Leercultuur in het MKB
Bij het lectoraat Human Capital Innovations vinden we het belangrijk dat een leven lang ontwikkelen voor iederéén vanzelfsprekend is. Hier draagt een positieve leercultuur binnen organisaties aan bij. Op deze pagina vind je een overzicht van onze projecten op het gebied van Leercultuur in het MKB.
Leercultuur MKB Provincie Gelderland (afgerond)
In het project Leercultuur MKB Provincie Gelderland richtten wij ons op het behouden en ontwikkelen van talent van medewerkers van MKB bedrijven. Dit project was een initiatief van Gelrepact samen met 6 arbeidsmarktregio’s en provincie Gelderland. Het project onderscheidde zich door een op maat gemaakte aanpak. Bedrijven konden direct met hun specifieke vraagstukken aan de slag en werden ondersteund door arbeidsmarktcoaches. Zij begeleidden de bedrijven stap-voor-stap via een methodiek van voordoen, samen doen en overdragen. Daarnaast vormden de deelnemende bedrijven een lerende gemeenschap waarin zij ervaringen en kennis uitwisselden, waardoor de onderlinge samenwerking versterkt werd. Deze gezamenlijke aanpak bleek niet alleen de bedrijven, maar ook voor de arbeidsmarktcoaches een succes. In totaal namen zo’n 40 bedrijven deel aan het project. Door de op maat gemaakte aanpak konden zij inspelen op specifieke uitdagingen.
In het kader van dit project droegen we ook tools aan voor de HR Toolbox van VNO-NCW.
Onlangs verscheen een nieuwsbericht over de feestelijk slotbijeenkomst van het project, bekijk het hier!
Samen leren en ontwikkelen in de technische installatiebranche (lopend)
De afgelopen jaren hebben we samen met sociale partners, kennisinstellingen en technische installatiebedrijven 2 LLO-interventies voor vakmensen binnen het technisch MKB in Gelderland en Overijsel ontworpen, geëvalueerd en doorontwikkeld.
1. Challenge- Based Learning Communities (CBLC)
Dit zijn learning communities van 8-10 medewerkers uit een organisatie die 10 weken lang werken aan een concreet innovatievraagstuk in hun bedrijf onder begeleiding van een professionele facilitator. De learning communities worden georganiseerd op de werkplek van de vakmensen, direct naast een lopend bouwproject en uitdaging in het bedrijf. Werken, leren en innoveren wordt daarmee aan elkaar verbonden.
2. Maatwerk ontwikkeltrajecten via leercultuurcoaches
Elk ontwikkeltraject start met een onafhankelijke analyse op basis van de leercultuurscan en gespreksprotocol. Vervolgens worden gevalideerde instrumenten ingezet uit de toolbox leercultuur MKB en afgestemd op de vraagbehoefte van het bedrijf. Een externe leercultuurcoach begeleidt het ontwikkeltraject en zorgt voor de borging binnen het bedrijf.
Doelen - Samen leren en ontwikkelen in de technische installatiebranche
Beide interventies zijn ingezet vanaf 2021 bij ongeveer 100 MKB’ers en de resultaten tot nu toe zijn zeer belovend. Tot nu toe ontbrak echter de mogelijkheid om beide interventies verder op te schalen, omdat beide methodieken nog niet overdraagbaar genoeg zijn voor een grotere groep van bedrijven. Met dit project kunnen we wel komen tot overdraagbare kennis en methoden.
Daarom zijn onze doelen:
- Het gedurende 4 jaar onderzoeken van de effecten en van de 2 LLO-interventies op de leercultuur van organisaties, zodat we kunnen achterhalen welke aanpakken en middelen werken en leiden tot duurzame resultaten in bedrijven. We doen dat door het verder valideren van systematiek en aanpakken uit beide interventies. Op basis daarvan verbeteren we interventies en realiseren verduurzaming.
- De interventies voor meer MKB'ers toegankelijk maken door praktische formats, aanpakken en tools beschikbaar te stellen om de LLO-interventies in te zetten.
- Het verder professionaliseren van de vaardigheden van de leercultuurcoach en facilitator door goed in beeld te brengen welke kennis en vaardigheden hiervoor nodig zijn. We onderzoeken hoe de rollen van de betrokken professionals (leercultuurcoach en facilitator) zich tot elkaar verhouden en verenigbaar zijn. Door de inzet van allerlei coaches, adviseurs, consultants etc. zie het MKB het bos niet meer. We zorgen dat de ‘coach’ thuis is en de bedrijven op meerdere HR en LLO-vlakken ontzorgt.
- We realiseren effectieve Sharing Communities waarin meerdere bedrijven van elkaar leren. Tot nu toe zijn de 2 LLO-interventies erg gericht op de toepassing in individuele bedrijven.
We starten bij 64 bedrijven (2025-2028) in de sector ‘gebouwde omgeving’ in Gelderland en Overijssel een ontwikkeltraject om via de inzet van leercultuurcoaches bij MKB-werkgevers praktische instrumenten op LLO-gebied en ‘van elkaar leren’ in te zetten.
We organiseren learning communities op 3 verschillende niveaus:
- Micro/ meso niveau:
De 64 bedrijven worden begeleid door 4-6 leercultuurcoaches en ontvangen een op maat ontwikkeltraject om leercultuur te bevorderen. Daarnaast gaan facilitators binnen 40 bedrijven challenge based learning communities starten.
Aanvullend participeren alle begeleiders, zoals facilitators en leercultuurcoaches in een sharing learning community om ervaringen, best practices en lessons learned met elkaar te delen. Dit zodat we van elkaars successen en verbeterpunten kunnen leren. - Meso niveau:
Acht bedrijven per regio vormen samen met elkaar een kleine ‘leren van elkaar’ kring waarin ze samen ervaringen uitwisselen. Zo ontstaan er dus 8 (Sharing)learning communities. - Macro niveau:
Daarnaast wordt twee keer per jaar een grote leercirkel georganiseerd waarin alle 64 bedrijven met en van elkaar leren en tot een “learning community” komen
Leercultuurscan (lopend)
In een werkomgeving waarin medewerkers continu gestimuleerd worden om te leren en te ontwikkelen, is er sprake van een ‘leercultuur’. En een sterke leercultuur is cruciaal voor de continuïteit van een organisatie en voor het behouden van medewerkers op de arbeidsmarkt. Diverse factoren als technologisering, automatisering en digitalisering zorgen ervoor dat organisaties zich continu moeten aanpassen aan veranderende situaties. Het vormgeven van leercultuur is cruciaal voor bedrijven die toekomstbestendig willen zijn. Maar hoe krijg je dat als organisatie voor elkaar? In de praktijk merken we dat bedrijven het lastig vinden om met hun eigen leercultuur aan de slag te gaan. Met de leercultuurscan halen we de door jouw medewerkers ervaren ‘leercultuur’ op.
Vanaf januari 2025 gaan we aan de slag met het uitzetten in het onderwijs en bij individuele bedrijven uit onze regio.
Meer weten? Bekijk de website of neem contact op met Sarah.Detaille@han.nl.
Human Capital Innovations
De meeste mensen houden ervan nieuwe dingen te leren en zichzelf uit te dagen. Maar veel mensen leren liever met hun handen dan met hun hoofd. Ons lectoraat zoekt manieren om een leven lang ontwikkelen vanzelfsprekend te maken.
Smart Region
Met het zwaartepunt Smart Region wil de HAN van waarde zijn in de regio en daarbuiten. We werken aan de wendbaarheid van mensen, teams en organisaties in een snel veranderende wereld. We helpen bij slim innoveren en implementeren van nieuwe technologieën (Smart Innovation), het wendbaar maken van mens en bedrijf met vernieuwend onderwijs (Smart Education) en we bouwen een netwerk (Smart Partnerships). Samen verleggen we de grenzen met digitale technologie!
Fair Health
Met focuspunt Fair Health richt de HAN zich op het verkleinen van sociaal-economische gezondheidsverschillen. Ook in Nederland leven hoogopgeleiden langer en gezonder dan mensen met een laag onderwijsniveau. Deze uitdaging vraagt om een multidisciplinaire aanpak en een integrale benadering, gericht op de persoon, de omgeving en de maatschappij.