Stuurkracht van leraren
Met stuurkracht kunnen leraren gericht en doelbewust onderwijspraktijken veranderen om de ontwikkeling en het leren van de leerling te bevorderen. Dat maakt stuurkracht een cruciaal onderdeel van de professionaliteit van toekomstige, startende en ervaren leraren.
Het onderwijs heeft te maken met verschillende factoren die van buitenaf en van binnenuit invloed uitoefenen op de manier waarop je als leraar je werk doet. Je professionaliteit staat bijvoorbeeld onder druk van opgelegde controle op prestaties van leerlingen. In toenemende mate wordt deze bepaald door de groei in het aantal leerlingen met verschillende (culturele) achtergronden en uitdagingen op het gebied van gedrag. Maar ook nieuwe ontwikkelingen zoals gepersonaliseerd leren spelen een rol. Hoe kun je als leraar professioneel opereren in een bewegend onderwijsveld? Hoe ontwikkel en versterk je stuurkracht? Dat is wat wij in en met de praktijk onderzoeken.
Super Agent Spel
Je bent (beginnend) leraar en wilt het anders doen. Maar hoe verander je de onderwijspraktijk? Daar heb je stuurkracht voor nodig. Het Super Agent kaartspel helpt jou en je collega’s actief en doelgericht op weg.
Wat is stuurkracht?
Stuurkracht is het gericht en doelbewust vormgeven of veranderen van een of meer onderdelen van je werk. Stuurkracht ontstaat in de interactie tussen de professional en werkomgeving (inclusief collega’s en leidinggevenden). Leerkrachten hebben stuurkracht nodig om persoonlijk en gezamenlijk impact te hebben op het onderwijs. Je moet echter eerst weten wat je drijft en wie je precies wilt zijn als leraar vóór je invloed kunt uitoefenen, keuzes kunt maken en je houding kunt bepalen. Met stuurkracht weet je als leraar gericht en doelbewust de praktijk van het onderwijs te veranderen.
Resultaten en praktische tools
We doen praktijkgericht onderzoek naar de stuurkracht van leraren. We leveren kennis en middelen op waarmee we leraren meer stuurkracht bieden zodat ze persoonlijk en gezamenlijk meer impact hebben op het onderwijs.
naar het Lectoraat Professionaliteit van leraren
Hoe helpen we beginnende leraren hun stuurkracht te ontwikkelen? En hoe zorgen we dat goede initiatieven op scholen niet in de onderste la belanden? Binnen ons lectoraat willen we leraren ondersteunen bij het zich voortdurend ontwikkelen.
Kwaliteiten van Leraren
Hoe bereid je je voor op een onbekende toekomst? Wij denken: door anders te kijken naar leren. Zoals hoe, waar en wanneer je leert. En wie daarvoor nodig is. Leren verandert daarmee. Het samenwerkingsverband Kwaliteit van Leren werkt aan nieuwe kennis over leren en ontwikkelen. Binnen en buiten de school. Wat werkt wel en wat niet in de praktijk? Met deze kennis bereiden we onze studenten voor op hun toekomstige beroep. Zodat ze collega’s worden waarop gebouwd kan worden. Win-win!
Ieder kwartaal bundelt de Academie Educatie haar kennis en activiteiten in de digitale nieuwsbrief 'Voor het leren van vandaag en morgen!' Ontvang het laatste nieuws over o.a. onze opleidingen, events, onderzoeksresultaten en samenwerkingen een aantal keer per jaar in je inbox! Meld je aan voor de nieuwsbrief.
Publicaties
Er zijn al heel wat publicaties verschenen rondom het project Stuurkracht van Leraren.