zorgprofessionals overleggen. eenmalig te gebruiken voor WZW handreiking nieuwsbericht.

In dit project stimuleren we werkgevers in zorg en welzijn bij het in de praktijk brengen van de skillsgerichte arbeidsmarkt. We helpen deze organisaties om skills van hun werknemers te beschrijven, (h)erkennen, valideren en vinden, met als doel die optimaal te benutten en door te ontwikkelen.

Snelle info

Looptijd

1 januari 2025 tot en met december 2028 (4 jaar)

Subsidie

SZW Expeditieregeling

Penvoerder

WZW - Werkgevers Zorg en Welzijn

Projectleider

Lector Jos Sanders

Projectkenmerk

SU1936

Doel

In dit project gaan we werkgevers in zorg en welzijn in de regio Zuid- Midden en West Gelderland stimuleren én gericht ondersteunen bij het in de praktijk brengen van de skillsgerichte arbeidsmarkt. Werkgevers krijgen middels skills-toepassingen inzicht in hoe zij skills van (toekomstige) zorg- en welzijnsprofessionals kunnen (h)erkennen, valideren en inzetten. Een skillspaspoort brengt deze aanwezige set van skills in kaart. We maken daarnaast inzichtelijk wat ervoor nodig is om tot acceptatie van een skillspaspoort voor de sector Zorg en Welzijn te komen.
Het doel van het project is om het (toekomstige) beschikbare menselijk kapitaal optimaal in te zetten zodat het bijdraagt aan het toegankelijk houden van de steeds groter wordende vraag naar zorg en maatschappelijke dienstverlening voor iedereen die dat echt nodig heeft.  

Centrale onderzoeksvraag

De centrale onderzoeksvraag luidt:

Draagt een skills gerichte arbeidsmarktbenadering bij aan duurzame inzetbaarheid en leven lang ontwikkelen? Zo ja, wat zijn dan de werkzame mechanismen en hoe kunnen we daarmee andere organisaties binnen en buiten de sector Zorg en Welzijn helpen om een verantwoorde transformatie te maken naar de skills gerichte arbeidsmarktbenadering?

Onderzoeksopzet

We ondersteunen in dit project 25 zorg- en welzijnsorganisaties bij de inzet van één of meerdere skills toepassingen in een experimentele setting. Dat levert 25 ‘use cases’. In deze use cases onderzoeken we of de inzet van skills-toepassingen bijdraagt aan (een cultuur van) duurzame inzetbaarheid en leven lang ontwikkelen. We onderzoeken ook hoe, waarom en bij wie dat wel en niet het geval is. We maken gebruik van kwantitatieve (vragenlijstonderzoek) en kwalitatieve (case studies/cross cases study in realist evaluation) onderzoeksmethoden.

Beoogde resultaten

Het onderzoek zal bijdragen aan de doorontwikkeling van effectieve(re) skills-toepassingen, waarbij we primair kijken naar de effecten van skills-toepassingen op duurzame inzetbaarheid en leven lang ontwikkelen. Het onderzoek moet leiden tot kennis van effectieve skills-toepassingen en kennis van de onderliggende werkzame mechanismen. Het onderzoek moet daarnaast bijdragen aan een groeiende set van effectieve skills-toepassingen voor zowel zorg- en welzijnsorganisaties als andere organisaties en instellingen die een transformatie (willen) doormaken naar een skills gerichte arbeidsmarktbenadering.

Na afronding van het project hebben zorg- en welzijnsorganisaties en stakeholders: 

  1. Inzicht in hoe zij leven lang ontwikkelen vormgeven door de inzet van personen op basis van skills, waardoor personen duurzamer inzetbaar zijn; 
  2. Inzicht verkregen in de opgedane en doorontwikkelde kennis over de skills based arbeidsmarkt en is deze kennis breed deelbaar en toepasbaar in andere sectoren, bedrijven of organisaties.  

Samenwerkingspartners ontwikkelen zo een wetenschappelijk bewezen methode die in de praktijk effectief wordt toegepast en gedurende en na afloop van het project steeds meer en breder kan worden ingezet en ook overdraagbaar is naar andere sectoren. Deze methode en implementatie middels de experimenten levert een significante bijdrage aan het optimaal inzetten van het beschikbare menselijke kapitaal.  

Aanleiding

Onze gezondheidszorg en onze maatschappelijke dienstverlening behoren tot de beste van de wereld. Dat willen we, nu en in de toekomst, toegankelijk houden voor alle inwoners die dat echt nodig hebben. Maar de arbeidsmarkt staat onder druk door de groeiende kloof tussen de vraag naar zorg en ondersteuning en het aanbod van medewerkers in álle branches. Daarmee is de houdbaarheid van zorg en maatschappelijke ondersteuning één van de grootste maatschappelijke opgaven waar we als samenleving voor staan. Het is van essentieel belang om de beschikbare capaciteit van (toekomstig) professionals optimaal te benutten én te behouden. Een verschuiving naar een skills based arbeidsmarkt is hiervoor noodzakelijk. Een skills based benadering bevordert een cultuur van een Leven Lang Ontwikkelen. Professionals met inzicht in hun skills zijn gemotiveerder om te blijven leren en blijven daarmee duurzamer inzetbaar. Hoewel de beweging naar een skills based arbeidsmarkt belangrijk is, worstelen zorg- en welzijnsorganisaties met de praktische uitvoering. Grootschalige experimenten zijn nodig om deze transformatie te realiseren en arbeidsmarkttekorten aan te pakken. Structurele ondersteuning bij implementatie en borging is cruciaal voor een succesvolle overgang naar een skills gericht ecosysteem van onderwijs en arbeidsmarkt.

Contact

Projectleider Jos Sanders

  • 06 50524618
  • Jos.Sanders@han.nl
  • Lectoraat
     

    Human Capital Innovations

    De meeste mensen houden ervan nieuwe dingen te leren en zichzelf uit te dagen. Maar veel mensen leren liever met hun handen dan met hun hoofd. Ons lectoraat zoekt manieren om een leven lang ontwikkelen vanzelfsprekend te maken.

    jonge mensen rond presentatie
    Zwaartepunt
     

    Slim - Smart Region

    Digitale toepassingen worden steeds sneller ontwikkeld en technologie neemt een steeds belangrijkere plek in ons leven in. Deze digitale innovaties vragen om goede wendbaarheid van mensen, teams en organisaties. Met het samen leren innoveren, delen van kennis en het creëren van ontmoetingsplekken helpt onze focus Smart Region - Slim daarbij. Samen verleggen we grenzen met digitale technologie.

    Region vrouw met bril

    Fair Health

    Dat mensen met gezondheidsproblemen naar vermogen volwaardig mee kunnen doen op de arbeidsmarkt is onderdeel van de missie van de HAN. Dit project valt onder het thema Inclusief onderwijs en werk van HAN-zwaartepunt Fair Health. Docenten, onderzoekers, studenten en professionals van de HAN werken binnen dit zwaartepunt samen aan oplossingen om sociaaleconomische gezondheidsverschillen te verkleinen.

    vrouw man diversiteit focus zwaartepunt HAN