Zorgen in de familie: onderzoek naar pleegzorg

Eind 2022 woonden bijna 18.000 kinderen in een pleeggezin. Hiervan werd 46% opgevangen door familie, zoals een grootouder of tante. Het RAAK-project ‘Zorgen in de familie. Het versterken van familieplaatsingen in pleegzorg’ onderzoekt ervaringen en behoeften bij deze plaatsingen.

hartje in een hand

Snelle info

Start:

Januari 2025

Einde:

December 2026

Projectleider:

Elma Hilbrink

Subsidie

Raak Publiek (SIA)

Samenwerking

CHE, Entrea Lindenhout, Leger des Heils, RUG

Familieplaatsingen

Familieplaatsingen vragen om gespecialiseerde kennis en vaardigheden van pleegzorgwerkers. Vaak verblijft het kind al bij bijvoorbeeld een tante, voordat een pleegzorgwerker betrokken raakt. Daardoor krijgen de pleegouders vaak niet de steun en begeleiding die zij nodig hebben. De begeleiding van zowel de plaatsing als de familierelaties is daarom van groot belang om deze vorm van pleegzorg duurzaam en stabiel te maken.

Familieplaatsingen bieden voordelen zoals vertrouwdheid en stabiliteit, maar brengt ook uitdagingen met zich mee, zoals spanningen, loyaliteitsconflicten en hoogoplopende emoties. Dit beïnvloedt het welzijn van het kind en de samenwerking tussen pleegzorgwerkers, pleegouders en biologische ouders.

Aanleiding van het project

Om beter inzicht te krijgen in de ervaringen, behoeften en uitdagingen rondom familieplaatsingen, start het onderzoeksproject ‘Zorgen in de familie. Het versterken van familieplaatsingen in pleegzorg’. Dit onderzoek richt zich op het versterken van familieplaatsingen en het ondersteunen van alle betrokkenen, zoals pleegkinderen, pleegouders, biologische ouders en pleegzorgwerkers. 

Doel en hoofdvraag

Naast inzicht krijgen in de ervaringen, willen onderzoekers interventies ontwikkelen gericht op het versterken van relaties en loyaliteit. Met als uiteindelijk doel: een toolkit met praktische hulpmiddelen en werkvormen om pleegzorgwerkers te ondersteunen bij familieplaatsingen. Belangrijk is dat hier het kind centraal staat, zodat deze loyaal kan blijven aan de belangrijke familieleden.

De hoofdvraag van het onderzoek is: Hoe kunnen pleegzorgwerkers pleegkinderen, pleegouders, biologische ouders en andere betrokken familieleden zodanig begeleiden dat het kind loyaal kan blijven aan alle voor hem of haar belangrijke familieleden?

Methode van onderzoek

Het onderzoek begint met het voeren van interviews met jongeren, ouders en pleegouders over hun ervaringen. Dit gebeurt aan de hand van Photovoice. Dit is een participatieve actieonderzoeksmethode waarbij deelnemers aan de hand van een opdracht zelf als fotograaf aan de slag gaan. Met de Photovoice methode wordt een omgeving of gemeenschap in beeld gebracht. De methode kan zowel een individu als een groep ondersteunen in het uitdrukken van gedachten, ideeën en ervaringen met betrekking tot hun leven en leefomgeving.

Het project is opgedeeld in verschillende fasen:
• Fase A: Exploreren van praktijkproblemen: Ervaringen en uitdagingen van betrokkenen worden verzameld via interviews en PhotoVoice met pleegkinderen, pleegouders, ouders en pleegzorgwerkers.
• Fase B: Verhelderen en verklaren: De behoeften van betrokkenen worden geanalyseerd, en er worden interventies ontwikkeld die gericht zijn op het versterken van relaties en loyaliteiten.
• Fase C: Ontwikkelen van een toolkit: Samen met pleegzorgorganisaties worden praktische hulpmiddelen en werkvormen ontwikkeld, gericht op het ondersteunen van familieplaatsingen.

Beoogde Resultaten

• Inzicht in de unieke dynamieken en uitdagingen van familieplaatsingen.
• Een praktische toolkit voor pleegzorgwerkers, gericht op het ondersteunen van onderlinge relaties en loyaliteiten.
• Bovenstaande resultaten moeten bijdragen aan de stabiliteit en duurzaamheid van familieplaatsingen.

Samenwerking

Dit onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met:

Behoefte aan meer kennis

Er is een groeiende behoefte aan kennis en ondersteuning binnen dit thema. "Door het bevorderen van de professionalisering van pleegzorgwerkers en ze beter toe te rusten, verbeter je niet alleen de begeleiding, maar ook het welzijn van de pleegkinderen en hun families. En daar draait het uiteindelijk om", ziet senior onderzoeker Elma Hilbrink.

Afstand in verbondenheid, project Mieke Spek
Lectoraat
 

Werkzame Factoren in de Jeugd- en Opvoedhulp

Dit project wordt uitgevoerd door het HAN Lectoraat Werkzame Factoren in de Jeugd- en Opvoedhulp. Professionals in de jeugdzorg werken elke dag opnieuw met zeer verschillende mensen. Hoe realiseer je dan een goede en dus effectieve samenwerkingsrelatie? En hoe zorg je dat deze goed blijft? Het Lectoraat Werkzame Factoren in Jeugd- en Opvoedhulp focust op samenwerkingsvraagstukken in jeugd- en opvoedhulp.  

in park die hand van ouder vasthoudt