Achtergrond
Virtual Reality zorgt onder andere voor afleiding en ontspanning, en daarmee kortdurende pijnverlichting, waardoor de oefeningen beter opgestart kunnen worden.
Daarbij zorgt het spelelement van VR ervoor dat oefeningen en dagelijkse activiteiten makkelijker opgebouwd en eventuele angst voor bewegen sneller verminderd kunnen worden. Tenslotte kan de VR bril ook thuis gebruikt worden (en ook op de smartphone worden gespeeld), waardoor mensen meer zullen oefenen en dit langer kunnen volhouden, dan met gebruikelijke oefeningen.
Kostenbesparing
Naast de verwachte effecten in functioneren en pijn verwachten wij ook dat deze nieuwe behandeling tot kostenbesparingen kan leiden, vanwege minder ziekteverzuim, minder gebruik van medische zorg en minder fysiotherapiesessies. Recent, kleinschalig onderzoek heeft veelbelovende resultanten opgeleverd. Wij willen dit nu op een grootschalige manier onderzoeken om de meerwaarde te kunnen aantonen.
Verloop van het onderzoek
Het onderzoek duurt 4 jaar. Eerst zullen de meest geschikte VR-modules, in samenwerking met SyncVR Medical en Reducept, geselecteerd worden, en zal de combinatie van VR en bestaande fysiotherapiecomponenten getest worden in een pilot. Vervolgens zal de verbeterde interventie grootschalig onderzocht worden in een gerandomiseerde gecontroleerde trial bij 120 mensen met lage rugpijn. De ene helft zal met onze interventie behandeld worden, de andere helft op de gebruikelijke manier.