12plus bestaanszeker

Welke factoren dragen bij aan de financiële weerbaarheid van 12plussers uit financieel minder draagkrachtige gezinnen? En hoe wordt armoede overgedragen van generatie (ouder) op generatie (kind)? In dit project dragen we bij aan kennis over het doorbreken of verminderen van intergenerationele overdracht van armoede. We richten ons op factoren binnen én buiten het gezin die (risico op) armoede in stand kunnen houden of juist kunnen verminderen.

Armoede in beeld

Snelle info

Status

Afgerond

Projectleider

Carinda Jansen

Aanleiding van het project

In 2019 ontwikkelden onderzoekers van de HAN, in samenwerking met ouders, kinderen en sociaal werkers het ZakgeldProject, waarbij kinderen (6-12 jaar) uit financieel minder draagkrachtige gezinnen onvoorwaardelijk zakgeld krijgen. Kinderen worden daarbij samen met hun ouders gecoacht bij het versterken van financiële competenties. De resultaten laten zien dat kinderen die deelnemen aan het project meer beeld krijgen bij de waarde van geld en bewuster met geld om gaan. In het gezin wordt vaker op een positieve manier over geld gepraat en ouders voelen zich na afloop zekerder bij het financieel opvoeden van hun kind(eren).

Deelnemende ouders en betrokken professionals uitten de wens om een project zoals het Zakgeldproject te ontwikkelen voor 12plussers. Op basis van diverse gesprekken met partners in het veld en de ervaring uit het Zakgeldproject, voerden onderzoeksbureau Gelijkschap en onderzoekers van de Werkplaats Sociaal Domein Arnhem en Nijmegen naar aanleiding van deze wens een verkenning uit. Deze verkenning heeft als doel bij te dragen aan kennis over het doorbreken of verminderen van intergenerationele overdracht van armoede. Met intergenerationele overdracht van armoede – ook wel generatiearmoede genoemd – wordt bedoeld: de krapte of schaarste in financiële middelen, financiële kennis en/of vaardigen en de gevolgen daarvan, die van de ene generatie (ouders) op de volgende (kinderen) wordt overgedragen.
 

Doel van het project

Uit eerder onderzoek weten we dat financiële weerbaarheid kan bijdragen aan het verminderen van intergenerationele overdracht van armoede. Maar concreet weten we nog niet voldoende om ouders, professionals en vrijwilligers houvast te bieden om bij te dragen aan financiële weerbaarheid van 12plussers uit financieel minder draagkrachtige gezinnen.

De opbrengst van deze verkenning leidt tot meer kennis over de volgende onderzoeksvragen:

  • Wat is volgens 12plussers uit financieel minder draagkrachtige gezinnen nodig om financieel weerbaar te zijn?
  • In hoeverre draagt onvoorwaardelijk (zak)geld als leermiddel bij aan financiële weerbaarheid?
  • Wie zien 12plussers hierbij als gidsen en in hoeverre dragen deze gidsen bij aan financiële socialisatie?
  • Wat hebben ouders uit financieel minder draagkrachtige gezinnen nodig om bij te kunnen dragen aan de financiële weerbaarheid van hun 12plussers?
  • Wat hebben vrijwilligers en professionals nodig om bij te kunnen dragen aan financiële weerbaarheid van 12plussers?

Bij het beantwoorden van de onderzoeksvragen was een belangrijk aandachtpunt hoe jongeren betrokken kunnen worden, zowel bij deze verkenning als bij vervolgonderzoek.

Resultaten - Kennismagazine

In dit KennisMagazine bundelen wij de kennis die we opdeden in onze verkenning van factoren die bijdragen aan ‘financiële weerbaarheid’ van 12plussers uit financieel minder draagkrachtige gezinnen. Lees onder andere over:

  • Het perspectief van jongeren: zij gaven ons inzicht in hoe zij leren omgaan met geld, wie en wat ze daarbij nodig hebben;
  • Wat we leerden van professionals die in hun werk te maken hebben met jongeren en hun financiën;
  • De rol van ouders als financiële opvoeders;
  • Wat we leerden over het betrekken van jongeren bij onderzoek. 
Armoede in beeld. Kistje met geld

Contact

Neem voor meer informatie contact op met:

Lectoraat
 

Versterken van Sociale Kwaliteit

Het Zakgeldproject wordt uitgevoerd binnen het Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit en de Werkplaats Sociaal Domein Arnhem en Nijmegen. Het Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit is gericht op sociale kwaliteit als middel om achterstellingen te doorbreken. Hier willen wij de kwaliteit van leven van mensen verbeteren. Binnen de Werkplaats Sociaal Domein Arnhem en Nijmegen is het Zakgeldproject onderdeeel van het leeratelier Armoede.

vrouw met kind op bankje, met drinken