Versterken van basisvaardigheden

Goede basisvaardigheden taal, rekenen-wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid zijn onmisbaar, op school én in de samenleving. We ondersteunen en monitoren hoe leraren via professionele leergemeenschappen het onderwijs qua basisvaardigheden versterken.

Docent Leonie van de opleiding leraar basisonderwijs aan tafel met leerlingen

Snelle info

Status

Lopend

Startdatum

1 september 2024

Looptijd

Partners/opdrachtgevers

Quadraam, Optimus e.a.

Projectleiding en contact

Helma Oolbekkink

Portret Helma Oolbekkink

Lector Professionaliteit van Leraren

Roel Grol

Roel Grol, onderzoeker bij het LeerLab. Educatie

Associate lector de leraar als ontwerper

Aanleiding van het onderzoek

Onderwijs levert een belangrijke bijdrage aan het voorbereiden van leerlingen op hun rol in de maatschappij. In het Nederlandse funderend onderwijs staan vier basisvaardigheden centraal: taal, rekenen-wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid. Leraren hebben invloed op de kwaliteit van onderwijs en daarmee op de prestaties van leerlingen. Het is dan ook belangrijk dat leerkrachten zich blijvend kunnen ontwikkelen en zo het onderwijs aan kunnen passen, kunnen verbeteren en kunnen vernieuwen. Dit wordt nog urgenter door de zorgen over taal- en rekenvaardigheden in het primair en voortgezet onderwijs. Goede basisvaardigheden zijn essentieel voor leerlingen, zowel om op school als in de samenleving volwaardig mee te kunnen doen.

Het is van belang om het leren van professionals te zien als een activiteit die is verbonden met de context waarin gewerkt wordt. Vanuit deze praktijk leert een leraar samen met peers in een netwerk of community, door mee te werken aan het oplossen van problemen die zich voordoen in de dagelijkse praktijk of aan vraagstukken en thema’s die ze zelf kiezen omdat ze ertoe doen. Een professionele leergemeenschap (PLG) stelt leraren in staat om op een systematische manier samen werkend en lerend nieuwe kennis te ontwikkelen, in een proces dat eerder lang is dan kort en dat is gericht op duurzame verandering in een gewenste richting. Samen zetten zij een cultuur en structuur van collectief leren neer, waarin cyclisch, collaboratief en reflectief onderwijspraktijken worden onderzocht en te verbeteren teneinde betere leerresultaten voor de leerlingen te bereiken.

Doel

We evalueren systematisch het leren van de deelnemers in de PLG-bijeenkomsten en houden interviews met de hen en een aantal van hun collega’s in het PO en VO. Zo monitoren we de voortgang en doorwerking van deze professionele leergemeenschappen rondom basisvaardigheden.

Doelgroep

De eerste groepen PLG’s in het VO zijn inmiddels gestart. In het PO zal dit in het voorjaar van 2025 gebeuren.

Lectoraat
 

professionaliteit van leraren

Docenten moeten veel kunnen. Leerlingen interesseren, een relatie met hen opbouwen, de orde bewaren en kennis overdragen. En dat allemaal tegelijk. Binnen ons lectoraat staat de ‘stuurkracht’ van (toekomstige) professionals in het onderwijs centraal.

Student leraar Duits in oranje/bruin jasje geeft een lesje aan haar medestudenten. Ze staat voor een PowerPoint.
Focus van de HAN
 

Slim - Smart Region

Ons leven en werk wordt digitaler. In het zwaartepunt Slim - Smart Region werken we aan de wendbaarheid van mensen, teams en organisaties. Zodat we optimaal van al die nieuwe technologie profiteren. We, dat zijn docenten, onderzoekers, studenten en ondernemers. Samen maken we deze regio superslim.

Region vrouw met bril