Impact Ondernemen

Het aantal ondernemers dat initiatief neemt om een bijdrage te leveren aan een maatschappelijk vraagstuk zoals welzijn, zorg en wonen in de wijk of regio neem toe. Een positieve ontwikkeling, maar hoe zorg je dat je daadwerkelijk impact maakt op het beoogde probleem? Waar begin je en aan welke knoppen kun je draaien? Hoe betrek je anderen bij jouw doelstellingen?

Stockfoto voor factsheet Defensie van de minor Circulaire Economie S1 22-23.

Snelle info

Status

lopend

Startdatum

2023

Looptijd

5 jaar

Subsidie

Projectleider

Janneke Delisse Janneke.Delisse@han.nl

Aanleiding

Impact ondernemen is ondernemen waarbij in essentie een positieve bijdrage geleverd wordt aan maatschappelijke en/of ecologische problemen. Het onderscheidt zich van commercieel gedreven ondernemerschap doordat er continu een goede balans gevonden dient te worden tussen impact en winst.

Deze ‘hybride’ manier van denken en werken brengt zowel bij de aanloop naar ondernemerschap (pre-start, de ontwikkeling van ondernemende intenties) als bij het daadwerkelijk starten en door ontwikkelen van het bedrijf de nodige uitdagingen met zich mee omdat verschillende perspectieven van de betrokken stakeholders dienen te worden meegenomen.

Er zijn steeds meer startende ondernemers actief die – vanuit een concreet gevoeld probleem - zelf het initiatief nemen om een bijdrage te leveren aan maatschappelijke vraagstukken rondom welzijn, zorg en wonen in de wijk of regio. Dat kunnen sociale uitdagingen zijn, maar ook lokale vraagstukken die er liggen rondom duurzame energie of natuur. Wat deze ondernemingen gemeenschappelijk hebben is dat het individuen (of ondernemende teams) zijn die kansen voor nieuwe producten en/of diensten zien én benutten, als antwoord op maatschappelijke uitdagingen die bestaande overheden, organisaties en ngo’s (nog) onvoldoende oppakken.

Ondernemen als ontdekkingsreis

Net als een ontdekkingsreis is ondernemen een dynamisch proces; inspelen op ontwikkelingen en wendbaar zijn. In het project Impact Ondernemen werken verschillende partijen als een soort ontdekkingsreis samen aan kennisontwikkeling op het gebied van impact ondernemerschap. Door het samenbrengen van vier verschillende communities en het onderling uitwisselen van kennis en ervaringen, worden inzichten verzameld die bijdragen aan het ontwikkelen van strategieën om impact ondernemerschap te ondersteunen. Dat zal een scherper zicht geven op wijk, dorps of regio gebonden grote opgaves die om (nieuw) ondernemerschap vragen. Tevens zullen deze inzichten vertaald  worden naar het onderwijs.

De komende 4 jaar helpen onderzoekers van de HAN 4 impact communities zich verder te ontwikkelen, waarbij de focus zal liggen op:

  • Kennisontwikkeling rondom impactondernemerschap, voor onderwijs en praktijk
  • Samen interventies ontwikkelen en uitproberen om de impact ondernemers in de communities verder te brengen
  • Inhoudelijke thema’s en interactieformats/-tools (o.a. vergaderingen/workshop/events en andere slimmigheden) introduceren, die de programmering van de community versterken
  • Het monitoren van de samenwerking tussen impact ondernemers en de communities
  • Verbindingen maken tussen de actuele dynamiek in de communities en de kennis en kunde van de HAN en haar studenten
  • Aandacht voor systeemverandering; waar en hoe gaan we bijdragen in het scherp(er) krijgen van wijk, dorps-/regio gebonden opgaves die op (nieuw) ondernemerschap vragen, zowel bij de communities als in het (multidisciplinaire) onderwijs

Het gaat om de volgende 4 impact communities:

Samenwerkende partijen

Binnen de HAN University of Applied Sciences is de onderzoeksgroep Impact Ondernemen gestart op 1 september 2023 met een looptijd van 5 jaar.  Het is een samenwerking van:

Academie Business en Communicatie

Academie Mens en Maatschappij

Lectoraat Human Communication Development

Lectoraat Kansrijk Ondernemen

Zorgalliantie HAN

Publicaties

Contact

Wil je meer weten over dit project? Neem dan contact op met: janneke.delisse@han.nl