Nijmeegs Interprofessioneel Leerlandschap 2019-2021
Dit project is een vervolg op het Nijmeegs Leerlandschap Wijkverpleegkundige Nieuwe Stijl. Aan de bestaande samenwerking voegen we professionals en docenten uit het sociaal domein en cliëntvertegenwoordiging toe. Om zo de kwaliteit van de zorg en het welzijn van thuiswonende ouderen te verbeteren.
Aanleiding van het project
Het aantal thuiswonende ouderen met verschillende gezondheids- en welzijnsproblemen neemt toe. Professionals in zorg en welzijn moeten hierop kunnen anticiperen. Hier komen verschillende domeinen bij kijken. Hoe zorgen we voor goede integrale zorg, ondersteuning en welzijn aan deze ouderen?
Doel
Doel van dit project is het bevorderen van interprofessionele deskundigheid. Dit betekent dat professionals en docenten uit het sociaal domein worden toegevoegd aan het bestaande Leernetwerk.
Dit is bereikt door professionals en docenten uit het mbo en hbo die zich (deels) richten op de zorg en welzijn voor thuiswonende ouderen en hun omgeving samen te laten werken aan:
- het vanuit verschillende perspectieven bekijken en uitdiepen van onderwerpen en thema’s;
- het samen leren door mee te lopen in de beroepspraktijk van elkaar. Zorgprofessionals van het team wijkverpleging en docenten verpleegkunde in duobanen met professionals en docenten uit het sociaal domein;
- het delen van kennis tijdens maandelijkse leernetwerkbijeenkomsten;
- het voorbereiden van thema’s voor bijeenkomsten en kennismarkten voor professionals, docenten, studenten en bewoners uit de regio Nijmegen.
Het samenwerken heeft plaatsgevonden in het Nijmeegs Interprofessioneel Leernetwerk. De opgedane nieuwe inzichten over leren en interprofessioneel samenwerken worden zowel in het onderwijs als in de beroepspraktijk gebruikt.
Ook is een bijdrage geleverd aan de kennis over het leren en het interprofessioneel samenwerken in de beroepspraktijk. In hoeverre verbetert de duobaan en deze werkwijze de integrale zorg en ondersteuning voor thuiswonende ouderen volgens de betrokken professionals uit het team wijkverpleging, het sociaal domein en docenten?
Het project heeft een heel positieve waardering gekregen van ZonMw, zie:
- Professionals in de wijk leren met en van elkaar Nijmeegs Interprofessioneel Leerlandschap 2019-2021
In het Onderwijs en Gezondheid, jaargang 46, nummer 7, december 2022, is het volgende artikel van projectleider Jacqueline Theunissen over dit project gepubliceerd:
-
Resultaten
Het project heeft een aantal verschillende soorten resultaten opgeleverd. We delen deze graag.
Onze partners
De projectpartners vormen samen een team en leveren vanuit hun eigen expertise waardevolle informatie voor het onderzoek.
- Interzorg
- TVN zorgt
- Buurtzorg
- Stichting MEE
- Bindkracht10
- Driekracht
- Zorgbelang Inclusief
- ROC Nijmegen
Achtergrond
Het Nijmeegs Leerlandschap Wijkverpleegkundige Nieuwe stijl is ontstaan om deskundigheid te bevorderen bij de vele veranderingen in 2015. Het Nijmeegs Interprofessioneel Leerlandschap 2019-2021 is daar een vervolg op.
Publicaties
Er zijn publicaties verschenen over dit project vanuit het lectoraat. Bekijk het overzicht van deze publicaties.
Fair Health
Met focusgebied Fair Health richt de HAN zich op het verkleinen van sociaal-economische gezondheidsverschillen. Ook in Nederland leven hoogopgeleiden langer en gezonder dan mensen met een laag onderwijsniveau. Deze uitdaging vraagt om een multidisciplinaire aanpak en een integrale benadering, gericht op de persoon, de omgeving en de maatschappij.