Onderzoek bij de HAN

Bij de HAN zijn onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk onlosmakelijk met elkaar verbonden. Via praktijkgericht onderzoek ontwikkelen onze lectoren en onderzoekers kennis met en over die beroepspraktijk. Over wat wel en niet werkt, en waarom. Zo zorgen we samen voor verbetering en vernieuwing.

Onderzoek bij de HAN

Een sfeer van vertrouwen

Onderzoekers hebben bij de HAN veel eigen verantwoordelijkheid. Zij werken in een sfeer van vertrouwen, waarin ze elkaar opzoeken en inspireren. Daarbij ligt de nadruk op ambitie en kwaliteit. Met deze zogenoemde ‘kwaliteitscultuur’, zorgen we ervoor dat onze mensen kunnen floreren. 

  • Lectoraten

    De HAN kent zo’n 50 lectoraten. Een lectoraat is een onderzoeksgroep die praktijkgericht onderzoek uitvoert: in en met de praktijk kennis ontwikkelen over de praktijk.

  • Lectoren

    Onze lectoren verrichten praktijkgericht onderzoek. Ze ontwikkelen nieuwe kennis, dragen bij aan de beroepspraktijk én aan het verbeteren van het onderwijs.

Wetenschappelijke criteria

Ons onderzoek voldoet aan wetenschappelijke criteria. Het is gericht op de verbetering of vernieuwing van de beroeps- en onderwijspraktijk. Dit doen we door de ontwikkeling van nieuwe kennis of inzichten. Ook ontwerpen en ontwikkelen we nieuwe methoden of technieken. Ons onderzoek kan een regionaal, nationaal en internationaal karakter hebben.

  • Wetenschappelijke integriteit

    Meer over de vertrouwenspersonen en de commissie die eventuele schendingen kan onderzoeken.

  • goals en internationale boeken

    Publicaties

    Doorzoek ons overzicht met publicaties van lectoren en onderzoekers van de HAN. 

Onderzoekend vermogen

Onderzoek is duidelijk aanwezig in de leeromgeving van studenten. We leiden hen op tot zelfbewuste mensen, die in hun kracht staan. Die over grenzen heen kijken, en die zijn toegerust op het vernieuwen van de beroepspraktijk. Daarvoor ontwikkelen onze studenten tijdens hun opleiding 'onderzoekend vermogen'. Dat wil zeggen dat zij de onderzoekscyclus globaal leren doorlopen en kennis uit onderzoek leren toepassen in de beroepspraktijk. Doordat docenten participeren in het onderzoek, krijgen onderzoeksresultaten bovendien nog beter een plek in het onderwijs.

 

  • jonge mensen overleggen op kantoor

    Promoveren: de Professional Doctorate

    Heb je een master, ben je aan het werk maar nog niet uitgeleerd en wil je een effectieve bijdrage leveren aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken? Kies dan voor de Professional Doctorate (PD) aan de HAN University of Applied Sciences.

Onderzoeksprojecten bij de HAN

Werken aan plekken van verbinding

Hoe versterken we de kwaliteit van de sociale infrastructuur? Hoe kunnen sociaal werkers de sociale waarde van de openbare ruimte vergroten? Wat zijn de behoeftes onder buurtbewoners en hoe kunnen deze worden vormgegeven? Hiernaar doen de HAN en Zuyd Hogeschool de komende 2 jaar onderzoek. 

Mensen in park, plekken van verbinding

DEMAND

Organisaties beschikken vaak over vele dataketens. Hoe meer datastromen, hoe complexer het geheel en hoe groter de behoefte aan structuren om deze te integreren en te managen. Het project DEMAND helpt data-gedreven organisaties die hier hulp bij willen met nieuwe methodologieën en tooling.

Vrouw en data

Flexibele werkinstructies

Effectieve werkinstructies stellen mkb werknemers beter in staat om de assemblage goed uit te (blijven) voeren in een omgeving met variëteit. In het project Flexibele werkinstructies willen we onderzoeken hoe werkinstructies contextgevoelig en flexibel gemaakt en gebruikt kunnen worden.

smart industry deeltijd fabriek

The Organized Digital Factory

We ontwikkelen voor mkb-maakbedrijven een Operations Digital Twin om doorlooptijden kort en betrouwbaar te maken. Productieplanning en -besturing is complex en de traditionele wijze is te statisch: realtime procesbeheersing is belangrijk. Een ODT plant optimaal en reageert realtime op wijzigingen.

Man met tablet kijkt naar robotarmen in Digitale Fabriek

Fieldlab digital twin

Wat is digital twin? Voor grote technische bedrijven maakt deze digitale technologie al onderdeel uit van de bedrijfsvoering. Wat kan het betekenen voor mkb bedrijven in de Achterhoekse maakindustrie? De komst van een fieldlab digital twin levert kennis en kunde op voor de maakindustrie.

Smart Region digital twin bij Varex Imaging. Dit betreft een calibratie handeling van de paddle welke gebruikt wordt voor borstonderzoek.

Prepareren voor innoveren

We verwachten veel van onze studenten als ze straks de wijde wereld ingaan. Als toekomstige professionals worden zij geconfronteerd met complexe maatschappelijke vraagstukken. Die liggen bijvoorbeeld op het gebied van gezondheidszorg, gelijke kansen in het onderwijs en klimaatverandering.

Fotoshoot vergaande samenwerking door HAN academie gezondheid en vitaliteit bij Bernhoven.

Instrumenten Gezonde Leefomgeving

Er zijn genoeg instrumenten te vinden die de gezondheid van de sociale en fysieke omgeving meten. Maar wat maken ze inzichtelijk? Wanneer is welke tool handig? En hoe leggen we de link met sociaaleconomische gezondheidsverschillen? Onderzoekers van dit project gaan het na.

Park met bankje. Zwaartepunt Health

Technohub digital twin

Wat is digital twin? Wat kan het betekenen voor mkb bedrijven in de Achterhoekse maakindustrie? Dankzij de technohub worden betere professionals in de maakindustrie opgeleid en kunnen maakbedrijven hun productieproces slimmer inrichten.

De HAN lanceert eind juni de Technohub Digital Twin, samen met een aantal bedrijven en het Graafschapcollege. Weergave van  productiehal Varex te Doetichem.

Goed werkgeverschap

Binnen de bouwsector, schoonmaakbranche en facilitaire diensten werken vaak kwetsbare doelgroepen, zoals flexwerkers en laaggeschoolde medewerkers. Voor hen is het een extra uitdaging om duurzaam aan het werk te blijven. Hoe motiveren we werkgevers om hun medewerkers te ondersteunen?

geeft uitleg over koken

VR-simulatie traint studenten in herkennen laaggeletterdheid

Laaggeletterdheid herkennen en benoemen: hoe dóe je dat? In acteurstrainingen kom je een eind. Maar VR-simulatie is zeker zo praktisch. Het is snel, effectief en prima toe te passen in diverse onderwijssituaties binnen alle vakgebieden. De tool is een vondst van de leergemeenschap Laaggeletterdheid.

met vr bril kijkt omhoog