Formatief evalueren als brug tussen onderwijs en leren
Steeds meer scholen en leraren willen toetsing en beoordeling van leerlingen zo inzetten dat het het leren stimuleert. Niet alleen als afsluiting van een leerproces. Die formatieve aanpak blijkt in de praktijk nog best lastig.
Meer over Leerflow
Leerflow is ontwikkeld door samenwerking tussen Vernieuwenderwijs en het onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren van de HAN en mede mogelijk gemaakt door de RAAK-PRO-subsidie van SIA. Meer weten? Lees dit artikel over Leerflow, waarin de ontwerpstappen verder worden toegelicht.
Achtergrond
Om te schetsen waar het wringt en schuurt, stappen we even de wereld binnen van leraar Sjors. Zijn school wil aan de slag met formatief evalueren; hij mag nog maar 1 toets met cijfer per onderwijsperiode geven.
Het team Formatief Evalueren
Tamara van Schilt-Mol
Lector Eigentijds Beoordelen en BeslissenJanneke van der Steen
OnderzoekerOnze partners
Publicaties
Er zijn al heel wat publicaties verschenen rondom het project Formatief evalueren.
Resultaten
Bekijk een een aantal kernopbrengsten van het RAAK onderzoek Formatief Evalueren.
Naar het Lectoraat Eigentijds Beoordelen en Beslissen
Beoordelen en beslissen staat volop in de belangstelling. Het wordt voor iedereen in het onderwijs duidelijker dat het anders moet én kan. Ons lectoraat richt zich op de vraag hoe je een eigentijds programma van beoordelen en beslissen inricht.
Ieder kwartaal bundelt de Academie Educatie haar kennis en activiteiten in de digitale nieuwsbrief 'Voor het leren van vandaag en morgen!' Ontvang het laatste nieuws over o.a. onze opleidingen, events, onderzoeksresultaten en samenwerkingen een aantal keer per jaar in je inbox! Meld je aan voor de nieuwsbrief.