trailer

In Nederland staan meer dan 150.000 trailers geregistreerd en die verzamelen elke dag enorme hoeveelheden data.[1] Tientallen sensoren doen iedere seconde meerdere metingen om zo de rijervaring te verbeteren en de chauffeur tijdig te kunnen waarschuwen voor bijvoorbeeld een versleten rem of motorstoring. Op dit moment wordt veel van deze data meteen weer vergeten door het systeem. Dit is een gemiste kans omdat hier waardevolle inzichten uit te halen zijn voor onder andere predictive maintenance. De slijtage van een trailer is bijvoorbeeld anders als deze in de bergen of op vlak terrein rijdt. De helling van de weg is relatief makkelijk te meten met een gyroscoop. Andere relevante variabelen, zoals wegkwaliteit, zijn soms moeilijker te kwantificeren.

[1] SWOV (2020). Vracht- en bestelauto's. SWOV-factsheet, april 2020, SWOV Den Haag

Nieuws en artikelen

Smart Region digital twin bij Varex Imaging. Dit betreft een calibratie handeling van de paddle welke gebruikt wordt voor borstonderzoek.
De aanwezigen op het Data en AI event van het Oosten op donderdag 21 november.
Yvonne de Haan en Erik Folmer tijdens de installatie. Lector, Applied Data Science en AI. ADSAI
Het brouwproces van het HANZY PAI-biertje. Een AI-biertje dat weggegeven is tijdens de installatie van letor Erwin Folmer.
Futurisch beeld van snelweg in de avond
Rondgang hogescholen en universiteitenAI studeren steeds populairder
biocentre data-science10. Martijn van der Pol, Philip de Groot
Erik Jansen en Marijn Siebel in Klarendal voor project SCEPA

RoadSense

Veel (mkb-)bedrijven, zoals fabrikanten van vrachtwagentrailers, benutten sensordata nog niet optimaal. Een gemiste kans, omdat deze data niet alleen onderhoud kan verbeteren, maar ook de wegkwaliteit kan voorspellen. Behalve een kostenbesparing, verhoogt dit de veiligheid en efficiëntie.

Trailer van Burgers carrosserie