Achtergrond
In Nederland staan meer dan 150.000 trailers geregistreerd en die verzamelen elke dag enorme hoeveelheden data.[1] Tientallen sensoren doen iedere seconde meerdere metingen om zo de rijervaring te verbeteren en de chauffeur tijdig te kunnen waarschuwen voor bijvoorbeeld een versleten rem of motorstoring. Op dit moment wordt veel van deze data meteen weer vergeten door het systeem. Dit is een gemiste kans omdat hier waardevolle inzichten uit te halen zijn voor onder andere predictive maintenance. De slijtage van een trailer is bijvoorbeeld anders als deze in de bergen of op vlak terrein rijdt. De helling van de weg is relatief makkelijk te meten met een gyroscoop. Andere relevante variabelen, zoals wegkwaliteit, zijn soms moeilijker te kwantificeren.
[1] SWOV (2020). Vracht- en bestelauto's. SWOV-factsheet, april 2020, SWOV Den Haag
RoadSense
Veel (mkb-)bedrijven, zoals fabrikanten van vrachtwagentrailers, benutten sensordata nog niet optimaal. Een gemiste kans, omdat deze data niet alleen onderhoud kan verbeteren, maar ook de wegkwaliteit kan voorspellen. Behalve een kostenbesparing, verhoogt dit de veiligheid en efficiëntie.