Nijmeegs Leerlandschap Wijkverpleegkundige Nieuwe Stijl
Dit project is bedoeld om deskundigheid te bevorderen bij wijkverpleegkundigen en docenten. Om het vak van wijkverpleegkundige goed te kunnen (blijven) uitvoeren is 'leren in de praktijk' onontbeerlijk.
Dat geldt evengoed voor aankomend wijkverpleegkundigen als voor ervaren wijkverpleegkundigen.
Met de vele veranderingen in de huidige praktijk veranderen ook de competenties waarover (aankomend) wijkverpleegkundigen dienen te beschikken. Er wordt meer beroep gedaan op:
- het indiceren en organiseren van zorg;
- de eigen regie en zelfredzaamheid van de burger en het cliëntsysteem;
- preventief werken;
- het wijkgericht samenwerken.
Om die reden dient het onderwijs nauw op de praktijk aan te sluiten.
Bestendig leerlandschap
In het project werken HAN Verpleegkunde, 3 thuiszorgorganisaties (Buurtzorg, ZZGzorggroep en TVN Zorgt) en het ROC Nijmegen samen. We werken aan de ontwikkeling van een bestendig netwerk (leerlandschap) voor de uitwisseling van actuele wijkverpleegkundige kennis. Hierbij bouwe we voort op een aantal bestaande activiteiten, zoals gastcolleges door wijkverpleegkundigen en samenwerkingsverbanden. Het netwerk voegt hieraan een aantal nieuwe activiteiten toe zoals onder andere de duobanen.
Duobaan: hbo-docent en wijkverpleegkundige
In de duobaan werken 1 docent HAN Verpleegkunde en 1 wijkverpleegkundige per instelling een dag per week samen aan de onderlinge uitwisseling van kennis en het realiseren van innovatie.
De docent werkt in de praktijk aan analyses van de door de teams ingebrachte onderwerpen voor verbetering. Op grond hiervan organiseert de docent onder meer:
- Intervisie
- Werkbesprekingen
- Literatuurbesprekingen
De docent begeleidt vervolgens studenten die in het kader van hun afstudeerproject helpen bij de aanpak van de ingebrachte onderwerpen.
De wijkverpleegkundigen nemen deel aan deze activiteiten en aan het onderwijs bij HAN Verpleegkunde.
- Zij organiseren met de docent samen gastcolleges (met wijkverpleegkundigen) en werkgroepen voor studenten.
- Zij helpen bij de afstudeerprojecten.
- Zij organiseren samen met de docent bij- en nascholingen (o.a. masterclasses) voor hun collega's.
-
Vervolgproject
Uit dit project vloeide een vervolgproject voort: Nijmeegs Interprofessioneel Leerlandschap 2019-2021.
-
Artikel
Wil je meer lezen over het project? Lees dan dit artikel in de Mediator van november 2016.
Publicaties
Er zijn publicaties verschenen over dit project vanuit het lectoraat. Bekijk het overzicht van deze publicaties.
Health
Met zwaartepunt Health richt de HAN zich op het verkleinen van sociaal-economische gezondheidsverschillen. Ook in Nederland leven hoogopgeleiden langer en gezonder dan mensen met een laag onderwijsniveau. Deze uitdaging vraagt om een multidisciplinaire aanpak en een integrale benadering, gericht op de persoon, de omgeving en de maatschappij.