Project

Netcongestie vraagstuk Schoolgebouw in Arnhem

Alpo studenten kijken naar elkaar, terwijl de leraar naar een grote scherm kijkt

Centraal staat de vraag hoe de traditionele vermogensinschatting van een nieuw gebouw, die onderdeel uitmaakt van het elektrotechnisch ontwerp, nog kan functioneren binnen een kader van elektrische aansluitbeperkingen.

Snelle info

Status

Lopend

Startdatum

01-10-2023

Einddatum

31-12- 2024

Looptijd

15 maanden

Subsidieverstrekker

N.v.t.: Marktproject

Projectleider

Patricia Boogaard

Aanleiding

Het oude gebouw van een scholengemeenschap in Arnhem wordt vervangen door nieuwbouw op de oude plek. Deze nieuwbouw moet functioneren binnen de bestaande aansluiting op het elektriciteitsnet. Een grotere aansluiting is namelijk, als gevolg van netcongestie, niet mogelijk. De voorspelling van het maximale vermogen dat een gebouw gaat gebruiken op een zeker moment gaat uit van een schattingsmodel. Tot nu toe was het niet nodig om deze schattingen bij ingebruikname te controleren met behulp van metingen. Er was geen transportschaarste en het aanvragen van een iets zwaardere elektriciteitsaansluiting dan nodig garandeerde een goed functionerende elektrische installatie.

Doel

Verkennen van oplossingsrichtingen om all-electric utiliteitsnieuwbouw te realiseren binnen een bestaande elektriciteitsaansluiting, die in verband met netcongestie niet verzwaard kan worden, terwijl de gasaansluiting verdwijnt.
Achterliggend belang is het destilleren van een werkzaam principe voor dit soort casussen. Er zijn veel bedrijven die willen elektrificeren, zonder dat het voor hen mogelijk is om een zwaardere elektriciteitsaansluiting te krijgen.

Aanpak

In opdracht van de Gemeente Arnhem en in samenwerking met een huisvestingsadviseur en een installatietechnisch ingenieursbureau worden er scenario’s opgesteld die vervolgens getoetst worden op haalbaarheid. Daarbij wordt gekeken naar zowel de technische haalbaarheid als de financiële haalbaarheid en de duurzaamheid van de gekozen oplossing.

Voorafgaand aan deze scenario’s is vooronderzoek gedaan wat geleid heeft tot een lagere vermogensinschatting. Voor het onderzoek is gedurende een maand (periode november/ december 2023) een meting uitgevoerd op de bestaande (te slopen) school. Het doel van deze meting was om het gebruik van de bestaande gebruikersinstallaties (stopcontacten, praktijklokalen, keukenapparatuur etc.) inzichtelijk te maken. Het kennen van de gebruiksgewoontes van de gebruikers van de school kan helpen bij het beter inschatten van de gelijktijdigheden van de mee te nemen en nieuw op te stellen apparatuur van de nieuwe school.

Uit het onderzoek blijkt dat het gebruik van de gebruikersinstallaties minder intensief is, dan aan de voorkant in het ontwerp is berekend. De aanwezigheid van een transformatorstation in de school kan naar aanleiding van het resultaat van het vooronderzoek uit het ontwerp verwijderd worden.
Met betrekking tot de oplossingsrichtingen is gekeken naar een combinatie van:

  • reductie van vermogen door toepassing van een aangepast installatieconcept
  • verschuiven van de vermogensvraag in de tijd door toepassing van een batterij en een energiemanagementsysteem
  • realisatie van een zwaardere alternatieve elektriciteitsaansluiting door gebruik van een generator of aansluiting op het trolleynetwerk van Arnhem
  • behoud en tijdelijk gebruik van de gasaansluiting van het oude gebouw dat gesloopt gaat worden.

Resultaten

Er zijn inmiddels 5 mogelijke oplossingen geïnventariseerd. Een energie- managementsysteem in combinatie met een batterij maakt deel uit van 3 van de 5 oplossingen. Aansluiting op het trolleynetwerk is de vierde mogelijke oplossing die is onderzocht. Dit netwerk heeft voldoende vermogen over en zou theoretisch gezien gebruikt kunnen worden als voedend netwerk voor de school. De 5e oplossing is de minst duurzame oplossing; aansluiting van een dieselgenerator. Een gasgenerator viel bij vooronderzoek af.
Het is nu aan het schoolbestuur en de gemeente om de volgende stappen te zetten.

Opdrachtgever

Meer weten?

Patricia Bogaard
patricia.boogaard@han.nl