Project

Strategisch organiseren van werken in de driehoek tussen onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk

en docent in gesprek met bedrijf, handen schudden, FEM Employment

Hoe maak je de samenwerking tussen onderwijs, onderzoek en werkveld succesvol? En hoe staan wij er in als HAN? Richt je op het organiseren in netwerken is het advies!

Snelle info

Contactpersoon:

Wietsje Kuijer-Siebelink

Opdrachtgever:

HAN Programmaraad Werken in de driehoek

Startdatum:

April 2019

Status:

Afgerond

Doel

Samenwerkingen tussen onderwijs, onderzoek en praktijk zien er steeds anders uit. Wat werkt in dit soort samenwerkingen? Voor wie, onder welke omstandigheden en hoe? Om antwoord op deze vragen te vinden voerde een team van HAN onderzoekers uit verschillende lectoraten en academies onderzoek uit. Samenwerking houdt het onderwijs actueel. Het bereidt studenten beter voor op hun toekomstige baan. Doel is ook om bij te dragen aan de ontwikkeling van beroepen en maatschappelijke vraagstukken. Dankzij de samenwerking krijgen we toegang tot nieuwe kennis vanuit het werkveld.

Organiseren in netwerken

De stap naar de volgende ontwikkelfase moet sterk gericht zijn op het organiseren in netwerken. 

Gezamenlijke ambitie is hierbij een voorwaarde. Wederzijdse afhankelijkheid een gegeven. Recht doen aan elkaars belangen en goed organiseren een noodzaak. Bij deze ontwikkeling hoort een evaluatief proces, gericht op verdieping van relaties en wederzijds managen van verwachtingen, evenals op het doorontwikkelen van ambitie en monitoring van resultaten voor alle betrokkenen. 

Aanbevelingen om te komen tot een samenhangende aanpak hiervoor zijn: 

  • werk met partners aan een gedeelde visie op ontwikkelingen in de sector
  • organiseer het netwerk, en pas ieder je interne organisatie aan
  • zorg voor grensrollen op verschillende niveaus in de samenwerking om ambities te borgen
  • stimuleer onderzoekend vermogen van alle betrokkenen. 

 

Resultaten

Deze richting en aanbevelingen staan beschreven in de aanbevelingen die je vind bij de resultaten. Voor het HAN-beraad is een aparte beleidsnotitie geschreven.  Met de resultaten en aanbevelingen vanuit dit project willen we mensen uitdagen om een volgende stap te zetten in de ontwikkeling van de samenwerking tussen hogeschool en werkveld. 

met post-its
Maak kennis 

Ons team

Heeft uw organisatie een specifieke vraag of probleem? Onze onderzoekers zetten hun kennis, kunde en ervaring graag in om een passend en toepasbaar antwoord te vinden.

Wietske Kuijer

Onderzoeker
Portret, onderzoek

Tanja Tankink

Beleidsadviseur

Achtergrond

Met de resultaten en aanbevelingen van dit project willen we mensen uitdagen om een volgende stap te zetten in de ontwikkeling van de samenwerking tussen hogeschool en werkveld. 

rapport werken in de driehoek aanbevelingen

Nieuws en artikelen

studenten en professionals in overleg
overleg met post-its
Foto Master Academie Educatie. 3 masterstudenten werken samen en kijken op een laptop.
studenten en professionals in overleg
Grensoverstijgend samenwerkenTeamingscan voor leerwerkomgevingen
tikt op touchscreen
Etalagebijeenkomst over Open Eind LeeromgevingOp weg naar het onderwijs van de toekomst
15 april Etalagebijeenkomst Open eind leeromgeving HAN Nijmegen
Loopbaanoriëntatie- en begeleidingStudiekeuze: een rationeel proces?
Jonge vrouw met half lang krullend haar staat na te denken of te dagdromen met haar wijsvinger aan haar kin

Contact

Wietske Kuijer, lector Responsief Beroepsonderwijs

  • wietske-kuijer@han.nl
  • Erik de Vries, Lector Innovatie in de Publieke Sector

  • erik.devries@han.nl
  • Tanja Tankink, Beleidsmedewerker Onderwijs OOK

  • Tanja.tankink@han.nl
  • Blijf op de hoogte
     

    Ieder kwartaal bundelt de Academie Educatie haar onderzoeksnieuws en activiteiten in een digitale nieuwsbrief. Je vindt er informatie over projecten waaraan we werken, samenwerkingen, bijeenkomstkomsten, spellen en handige tools.