Brug de Spiegelwaal in Lent

In dit onderzoek evalueren we een informatiecampagne die het springen van bruggen over de spiegelwaal ontmoedigt voor de gemeente Nijmegen en Rijkswaterstaat. We identificeren factoren die van invloed zijn op dit gedrag en presenteren kansrijke ontwerprichtingen van media-uitingen.

Snelle info

Start

23 juli 2024

Status

Lopend

Looptijd

Augustus -oktober 2024

Projectleiders

Wouter Sluis-Thiescheffer

Aanleiding

De bruggen over de Spiegelwaal bij Nijmegen blijken een aantrekkelijke plek om vanaf te springen. Dat zorgt voor gevaarlijke situaties voor springers en passerende roeiers of surfers op het water. HAN studenten hebben hier met de gemeente Nijmegen en Rijkswaterstaat een “delighters” campagne voor ontwikkeld.

Doel

We onderzoeken de beleving en gedragsfactoren rondom het springen in de spiegelwaal en evalueren de effectiviteit van de gemaakte campagne. Daarnaast presenteren we mogelijke

(Beoogde) resultaten

  • Inzichten in de beleving van het springgedrag met diepte-interviews aan de hand van de Theory of Planned Behaviour.
  • Inzichten in de effectiviteit van de gemaakte campagne met behulp van focus groups en vragenlijsten.
  • Een werksessie waarin de inzichten gepresenteerd worden en de herontwerpvoorstellen aan bod komen.
Maak kennis met 

team Spiegelwaal

Wouter Sluis-Thiescheffer

lector
Portretfoto lector Wouter Sluis-Thiescheffer

Charlotte Swart

onderzoeker
Academie IT en Mediadesign. Portretfoto Charlotte Swart. Lectoraat Media Design.

Jasper Jeurens

onderzoeker
Academie IT en Mediadesign. Lectoraat Media Design. Portretfoto Jasper Jeurens.

In contact komen met dit project?

Smart Region

  • smartregion@han.nl
  • Focus van de HAN
     

    Slim - Smart Region

    Digitale toepassingen worden steeds sneller ontwikkeld en technologie neemt een steeds belangrijkere plek in ons leven in. Deze digitale innovaties vragen om goede wendbaarheid van mensen, teams en organisaties. Met het samen leren innoveren, delen van kennis en het creëren van ontmoetingsplekken helpt onze focus Slim - Smart Region daarbij. Samen verleggen we grenzen met digitale technologie.

    Region vrouw met bril

    Lectoraat Media Design

    Toegepast onderzoek in media design is ontwerpend onderzoeken met een methodische aanpak. Samen met praktijkpartners en toekomstige gebruikers ontwikkelen we de volgende stap in het ontwerpproces. Het levert inzichten op over de kwaliteit van bestaande oplossingen, richtlijnen voor nieuwe technologie en hoe nieuwe technologie betekenisvol is in de digitale dienstverlening.

    Handen grijpen in elkaar