Idea Trail
Ondernemen is, naast innovatie en implementatie, een van de drie routes die in het HAN Koersbeeld worden benoemd om maatschappelijke impact te maken. Hybride leeromgevingen zoals hubs, labs en werkplaatsen bieden in potentie een vruchtbare context om te ondernemen. Maar hoe benut je ondernemend potentieel?
Idea trail als kijkkader
De wereld verandert snel, en de uitdagingen van vandaag vragen om innovatieve en duurzame oplossingen. De HAN wil hierin een voortrekkersrol spelen door zich te ontwikkelen tot een “4e generatie universiteit”. Dit betekent niet alleen kennis overdragen, maar ook actief bijdragen aan maatschappelijke impact en regionale ontwikkeling.
Hybride leeromgevingen zijn een krachtig voorbeeld van hoe onderwijs, onderzoek en praktijk samenkomen om maatschappelijke vraagstukken aan te pakken. In deze leeromgevingen werken studenten, docenten, onderzoekers en bedrijven samen aan innovatieve oplossingen voor uitdagingen zoals de energietransitie. Hybride leeromgevingen bieden in potentie ook een vruchtbare context om te ondernemen. Ondernemen is, naast innovatie en implementatie, een van de drie strategische routes die in het HAN Koersbeeld worden benoemd om het verschil te maken.
Een ondernemende mindset is daarbij cruciaal. Deze mindset stelt mensen in staat om kansen te herkennen, te creëren en te benutten in een dynamische en onzekere wereld. Het gaat niet alleen om een manier van denken, maar ook om doen en voelen, waarbij cognitieve, gedragsmatige en emotionele elementen elkaar versterken. Deze mindset vormt de brandstof voor het proces van de ‘Idea Trail’—de route die een idee aflegt van concept tot een kans op waardecreatie.
De ‘Idea Trail’ omvat stappen zoals het herkennen van kansen, het ontwikkelen van ideeën en het realiseren van waarde. Door deze lens toe te passen, worden interventies zichtbaar die het proces kunnen versnellen. Denk bijvoorbeeld aan het stimuleren van ondernemende intenties, het ondersteunen van ideeontwikkeling en het belang van community-opbouw.
Onbenut potentieel
Vaak worden innovatieve ideeën niet verder ontwikkeld door gebrek aan zicht op en ondersteuning van ondernemende mindsets. Strategische interventies kunnen 'innovatie parels' verder brengen.
Het ondersteunen van ondernemerschap en ondernemerschapsonderwijs is belangrijk omdat kennis over technische of sociale vraagstukken niet genoeg is voor 'changemaking' (Halberstadt, et al., 2023). Theoretische oplossingen zijn misschien perfect op papier, of in een eerste prototype, maar blijven slechts ideeën totdat ze succesvol zijn geïmplementeerd. Er zijn ook acties nodig om ideeën om te zetten tot realiteit.
Binnen het onderwijs is zowel talent aanwezig op ondernemersidee als ondernemende intentie, maar die zijn vaak niet op dezelfde plek of tijd aanwezig om verder tot bloei te kunnen komen. Hierdoor blijven kansen tot changemaking onbenut. Zo hebben studenten met prachtige (technisch) innovatie ideeën niet altijd interesse in het ‘verder brengen’ van die ideeën (bijv. door het starten van een onderneming) en zijn studenten met hoge ondernemende intenties niet per sé bezig met innovatie of maatschappelijke opgaven, of ze willen wel ondernemen maar hebben geen goed idee.
Versnellers
Het project Idea Trail speelt hierop in door het verkennen van 'versnellers' die kunnen helpen om innovatieve ideeën verder te brengen. Bij 'versnellers' kun je denken aan:
- Community-opbouw: Via de community vergroot bijvoorbeeld de rijkheid en toegang tot resources op persoonlijk en maatschappelijk niveau. Denk bijvoorbeeld aan de beschikbaarheid van mens- en denkkracht of toegang tot locaties waar je anders niet bij kunt. De community bevat bijvoorbeeld ook rolmodellen, mensen net zoals jezelf, maar die een stap verder zijn en het goede voorbeeld geven.
- Maatwerk: om een student goed te kunnen ondersteunen op het juiste moment en op de juiste wijze, is, als docent, zicht krijgen in de ‘Desire to Start’ belangrijk. Het gebruik van 'Trigger Questions' kan hierbij helpen (zie verder op de pagina bij Tips & Tools).
- Ideeën genereren en waarderen: Als docent heb je invloed op idee generatie en evaluatie bij studenten door 1) het laten documenteren van ideeën 2) verdiepen en uitbreiden van mogelijkheden voor toegang tot nieuwe ideeën en 3) het uitdagen van ideeën. Een effectieve manier om dat te doen is door niet alleen individueel maar ook groepsgewijs ideeën te verkennen, het liefst alternerend, zogenaamd ‘hybrid brainstorming’ (zie ook materialen hiervoor onder Tips & Tools.
Conclusies en aanvullende onderzoeken
Weet waar je staat
• Monitor actief ondernemende intenties en motivaties bij studenten en/of docenten.
• Zorg voor inzicht in de (markt)behoefte en aanwezig vermogen tot waardecreatie bij studenten.
Ondersteuning
• Docenten spelen een cruciale rol als aanjagers, ambassadeurs en ondersteuners van de ondernemende mindset.
• Maak gebruik van bewezen methodieken om het genereren en evalueren van businessideeën te versnellen.
• Geef veelbelovende ideeën de kans om verder te groeien.
Tips & tools
Ben je enthousiast en wil je aan de slag met het stimuleren van een ondernemende mindset? Gedurende het project zijn verschillende informatiemiddelen en tools ontwikkeld die kunnen helpen om een ondernemende mindset te stimuleren. Zoals:
Ondernemende intenties
Samenwerking Idea Trail
GUESSS
Workshop ´Out-of-the-box'
- Hulpmaterialen volgen
Stay tuned!
Binnenkort publiceren we hier ook een HANdreiking voor het bouwen van Idea Trails!
Ondernemerschap@HAN
In de praktijk is sinds september 2024 Ondernemerschap@HAN een lerend en experimenterend netwerk dat samen met studenten, medewerkers, bedrijven en instelling ondernemende changemakers faciliteert. Vier academies ABC, AGV, AEA en AIM in samenwerking met het Centrum voor Ondernemerschap (CvO) en de twee Ondernemerslabs (Arnhem en Nijmegen) nemen hierin de lead. Concrete doelen zijn:
- De starterspijplijn binnen de HAN en het regionale ecosysteem voor ondernemerschap goed te organiseren (scouten en begeleiden, wie doet wat, wanneer);
- Stimuleren netwerkvorming (samenwerken met interne en externe partners);
- Het breed stimuleren van een ondernemende mindset in de HAN.
Samenwerkende partijen
Franceina van Zalk
Thomas Lans
lector Kansrijk OndernemenContact
Ben je enthousiast en wil je ook aan de slag met je lab, hub of werkplaats? Ondernemerschap@HAN biedt een lerend en experimenterend netwerk dat samen met studenten, medewerkers, bedrijven en instelling ondernemende changemakers faciliteert. Vier HAN academies samen met het Centrum voor Ondernemerschap (CvO) en de twee Ondernemerslabs nemen hierin de lead.
Mocht je daarover vragen hebben, neem contact op met:
Jeroen van den Hoogen, Impact Developer Ondernemerschap@HAN en programmamanager ORION
(Jeroen.vandenHoogen@han.nl)
Interesse in onderzoek naar versnellers?
Franceina van Zalk, senior onderzoeker lectoraat Kansrijk Ondernemen
(Franceina.vanZalk@han.nl)