Effectieve social media content voor gemeenten
Hoe kunnen gemeenten hun doelgroep effectief bereiken via social media? Door middel van literatuuronderzoek, statistieken en een inhoudsanalyse onderzoeken we wat goed lopende berichten zijn op de LinkedIn, Facebook en Instagram pagina's van gemeenten Doetinchem, Lingewaard en Winterswijk.
Aanleiding van het project
Uit gesprekken met gemeenten is gebleken dat social media worden ingezet om inwoners te bereiken maar dit nog niet altijd even bewust wordt ingezet aangezien niet duidelijk is welke elementen van een social media berichten leiden tot meer bereik, engagement en shares. Vanuit die vraag is dit onderzoek ontstaan.
Doel
Tijdens dit onderzoek willen we achterhalen welke social media content werkt voor gemeenten. Met andere woorden: wat voor type berichten leiden tot meer bereik, engagement en shares op LinkedIn, Facebook en Instagram? In eerste instantie door middel van literatuuronderzoek op het gebied van context, inhoud, schrijfstijl en complexiteit. Vervolgens is een inhoudsanalyse gestart van social media berichten van de 3 samenwerkende gemeenten Doetinchem, Lingewaard en Winterswijk. In de inhoudsanalyse richten we ons op de onbetaalde posts en stories van LinkedIn, Facebook en Instagram die gericht zijn op de inwoners (geen arbeidsmarktcommunicatie). We kijken hierbij naar de complexiteit, taal/schrijfstijl, call to action, algoritme, call for interaction, onderwerp en doel, uniekheid en herkenbaarheid en media(rijkheid) van de berichten. Deze uitkomsten worden in relatie tot de statistieken van de posts bekeken.
Ons team
Daphne Hachmang
Carmen Quint
Samenwerkende partners
- Gemeente Doetichem
- Gemeente Lingewaard
- Gemeente Winterswijk
Resultaten effectieve social media content van gemeenten
Lees hier het eindrapport met de resultaten van het onderzoek.
Resultaten-effectieve-social-media-content-van-gemeenten-FB-I-LI-def.pdf
Publicaties
- Zo scoor je als gemeente op social media [onderzoek] - Frankwatching - 5 oktober 2023
-
Leer van het socialmedia-succes van gemeente 's-Hertogenbosch - Frankwatching - 13 oktober 2023
-
Wij-gevoel doet het goed op sociale media (binnenlandsbestuur.nl) - 29 januari 2024
Het associate lectoraat Customer Insights
Hoe kan je op basis van inzicht in je (potentiële) klant duurzame waarde creëren voor de stakeholders van je organisatie? Ons lectoraat doet onderzoek om antwoord op deze vraag te krijgen. Ook voegen we kennis toe aan onderwijsprogramma’s van de HAN.