Lerarenopleiders Onderzoeken Eigen Pedagogische Professionaliteit
Het netwerk LOEPP (Lerarenopleiders Onderzoeken Eigen Pedagogische Professionaliteit) is een netwerk van lerarenopleiders waarin ze hun pedagogische professionaliteit onderzoeken. Regelmatig komt het netwerk bij elkaar (fysiek en/of online).
Achtergrond
Lerarenopleiders staan aan de basis van de kwaliteit van het onderwijs in Nederland (De Staat van de Lerarenopleider, 2020). Zij leiden leraren op die het verschil maken in de dagelijkse praktijk van het onderwijs. Daarmee heeft de lerarenopleider een grote opdracht te vervullen. Dit vraagt om gerichte aandacht voor de professionalisering van lerarenopleiders.
Voor de meer technische, instrumentele aspecten van opleiden is er de nodige aandacht. Voor de normatieve professionalisering van lerarenopleiders is dit helaas een stuk minder het geval. De verdieping van de eigen professionele identiteit als lerarenopleider vraagt om specifieke aandacht en ruimte (‘vertraging’) die in de hectiek van alledag niet vanzelfsprekend is. Daarbij leren en werken opleiders vooral binnen hun eigen opleiding en worden inzichten en werkwijzen nog weinig gedeeld over lerarenopleidingen heen.
Dit alles vormde de aanleiding om in 2019 te starten met een serie thema bijeenkomsten waarbij lerarenopleiders van de HAN, de Radboud Universiteit en deelnemers uit het scholenveld de dialoog aangaan naar aanleiding van pedagogische sleutelteksten. Zo is het Netwerk LOEPP ontstaan.
Partners
- Radboud docenten Academie
- HAN Academie Educatie
Netwerkbijeenkomsten
Elk jaar organiseren we een aantal netwerkbijeenkomsten. Aanmelden kan bij Maaike.nap@han.nl. Locatie: HAN, Kapittelweg 35 (lokaal wordt na aanmelding bekend gemaakt).