Zero Emission Heavy Duty Mobile Equipment

Sfeerbeeld van gestapelde containers klaar om te verschepen

EFRO-project

Een van de aspecten van dit project is de ontwikkeling van modulaire en schaalbare technologieën, waardoor deze oplossingen niet alleen kunnen worden toegepast op de specifieke voertuigen van Hyster Yale en Hobelman, maar ook op andere zware mobiele voertuigen in verschillende sectoren. Met de groeiende druk van regelgeving met betrekking tot emissies, zoals het Nederlands Klimaatakkoord en de lange termijnstrategie van de Europese Commissie, en de evoluerende markttransitie naar automatisering, is de vraag naar verduurzaming en digitalisering van zwaar mobiel materieel exponentieel toegenomen. Bedrijven zoals Hyster Yale en Hobelman, die momenteel hun vloot van zware mobiele voertuigen op diesel laten opereren, worden geconfronteerd met de uitdaging om milieuvriendelijkere alternatieven te vinden die niet alleen voldoen aan de regelgeving, maar ook aan de groeiende verwachtingen van hun eindgebruikers.

Zeecontainers waarvoor heftruck van Hyster Yale staat

Onze bijdrage aan dit onderzoek

De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) werkt mee in het EFRO-project "Zero Emission Heavy Duty Mobile Equipment" door haar expertise in te zetten op het werkpakket 4 digitalisering. Naast het ontwikkelen van duurzame aandrijfsystemen, richt het project zich ook op digitale innovaties.

Door literatuur en systeem onderzoek te doen naar mogelijke geavanceerde analyses, zal het in de toekomst mogelijk worden om voorspellende onderhoudsmodellen te creëren die ongeplande stilstand minimaliseren en de operationele efficiëntie maximaliseren. Dit biedt niet alleen voordelen voor de bedrijven die de voertuigen exploiteren, maar draagt ook bij aan een meer gestroomlijnde en kosteneffectieve werking van de gehele industrie.

Deelprojecten batterij- en brandstofcelltechnologieën

Naast het Predictive Maintenance model heeft HAN drie deelprojecten gedefinieerd, gericht op bachelor- en masterstudenten, die zich richten op verschillende aspecten van batterij- en brandstofceltechnologieën:

•  Battery Degradation cell model for Temperature and C-rate: Dit project richt zich op het onderzoeken van de degradatie van batterijen onder invloed van temperatuur en laadsnelheid. Door deze factoren te bestuderen, kunnen optimalisatiestrategieën worden ontwikkeld om de levensduur en prestaties van batterijen te verbeteren, wat essentieel is voor de betrouwbaarheid van elektrische voertuigen.
  •  Fuel Cell Degradations for operation: Dit project richt zich op het onderzoeken van de degradatie van brandstofcellen onder invloed van operationele omstandigheden.

De opdracht rond Fuel Cell Degradations is inmiddels gestart.

Containers aan een lift. Transport en Logistiek

Onze kennispartners