Stuurkracht Challenge

Innovatief mbo- en hbo-onderwijs vraagt om stuurkracht: regie over het eigen leerproces. Veel studenten worstelen hiermee. Docenten zoeken tools om hen te helpen. Daarom ontwikkelden we de Student Challenge: een tool om student agency te versterken.

Studenten Toegepaste Psychologie van de HAN in gesprek met de docent

Projectperiode

2 jaar: juni 2024-juni 2025

Subsidie

Dit project wordt uitgevoerd met een subsidie van NRO kleinschalig onderzoek naar duurzame aanpakken mbo/hbo

Contact

Stuur een mail aan: onderzoek-educatie@han.nl

Projectteam

Harry Stokhof

Senior Onderzoeker
Portret Harry Stokhof

Kyle van den Langenberg

Onderzoeker
Portret, onderzoek

Stuurkracht: Regie nemen over je eigen studie

Innovatief en flexibel mbo en hbo onderwijs vraagt om student agency, ofwel: stuurkracht van de student. Studenten nemen dan bewust en proactief regie over hun leerproces. Ze durven buiten de gebaande paden te bewegen en denken na over hoe ze invloed kunnen uitoefenen op hun eigen leerproces en leeromgeving. Docenten zien studenten worstelen met deze stuurkracht. Uit praktijk en theorie (Kuhn, et al., 2022) blijkt dat een gebrek aan stuurkracht het optimaal functioneren in innovatieve en flexibele leeromgevingen kan blokkeren. Studenten hebben ondersteuning nodig om hun stuurkracht te ontwikkelen en docenten missen tools om hen daarbij te helpen.

Doel

Er is nog geen goede tool beschikbaar om stuurkracht te stimuleren. Dit onderzoek ontwikkelt daarom een challenge-spel dat mbo- en hbo-studenten helpt meer regie te nemen. We onderzoeken hoe de challenge werkt in de praktijk en welke impact het heeft.

Aanleiding

De basis voor de challenge ligt in een bestaand spel voor docenten (Teacher Agency) waarin docenten hun teacher agency verder kunnen ontwikkelen en versterken. Na kennismaking met dit spel vroegen docenten uit mbo en hbo om een versie voor studenten. Zij zien dat studenten moeite hebben met keuzes maken en initiatief nemen, iets wat door COVID-19 is versterkt.

Aanpak

In 2023 startten HAN-onderzoekers van het lectoraat Professionaliteit van Leraren een verkennend ontwerponderzoek naar een spel dat student agency versterkt, gebaseerd op het bestaande spel voor docenten.

In de periode september tot november zijn docenten van verschillende HAN opleidingen (bedrijfskunde, pabo en circulaire economie) geinterviewd. Aan deze docenten is gevraagd hoe het spel passend zou kunnen zijn in hun opleiding. De reactie was positief.

Vervolgens dachten studenten uit de opleidingen mee mee in ontwikkel- en speelsessies, waarbij ze ideeën gaven over hoe zo’n spel eruit zou kunnen zien.

Resultaat

De uiteindelijke opbrengst is een prototype van de Student Challenge.

Lectoraat
 

professionaliteit van leraren

Docenten moeten veel kunnen. Leerlingen interesseren, een relatie met hen opbouwen, de orde bewaren en kennis overdragen. En dat allemaal tegelijk. Binnen ons lectoraat staat de ‘stuurkracht’ van (toekomstige) professionals in het onderwijs centraal.

Student leraar Duits in oranje/bruin jasje geeft een lesje aan haar medestudenten. Ze staat voor een PowerPoint.
Focus van de HAN
 

Slim - Smart Region

Ons leven en werk wordt digitaler. In het zwaartepunt Slim - Smart Region werken we aan de wendbaarheid van mensen, teams en organisaties. Zodat we optimaal van al die nieuwe technologie profiteren. We, dat zijn docenten, onderzoekers, studenten en ondernemers. Samen maken we deze regio superslim.

Region vrouw met bril