Over het MOVEL-onderzoek
Doelen van het onderzoek
De Academie Educatie wilde graag meer inzicht krijgen in de opbrengsten van de Master Ontwerpen van Eigentijds Leren (MOVEL) voor wat betreft:
1. de bijdrage die MOVEL-studenten leveren aan de innovaties met ict in de onderwijspraktijk;
2. de (ontwikkeling van) stuurkracht van MOVEL-studenten zowel tijdens als na afloop van de opleiding;
3. de factoren uit de opleidings- en onderwijspraktijk die belemmerend of bevorderend zijn voor de stuurkracht van MOVEL-studenten.
Onderzoeksvragen
1. Welke impact heeft de MOVEL-student op de onderwijsinnovatie met ict in de onderwijspraktijk op school/in de onderwijsinstelling tijdens en na afloop van de MOVEL?
2. Wat is kenmerkend voor de (ontwikkeling van de) stuurkracht van MOVEL-studenten tijdens en na afloop van de MOVEL?
3. Welke factoren belemmeren en bevorderen de stuurkracht van MOVEL-studenten in de opleidingspraktijk en de onderwijspraktijk tijdens en na afloop van de MOVEL?
Aanpak
Het onderzoek volgt gedurende de periode drie opeenvolgende cohorten MOVEL-studenten uit verschillende onderwijssectoren.
PO | 2019/2020 | 2020-2023 |
PO, VO, MBO, HBO | 2020/2021 | 2021-2024 |
PO, VO, MBO, HBO | 2021/2022 | 2022-2025 |
Er worden verschillende onderzoeksmethoden gebruikt, zoals interviews (met leidinggevenden en studenten), storylines en documentanalyses.
Onze Kennis
Bekijk de resultaten van het onderzoek, we delen hier rapporten en andere opbrengsten.