Toolkit voor onderzoekende leraren

Door zelf onderzoekend te werk te gaan kunnen leraren, op basis van gegevens die ze verzamelen over hun leerlingen en eigen handelen, aan de slag met het verbeteren van het onderwijs in hun eigen klas en team.
Aanleiding
Het lukt leraren niet goed om dat wat ze geleerd hebben in de opleiding over onderzoek in te zetten in de dagelijkse praktijk. Een reden hiervoor is dat ze handvatten en voorbeelden missen over hoe ze onderzoekend handelen kunnen inzetten in hun dagelijks handelen. Om de vertaalslag naar de praktijk te maken, is de Toolkit voor onderzoekende leraren ontwikkeld. Leraren worden aan de hand genomen bij het maken van keuzes die passen bij het uitvoeren van onderzoeksactiviteiten in de eigen klas.
Voor wie?
De toolkit is in te zetten in het po, vo en mbo.
Doel
De bedoeling van de Toolkit voor onderzoekende leraren (kaartenwaaier met canvas) is dat het kant-en-klare ideeën geeft hoe onderzoek in de vorm van onderzoekend handelen in de klas heel kleinschalig en in korte tijd uitgevoerd kan worden en snel inzichten oplevert om je onderwijspraktijk te kunnen verbeteren.
De opdrachten zijn gewaardeerd op 5 kenmerken van leerlingen: gedrag, meningen/voorkeuren, ervaringen, ideeën en kennis.
De toolkit is bruikbaar en direct inzetbaar in de lerarenopleiding en kan studenten helpen om samen met leerlingen hun onderwijs te verbeteren. De werkvormen zijn laagdrempelig en dragen ook bij aan een beter begrip van onderzoekend vermogen. Je hoeft niet altijd ‘onderzoek’ te doen op een academische manier, het kan ook kleinschaliger, direct in de klas en met betrokkenheid van leerlingen."
Resultaten
Wil je direct aan de slag met het onderzoeken en verbeteren van de onderwijspraktijk? Bekijk de uitleg van de toolkit, de downloads en de bestelinformatie.

Team Onderzoekende Leraar
Janneke van der Steen
Onderzoeker
Britt Leenders
Student
Yoni Witteman
Student
Naar het Lectoraat Professionaliteit van leraren
Hoe helpen we beginnende leraren hun stuurkracht te ontwikkelen? En hoe zorgen we dat goede initiatieven op scholen niet in de onderste la belanden? Binnen ons lectoraat willen we leraren ondersteunen bij het zich voortdurend ontwikkelen.
