Achtergrond

In extreem droge tijden kunnen schepen minder lading vervoeren in verband met de diepgang en kunnen schepen met een diepgang van boven de 3 meter niet alle drempels passeren. Dit zorgt voor extra druk op het wegennet en verhoogd de transportkosten van ondernemingen.

Rivier de IJssel

Schepen kunnen minder lading vervoeren omdat ze anders kunnen vastlopen. In oktober 2018 is een diepgang op de IJssel gemeten van slechts 165cm, in vergelijking voor de tijd van het jaar hoort de diepgang ruim boven de twee meter te zijn. Voor het bedrijfsleven is het transport over water belangrijk om goederen op een goedkope wijze te vervoeren. 

Risico's van droogte

Voor Oost-Nederland zijn met name het Twentekanaal en de IJssel belangrijke verkeersaders. Voor bedrijven is het van groot belang om rekening te houden met mogelijke transportbelemmeringen in verband met strategische voorraden. Om deze reden hebben de Bedrijvenkring Zutphen, De Ruimte Advies, Provincie Gelderland en het Deltaprogramma Rijn de vraag gesteld aan Lectoraat Sustainable River Management om inzichtelijk te maken wat mogelijke risico’s van droogte zijn voor de scheepvaart op de IJssel en welke maatregelen mogelijk zijn om deze risico’s te reduceren.  

Nieuws en artikelen

De onderzoekers van de HANAnaïs Passera
Coverbeeld vrouw met loep, onderzoekers van de HAN (NH)
Claudia McLoad met haar man Lourenco Gouveia tijdens haar diploma-uitreiking in Zuid-Afrika. PhD
Veilige, toegankelijke en leefbare rivieren Internationaal samenwerken voor veerkrachtige riviersystemen
Uiterwaarden
Omgevingsbeeld van Cortenoever
Slimme dijken creëren met digital twinningDigitale dijken doorbreken
een bankje dat last heeft van een overstroming.
Rivierenbeheer op de Markerwadden
project dijkverhoging afsluitdijk. De Afsluitdijk is versterkt met Quattroblocks
Slib
Dag van de droogte. Droge grond met bloem.