan in de beroepspraktijk.
Doel
Dit project heet voluit: Interprofessioneel opleiden voor samenwerking in een Student-Run-Dental-Clinic (SRDC) en in de beroepspraktijk met nieuwe professionele rollen.
Doel van dit project is bij te dragen aan inzichten op het gebied van interprofessioneel samenwerken en opleiden. Inzichten die ook relevant zijn voor andere onderwijssettingen dan de mondzorg. En voor de kennisontwikkeling op het gebied van taakherschikking. Studenten van de opleiding Mondzorgkunde werken mee aan de uitvoering van onderdelen van het onderzoek.
Onze partners
Vanuit de HAN werken we binnen dit project samen met het Radboudumc en de Radboud Health Academy.
Ria Kersbergen wordt bij haar promotieonderzoek begeleid door:
- prof. dr. Nico Creugers, hoogleraar T Restauratieve Tandheelkunde aan Radboudumc, Tandheelkunde
- prof. dr. Lia Fluit, hoogleraar Innovatief en persoonsgericht en leren en werken in de gezondheidszorg aan Radboudumc, Radboud Health Academy
- dr. Miranda Laurant, HAN-lector Organisatie van Zorg en Dienstverlening
- dr. Wietske Kuijer, HAN-lector Responsief Beroepsonderwijs
Achtergrond
De Student-Run-Dental Clinic ( SRDC) is een onderwijssetting van de HAN-opleiding Mondzorgkunde en Tandheelkunde van het Radboudumc. Studenten werken er samen tijdens patiëntbehandelingen, als voorbereiding op hun toekomstige beroepspraktijk. Ze leren tot effectieve professionele samenwerking te komen. Met als doel: een betere zorg voor de patiënt.
Er is een combinatie van samenwerken in opleiden, de SRDC als praktijksetting én onderzoek. Dit vormt de basis voor het ontwikkelen van nieuwe visies op leren in netwerken en op de 'skill mix': een optimale inzet van professionals in de gezondheidszorg.
Artikelen
Kijk hieronder voor de publicaties vanuit dit project.
- Perceptions of interprofessional collaboration in education of dentists and dental hygienists and the impact on dental practice in the Netherlands: A qualitative study (nih.gov)
- Interprofessional learning in a student-run dental clinic: The effect on attitudes of students in oral healthcare
- Interprofessional education for healthcare professionals. A BEME realist review of what works, why, for whom and in what circumstances in undergraduate health sciences education
Health
Met zwaartepunt Health richt de HAN zich op het verkleinen van sociaal-economische gezondheidsverschillen. Ook in Nederland leven hoogopgeleiden langer en gezonder dan mensen met een laag onderwijsniveau. Deze uitdaging vraagt om een multidisciplinaire aanpak en een integrale benadering, gericht op de persoon, de omgeving en de maatschappij.
Stuur een mailbericht naar: lectoraat.ozd@han.nl