opleiden en professionaliseren van leraren

Persoonlijke en Professionele Identiteit van leraren

Bedrijfskunde deeltijd, studeren, samenwerken, overleggen, laptop, hal, Ruitenberglaan 31, 2022

Wie je bent als leraar -en als opleider van leraren- is van grote invloed op je werk, je ervaringen en hoe je daarvan leert. Het is daarom van belang aandacht te hebben voor de persoonlijke professionele identiteit ( PPI) van leraren en hun opleiders.

Leraren zijn professionals die dagelijks in contact zijn met leerlingen, bijdragen aan leren en ontwikkeling van leerlingen in de brede zin van het woord en dat doen vanuit hun (vak)inhoudelijke, didactische en pedagogische expertise. Je kunt dit samenvatten met twee kernwoorden die het leraarsberoep bepalen: expertise en engagement.

Expertise

Expertise verwijst naar de inhoudelijke kennis en kunde van leraren die essentieel is om het leraarsberoep uit te oefenen. Weten hoe de grammatica van een taal in elkaar zit, de grondlagen van de aarde eruitzien, het periodiek systeem ontstaan is etc. Maar uiteraard ook weten hoe je deze kennis en vaardigheden kunt leren aan je leerlingen, denk aan het activeren van voorkennis over het onderwerp, een heldere instructie kunnen geven over grammatica, actief onderzoekend bezig zijn met taal etc.  Expertise alleen is echter niet voldoende om het leraarsberoep op een goede en betekenisvolle manier invulling te geven.

Bijeenkomst Tijd voor Pedagogiek

Engagement

Er is ook engagement voor nodig, betrokkenheid en commitment op het vak, de school, de leerlingen, collega’s, ouders etc. Maar ook een bewustwording van het eigen engagement als (beginnende) leraar: wat drijft je als leraar? Wat zijn voor jou belangrijke waarden? Welke visie heb jij zelf op het leraarschap? Dit engagement voeden en versterken is een belangrijke taak van de lerarenopleiding. Zowel bezig zijn met onderwijs aan startende leraren dat de expertise voedt maar ook het engagement versterkt. Dat laatste vraagt om aandacht in het opleiden van leraren voor een krachtige ‘professionele identiteit’.

Eén docent en drie studenten onderzoeken samen stenen in het lab.

Veel gestelde vragen

LOEPP en de Werkplaats

Om aandacht te geven aan PPI zetten we in op professionalisering van lerarenopleiders door middel van: LOEPP en de Werkplaats.

Tevens doen we kennis op, bouwen we aan een netwerk en delen kennis over persoonlijke professionele identiteitsontwikkeling door middel van de Kennistafel PPI.

Ook loopt er momenteel een onderzoek vanuit het lectoraat meervoudige professionaliteit van leraren naar de wijze waarop PPI vorm krijgt in het huidige curriculum van de lerarenopleidingen binnen AE. De onderzoeksresultaten en de rapportage volgen binnenkort.

Meld je direct aan voor een of meerdere bijeenkomsten.

Bijeenkomsten 2023/2024

LOEPP

Voor lerarenopleiders uit de regio

Opleiders

Maaike Nap en Helma Oolbekkink

Wanneer

3 oktober 2023, 23 november 2023, 18 januari 2024, 12 maart 2024 en 21 mei 2024 tussen 15.00 uur en 17.00 uur.

Werkplaats PPI

Voor opleiders binnen faculteit Educatie die aan hun eigen professionele identiteit willen werken en/of op zoek zijn naar manieren om dit met studenten te doen.

Opleiders

Twee vaste begeleiders en eventueel verschillende workshop-gevers.

Wanneer

9 november 2023, 25 januari 2024, 29 februari 2024, 26 maart 2024, 14 mei 2024 en 13 juni 2024 van 14:30 tot 17:00 uur.

Aanmelden bijeenkomsten

Via onderstaande link meld je je direct aan voor een of meerdere bijeenkomsten.

Meer informatie bijeenkomsten