Copingstudie: (toekomstige) BMH’ers en indrukwekkende gebeurtenissen
Hoe gaan startende Medisch Hulpverleners op de ambulance om met indrukwekkende gebeurtenissen? Hoe beïnvloeden die het functioneren? Binnen dit project doen we onderzoek naar de beleving van deze professionals. Voor, door en met studenten van de Bachelor Medische Hulpverlening (BMH).
Aanleiding
Sinds 2010 bieden we in Nederland de opleiding Bachelor Medische Hulpverlening (BMH) aan. De opleiding BMH speelt in op ontwikkelingen in het werkveld als personeelstekorten, vergrijzing en functiedifferentiatie. En op de daaruit voortkomende behoefte aan breed inzetbaar, hoogopgeleid personeel in de medische beroepskolom.
Psychische impact op medische studenten en professionals
Tijdens de opleiding en het werk kunnen (toekomstig) medisch professionals indrukwekkende gebeurtenissen meemaken. Bij het ervaren van opeenstapelende indrukwekkende gebeurtenissen neemt het risico op angst, depressie en post-traumatische stress stoornissen toe. Deze psychische gevolgen komen vaker voor onder medische studenten en medische professionals in de acute intensieve zorg dan onder de algemene bevolking. Het is daarom belangrijk dat deze (toekomstige) professionals adequaat omgaan met deze indrukwekkende gebeurtenissen.
Omgaan met indrukwekkende gebeurtenissen
De beroepsgroep BMH is dus nieuw en bestaat uit mensen die jonger zijn en een ander opleidingstraject hebben gevolgd dan de klassieke opleidingsroutes. Vanuit het werkveld en de BMH-opleiding is er nog geen inzicht in hoe BMH studenten omgaan met indrukwekkende ervaringen. Vanuit de literatuur is bekend dat ze grote psychische impact kunnen hebben op zowel studenten als professionals. In dit project onderzoeken we hoe beginnende professionals hier mee om gaan en wat de gevolgen zijn.
Doelen
Met de coping studie willen we inzicht krijgen in de volgende vragen:
- Welke gebeurtenissen BMH-studenten en startende BMH’ers als indrukwekkend ervaren, wat de gevolgen van deze gebeurtenissen zijn en welke coping stijlen BMH-studenten en startende BMH’ers gebruiken om met indrukwekkende gebeurtenissen om te gaan.
- Welke begeleiding tijdens de BMH-opleiding en het traineeship wordt aangeboden aan startende BMH’ers om met indrukwekkende gebeurtenissen om te leren gaan.
- Hoe werkbegeleiders en studieloopbaanbegeleiders BMH-studenten en startende BMH’ers begeleiden bij het meemaken van een indrukwekkende gebeurtenis en welke competenties zij (nodig) hebben om dit te doen.
Met de inzichten beogen we het creëren van kennis. Deze kennis vormt dan de basis bij de ontwikkeling van onderwijs en handvatten/tools voor het optimaliseren van de begeleiding van (toekomstig) BMH-professionals rondom indrukwekkende gebeurtenissen. Onze doelen van de copingstudie zijn:
- Het ondersteunen van psychische gezondheid tijdens de opleiding en het werk.
- Het ''zich gezien en gehoord'' laten voelen van de student.
- Het voorkomen van uitval tijdens de opleiding en het werk.
Methode: deelstudies
Het onderzoeksproject is opgezet in 5 deelstudies.
Indrukwekkende gebeurtenissen startende BMH’ers ambulancezorg
In vraaggesprekken vertelden 22 BMH’ers over hun ervaringen. Deze deelstudie had een kwalitatief onderzoeksdesign met semigestructureerde interviews. De uitkomsten gebruiken we in het BMH-onderwijs. Ook voor de beroepspraktijk zijn de resultaten in te zien en bruikbaar, zie de links naar de publicaties:
- Startende Bachelor Medisch Hulpverleners op de ambulance en indrukwekkende gebeurtenissen, nieuwsartikel Venticare, stichting Acute Zorg (2021)
- Loef, J., Vloet, L.C.M., Vierhoven, PH. et al. Starting ambulance care professionals and critical incidents: a qualitative study on experiences, consequences and coping strategies, BMC Emergency Medicine volume 21, Article number: 110 (2021) https://doi.org/10.1186/s12873-021-00500-9
Indrukwekkende gebeurtenissen BMH-studenten
In vraaggesprekken vertelden 19 BMH-studenten uit alles fases van de opleiding over hun ervaring. Deze deelstudie had een kwalitatief onderzoeksdesign met semigestructureerde interviews. Zie de links naar:
- HAN-prijs categorie studenten
- Als BMH'er omgaan met indrukwekkende gebeurtenissen?
en naar het wetenschappelijk artikel: - Loef, J., Apostolatos, J., Boumans, E., Cleveringa, T., Van Zonneveld, T., Vloet, L., Ebben, R. Bachelor Medische Hulpverlening: Coping rondom indrukwekkende gebeurtenissen. Onderwijs en Gezondheidszorg; 2022;2:26-29
Dit artikel is genomineerd voor de 'Henk Ritzen-prijs' 2022 die 'Onderwijs en Gezondheidszorg' (OenG) jaarlijks uitreikt aan de 1e auteur van het beste in OenG gepubliceerde artikel.
Indrukwekkende gebeurtenissen startende BMH’ers anesthesie, cardiodiagnostiek en spoedeisende hulp
Voor deze deelstudie zijn 20 BMH’ers uit de werkvelden spoedeisende hulp, anesthesie en cardiodiagnostiek geïnterviewd.
- Vakpublicatie volgt in najaar 2022
Begeleiding door werkbegeleiders en studieloopbaanbegeleiders
In deze deelstudie zijn 6 docenten en 4 werkbegeleiders geïnterviewd om inzicht te krijgen hoe zij begeleiding van studenten die indrukwekkende gebeurtenissen meemaken vorm en inhoud geven.
Ontwikkeling tools en onderwijs
-
Resultaten
De opbrengsten van de deelstudies worden (ook) gepubliceerd in nieuwsberichten en artikelen.
-
Partner RAV Brabant Midden-West-Noord
RAV Brabant Midden-West-Noord levert ambulancezorg in de provincie Brabant en is een belangrijke partner in opleiding en onderzoek. De betrokken onderzoeker van de copingstudie is bij deze ambulancedienst werkzaam als BMH ambulancezorgprofessional.
Joke Mintjes Award voor BMH-studenten
De Joke Mintjes Award is de prijs voor het beste door studenten uitgevoerd onderzoek naar verbeteringen van patiëntenzorg in de acute intensieve zorg. Demi Corstjens en Kim Stulen, studenten BMH, zijn de winnaars met onderzoek naar indrukwekkende gebeurtenissen bij jonge BMH'ers in de ambulancezorg.