Resultaten
Het LeerLab levert verschillende (onderzoeks)producten op rondom eigentijds onderwijs.
Onderzoek en producten
Het samenwerkingsverband Kwaliteit voor leren voert ieder jaar een monitoronderzoek uit. Centraal staat de vraag op welke wijze Het LeerLab een bijdrage levert aan de ontwikkeling van stuurkracht en professionele identiteit bij de studenten. Lector Helma Oolbekkink en onderzoeker Edwin Buijs zijn verantwoordelijk voor het onderzoek.
Lees het eindrapport monitoronderzoek 2019-2020
Lees het eindrapport monitoronderzoek (aug 2020)
Lees het eindrapport monitor 2019-2020
Lees het eindrapport monitor 2020-2021
Lees het eindrapport monitor 2021-2022
Lees het eindrapport monitor 2022-2023
Meer informatie over dit onderzoek is te verkrijgen bij Edwin Buijs.
Jeffrey Zweverink heeft voor zijn masterstudie een onderzoek uitgevoerd met als centrale vraag: “Welke aanpassingen zijn wenselijk voor het curriculum onderwijskunde van de tweedegraads lerarenopleidingen om studenten beter voor te bereiden op eigentijdse settingen?” Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jeffrey Zweverink.
Lerarenopleider Economie Roberto Alvarez heeft in het kader van zijn masterstudie een onderzoek gedaan naar de vraag: In hoeverre voldoet de leerlijn van vakdidactiek en opleidingsdidactiek binnen de lerarenopleiding van de HAN aan de richtlijnen voor het opleiden van aankomende docenten voor het Agora-onderwijs? Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Roberto Alvarez.
Roberto Alvarez heeft eveneens onderzocht hoe de transfer kan plaatsvinden van de opleidingsdidactische principes van Het LeerLab naar de lerarenopleidingen rondom het thema zelfgestuurd leren. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Roberto Alvarez.
Kaylee Lamers heeft voor zijn masterstudie een onderzoek uitgevoerd met als vraag hoe de leervraagarticulatie meer kan worden ondersteund in Het LeerLab, zowel in de individuele begeleiding als in groepsactiviteiten. Ze sluit aan bij het in Het LeerLab gebruikte coaching model Drive (Marant). Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Kaylee Lamers.
We zien dat in het VO en MBO werkveld de rol van leercoach steeds belangrijker wordt. Dit heeft invloed op het (samen) opleiden. Om meer zicht te krijgen op wat dan belangrijk wordt geacht om mee te nemen in het opleiden rondom deze rol, is het werkveld en zijn de lerarenopleiders bevraagd. Welke vaardigheden, kennis en houding met betrekking tot de rol van de leercoach vinden we van belang?
In het LeerLab wordt al enige tijd gebruik gemaakt van het Drivemodel, een coachmodel voor het beroepsonderwijs. Bij het drivemodel zijn groepswerkvormen ontwikkeld, bijvoorbeeld om de leervraagarticulatie te ondersteunen. De werkvormen horen bij de verschillende fasen van het Drivemodel. Zie ook de app Drivemodel die te downloaden is uit de appstore. In dit masteronderzoek wordt nagegaan of de werkvormen brengen wat ze beogen. Met behulp van een analysemodel worden de ervaringen van opleiders met de werkvormen in kaart gebracht en geanalyseerd. Voor meer informatie over het onderzoek kun je contact opnemen met Luuk Lohstroh.