Projecten

Gemeentelijke Monitor Begrijpelijke Teksten
In deze onderzoekspilot wordt met drie gemeentes onderzocht hoe de inzichten uit de Monitor Begrijpelijkheid Overheidsteksten geïmplementeerd kunnen worden op gemeentelijk niveau. Hiervoor is de samenwerking gevonden met de gemeentes Meerinzicht, Tilburg en Nieuwegein.

Meervoudig perspectief nemen bij moeilijk gedrag in de klas
Bij het nemen van meervoudig perspectief duidt de leraar gedrag van de leerling niet alleen vanuit zijn eigen perspectief, maar ook vanuit het perspectief van de leerling, de leer-/ thuissituatie en het sociale netwerk. Hierdoor ontstaat beter inzicht in de totale situatie én hoe deze te versterken.

Zorgen in de familie: onderzoek naar pleegzorg
Eind 2022 woonden bijna 18.000 kinderen in een pleeggezin. Hiervan werd 46% opgevangen door familie, zoals een grootouder of tante. Het RAAK-project ‘Zorgen in de familie. Het versterken van familieplaatsingen in pleegzorg’ onderzoekt ervaringen en behoeften bij deze plaatsingen.

Empower nader onderzocht
Hoe ondersteun je het beste studenten die dreigen uit te vallen? Ons onderzoek heeft als doel inzichten te leveren met betrekking tot rendement, studentsucces, studentwelzijn, studenttevredenheid en bereik. Onze focus ligt daarbij op curriculumontwikkeling, ppi en stuurkracht.

Versterken van basisvaardigheden
Goede basisvaardigheden taal, rekenen-wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid zijn onmisbaar, op school én in de samenleving. We ondersteunen en monitoren hoe leraren via professionele leergemeenschappen het onderwijs qua basisvaardigheden versterken.

Meervoudige allianties in de praktijk
De samenwerkingsrelatie (ofwel alliantie) is bekend als een van de meest belangrijke algemene werkzame factoren bij een behandeling, ook binnen de jeugdzorg. Dit promotieonderzoek richt zich op allianties tussen gezinsbehandelaars en hun cliënten tijdens gezinsbehandelingen in de thuissituatie.

Nieuwe rollen, nieuwe kansen
Hoe kunnen jongeren met een spierziekte beter worden ondersteund in hun weg naar volwassenheid? Nieuwe rollen, nieuwe kansen onderzoekt wensen en behoeften rondom rol- en zelfmanagement, om passende zorg te ontwikkelen die jongeren, ouders en professionals helpt deze transitie te vergemakkelijken.

Voorkomen van herhaald verzuim na uitval door psychische klachten
In dit project beogen we meer inzicht te krijgen in factoren die van invloed zijn op herhaald verzuim van werknemers met veelvoorkomende psychische klachten, zodat zij beter begeleid kunnen worden na terugkeer in werk. We ontwikkelen een digitale inventarisatie tool voor arbeidsdeskundigen.

Prehabilitatie op maat: wat beweegt de patiënt?
Hoe kunnen we patiënten optimaal voorbereiden op een grote operatie en hun herstel verbeteren? Ontdek hoe het project 'Prehabilitatie op maat' samen met fysiotherapeuten werkt aan effectieve, gepersonaliseerde prehabilitatie om complicaties te verminderen en herstel te bevorderen.

Feedback in VR
In het po en vo is de schoolpraktijk dé plek waar leraren-in-opleiding zich ontwikkelen. In een veilige, maar uitdagende omgeving bouwen ze aan hun kennis, vaardigheden en professionele houding. Maar de aankomende leraar komt hier ook in aanraking met relevante problemen en kritische beroepssituaties. Kan feedback in VR leraren ondersteunen om beter om te gaan met complexe klassensituaties?
