Project

Samenwerkingskwesties in het jeugddomein

Stockfoto met kinderen voor rapportage kennisupdate

Goede samenwerkingsrelaties van professionals met cliënten, hun sociale systeem én met andere betrokken hulpverleners zijn cruciaal. Ze zijn een belangrijke voorspeller voor het resultaat van hulp aan jeugdigen en gezinnen. De HAN onderzoekt hoe goede samenwerkingsrelaties tot stand komen.

Op deze pagina presenteren wij de verschillende projecten waarmee het Lectoraat Werkzame Factoren in de Jeugd- en Opvoedhulp samen met partners in het onderwijs en de praktijk, kennis verzamelt over het realiseren en onderhouden van goede samenwerkingsrelaties. 

  • SWAG 1.0: Samenwerken aan ambulante (Gezins)hulp

    Ouders en jeugdigen, ervaringsdeskundigen, jeugd- en gezinswerkers, docenten, studenten en onderzoekers kunnen nog beter met elkaar samenwerken. Daarom werken we aan de ontwikkeling van een duurzame leergemeenschap. Goede samenwerkingsrelaties van professionals met betrokken andere hulpverleners zijn belangrijk. Ze voorspellen het resultaat van de hulp. Het onderzoek Samenwerken aan Ambulante (Gezins)hulp (SWAG 1.0) zorgt ervoor dat bestaande inzichten over hulp aan jongeren en gezinnen goed worden benut.

  • Studentenproject Samenwerkingskwesties in beeld

    In dit project analyseren studenten beeldopnames van hulpverleningsgesprekken gemaakt door jeugdzorgprofessionals. De studenten maken hiervoor gebruik van een speciaal ontwikkeld meetinstrument. De betrokken jeugdzorgprofessionals ontvangen van de studenten zowel mondeling als schriftelijk feedback op de samenwerkingsrelatie tussen hen en de cliënten.

    Lo-res. Groep van 4 studenten in overleg aan tafel in algemene ruimte HAN.
  • Alliantiegericht werken voor sociale professionals

    Wat is alliantie? Wat is het belang daarvan? Welke werkwijze wordt gehanteerd bij alliantiegericht werken voor sociale professionals? In dit project geven we handvatten en tips onder andere door middel van kennisclips.

    po kind met bal
  • Leerlijn Betekenisvolle Samenwerking

    Een leerlijn is samenhangend onderwijsprogramma met een logische opbouw van kennis en vaardigheden. De leerlijn 'Betekenisvolle samenwerking' draagt bij aan duurzame en actuele kennis rondom het thema samenwerking.in het sociale domein.

    HAN vlaggen bij R31
  • Addressing the alliance

    Uit het onderzoek 'Addressing the alliance' blijkt dat hoe beter hulpverleners erin slagen om goede allianties met ouders te realiseren én te behouden, hoe positiever de resultaten zijn voor de betrokken gezinnen. Welke factoren zijn van invloed op de alliantie?

    Stockfoto van gezin voor rapportage kennisupdate