Hulpmiddelen
Wil je aan de slag met EBP in je zorgteam? En kun je wel wat hulp gebruiken? Bekijk dan de hulpmiddelen.
Ga je aan de slag met EBP? Een manier om dat te doen is door het bespreken van zorgleefplannen of zorgleefplanbesprekingen.
Kijk kritisch naar een zorgleefplan
Bekijk welke onderdelen van EBP in het zorgleefplan staan.
- Zijn de richtlijnen voor het gebruik van het zorgleefplan en het multidisciplinair overleg nageleefd?
- Zijn de scorelijsten ingevuld? Denk aan decubitus, depressie, vocht en voeding, incontinentie en depressie?
- Is het zorgleefplan opgesteld op basis van de zorgvraag die op basis van de scorelijst is vastgesteld?
- Vindt er opvolging van het zorgplan plaats?
- Zijn de scorelijsten bij een veranderende zorgvraag opnieuw ingevuld?
- Is het aan te tonen dat de bewoner/familie betrokken is bij het opstellen van het zorgleefplan?
Woon een zorgleefplanbespreking bij
Bekijk of je onderdelen van EBP terug ziet komen.
- Zijn de wensen en behoeften van de bewoner uitgangspunt bij het opstellen van het zorgplan?
- Maken de 4 pijlers van EBP onderdeel uit van de beslissing in de zorg voor bewoners?
- Zijn er kritische vragen aan elkaar gesteld?
- Zijn de bewoner/familieleden betrokken bij de zorgplanbespreking?
Bespreek met zorgmedewerkers in je team 1 of meer vragenlijsten of resultaten uit cliënten- en familietevredenheidsmetingen. Zo kun je met elkaar in gesprek gaan over het werken met EBP.
Voorbeeld: EBPQGa met behulp van de vragenlijst EBPQ in gesprek met de zorgmedewerkers van het V&V-team. Over hun eigen houding, kennis en vaardigheden ten aanzien van EBP. Er is een vragenlijst voor mbo- en een vragenlijst voor hbo-zorgmedewerkers. Het is raadzaam om met elke groep een apart gesprek te voeren. Breng aan de hand van vragenlijst de huidige EBP-cultuur en de bevorderende en belemmerende factoren in kaart.
Voorbeeldvragen
Mbo: Ik vraag me af waarom ik zorg verleen op de manier waarop ik deze nu verleen.
Mbo: Ik herken vraagstukken of punten ter verbetering in de dagelijkse zorg.
Hbo: Hoe vaak is een heldere vraag geformuleerd als begin van het proces om voor deze situatie kennis te verwerven? Het opsporen van relevant bewijsmateriaal (literatuur, meningen van experts) op het moment dat de vraag is geformuleerd.Voorbeeld: BARRIERS-scale
Ga met behulp van de vragen van de BARRIERS-scale in gesprek met hbo-zorgmedewerkers van het V&V-team. Met deze vragen kun je belemmerende factoren in kaart brengen. Rondom de kenmerken van de verpleegkundige, de organisatie, de innovatie (het onderzoek) en de communicatie (de presentatie en toegankelijkheid van het onderzoek).
In hoeverre zijn de volgende items volgens jou een belemmering in de werksetting bij het gebruiken van onderzoeksresultaten in de praktijk (schaal 1-4)?
- Onderzoeksverslagen/artikelen zijn niet gemakkelijk beschikbaar.
- Verpleegkundigen voelen zich geïsoleerd van deskundige collega’s met wie ze onderzoeksresultaten kunnen bespreken.
Resultaten uit cliënten- en familietevredenheidsmeting
Breng aan de hand van de resultaten van de cliënten- en familietevredenheidsmeting met alle zorgmedewerkers in kaart welke thema’s positief worden ervaren. Eb welke thema’s om verbeteringen vragen.
Een voorbeeld van een thema kan zijn: vliënten missen een vast contactpersoon in de zorg. Je team kan aan de slag gaan met dit thema en cliënten en familie betrekken bij de uitwerking ervan.
Ga in gesprek over thema’s of subthema’s uit het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Hierin vind je handreikingen voor persoonsgerichte zorg, wonen en welzijn en thema’s over basisveiligheid.
Breng in kaart welke thema’s voldoen aan de gestelde eisen voldoen en welke niet.
Een voorbeeld van een thema: het kammen van haren afstemmen op de wensen en behoeften van cliënten met dementie, met behulp van foutloos leren. Je team kan aan de slag gaan met dit thema en cliënten en familie betrekken bij de uitwerking ervan.
Een hulpmiddel om aan de slag te gaan met EBP in het zorgteam is een gesprek over de 'Beter Laten' aanbevelingen.
Stel met elkaar vast welke aanbevelingen wel en welke aanbevelingen nog niet zijn doorgevoerd in de zorg.