Efficiënt rapporteren in de zorg
Zorgprofessionals besteden veel tijd aan het rapporteren over (gesprekken met) cliënten. Kan dit praktischer en efficiënter? In dit project wordt gewerkt aan een verbeterd ECD; Elektronisch Cliënten Dossier. Om tot een goed en bruikbaar ontwerp te komen, werken zorgprofessionals zelf mee.
Aanleiding
Een groot deel van de taken van professionals in de zorg, bestaat uit gesprekken met cliënten. Dagelijks moet hierover worden gerapporteerd. Dit doen zij in een ECD, een Elektronisch Cliënten Dossier. Soms sluit de software echter niet goed aan op de wensen en de praktijk van de gebruikers.
Doel
Doel van dit project is het ontwerpen van een ECD waarin zorgprofessionals efficiënt kunnen rapporteren. Om tot een goed ontwerp te komen, hebben zorgverleners meegewerkt. Ze hebben in een Design Sprint input geleverd voor een verbeterd ECD. Een ECD waarin de dagelijkse taak van het schrijven van rapportages beter ondersteund wordt.
Resultaten
Resultaat van de Design Sprint was een verbeterd ontwerp van het ECD. Dit ontwerp ondersteunt zowel het schrijven als het raadplegen van rapportages beter in de praktijk.
Achtergrond
Zorgverleners wilden graag een verbeterde versie van het ECD. Zodat ze eenvoudiger (minder vaak klikken) betere rapportages kunnen opstellen (doelgericht, functioneel).
Ons team
Els van der Pool
Lector Human Communication DevelopmentKeun Young Sliedrecht
Docent-onderzoeker Lectoraat EngineeringOnze partner
Symax: Geert Klein-Breteler
Publicaties
- Sliedrecht, K.Y. Efficiënt rapporteren in de zorg: herontwerp van het ECD. In: ICT & Health.
- Blog gepubliceerd op de webpagina van ICT &Health: ECD bedacht door zorgprofessional - ICT&health
Het lectoraat Human Communication Development
Hoe bereik je de ander, hoe begrijp je elkaar? Hoe zorg je voor optimale interactie met klanten, burgers en netwerkpartners? Ons lectoraat onderzoekt wat wel en niet werkt in een steeds veranderende omgeving en ondersteunt professionals met advies.