Project

Studentenproject Samenwerkingskwesties in beeld

Lo-res. Groep van 4 studenten in overleg aan tafel in algemene ruimte HAN.

In dit project analyseren studenten beeldopnames van hulpverleningsgesprekken gemaakt door jeugdzorgprofessionals. Dit doen ze met een speciaal ontwikkeld meetinstrument. De betrokken jeugdzorgprofessionals ontvangen mondelinge en schriftelijke feedback op de samenwerkingsrelatie tussen hen en de cl

Snelle info

Projectleider:

Elma Hilbrink 

Status:

Lopend

Subsidie:

ZonMW (tot 2020)

Aanleiding

Het studentenproject ‘Samenwerkingskwesties in beeld’ is in 2018 gestart als onderdeel van de leergemeenschap SWAG. Wegens succes zijn we ook na afronding van het SWAG 1.0 project doorgegaan met dit studentenproject.  Inmiddels hebben meer dan 50 vierdejaars bachelorstudenten (hoofdzakelijk pedagogiek en social work) deelgenomen. 

Doel van het project

Binnen dit studentproject analyseren studenten in het kader van hun afstuderen, beeldopnames van hulpverleningsgesprekken gemaakt door jeugdzorgprofessionals die de post-initiele opleiding Intensieve Ambulante Gezinshulp volgen. De studenten maken hiervoor gebruik van een speciaal ontwikkeld meetinstrument: de SOFTA (System for Observing Family Therapy Alliances) (Friedlander, Escudero, & Heatherington, 2006). De betrokken jeugdzorgprofessionals ontvangen van de studenten zowel mondeling als schriftelijk feedback op de samenwerkingsrelatie tussen hen en de cliënten. Als onderdeel van dit project volgen studenten een training van 9 bijeenkomsten waarin zij zowel getraind worden in het gebruik van het observatie instrument SOFTA als in het geven van feedback.

Resultaten

Meer weten over dit project?

Elma Hilbrink, projectleider

  • elma.hilbrink@han.nl
  • Patricia Akkermans, coördinator studentenproject en training

  • patricia.akkermans@han.nl
  • Lectoraat
     

    Werkzame Factoren in de Jeugd- en Opvoedhulp

    Professionals in de jeugdzorg werken elke dag opnieuw met zeer verschillende mensen. Hoe realiseer je dan een goede en dus effectieve samenwerkingsrelatie? En hoe zorg je dat deze goed blijft? Het Lectoraat Werkzame Factoren in Jeugd- en Opvoedhulp focust op samenwerkingsvraagstukken in jeugd- en opvoedhulp.  

    in park die hand van ouder vasthoudt