Nieuws
Lessen en inspiratie: MBO Onderzoekswerkplaats
In de MBO Onderzoekswerkplaats werkten vijf mbo's samen met het iXperium CoE, de practoraten Innovatiesucces in het mbo en Mediawijsheid, Tilburg University en IVA Onderwijs aan gepersonaliseerd leren met ict. De inzichten zijn verwerkt zijn tot drie inspirerende praktijkpublicaties.
Nieuw curriculum voor wendbare en trotse vo- en mbo-leraren
De 2e-graads lerarenopleidingen van de HAN introduceren in september een nieuw curriculum met nieuwe leeruitkomsten. Ze sluiten daarmee aan op de wensen van het werkveld én rollen de loper uit voor een toekomst met één onderwijsruimte voor voltijd en deeltijd.
KEI-Innovatienetwerk: terugblik op 4 jaar samen innoveren
Dinsdag 23 april kwamen leden van het KEI-Innovatiewerk samen in het iXperiumlab in Nijmegen om terug te blikken op de samenwerking van de afgelopen vier jaar. Samen stonden zij stil bij: hoe is het proces verlopen, wat hebben we bereikt en welke inzichten nemen we mee?
De staat van het onderwijs 2024
Hoe staat het ervoor met het Nederlandse onderwijs? Wat gaat goed en wat kan beter? En hoe kunnen we het onderwijs verbeteren? De Staat van het Onderwijs 2024 werd op 17 april aangeboden aan het OCW. Lector Helma Oolbekkink schoof aan tijdens een podcast en besprak onder andere het belang van docentprofessionalisering.
Krachten bundelen om nieuwe leraren te werven
Opleiden en onderzoeken doen we samen. Ook het werven van nieuwe leraren doen we niet alleen. Met regionale partners uit de onderwijsregio's werken we samen om jongeren en volwassenen te interesseren voor het beroep. We delen een aantal voorbeelden van activiteiten die onlangs hebben plaatsgevonden in co-creatie.
Feedback op virtueel onderwijs
Je kent ze vast wel: de VR-brillen, waarmee je een andere werkelijkheid binnenstapt. Maar wat kunnen toekomstige leraren ermee, voor feedback op klassenmanagement en oudergesprekken? Dat werd onderzocht met subsidie van SURF.
Op weg naar het onderwijs van de toekomst
Hoe bereid je studenten voor op een wereld waarin uitdagingen spelen waarbij het antwoord niet altijd voor handen is? De wereld van morgen met al z’n wicked problems vraagt om flexibele wereldburgers die om kunnen gaan met het niet-weten.
Studiekeuze: een rationeel proces?
Het kiezen van een studie: ieder jongere staat vroeg of laat voor deze belangrijke opgave. De veronderstelling is vaak dat jongeren deze keuze rationeel en doordacht maken. Maar is dat wel echt zo?
Overheidsbrede visie generatieve AI
De opkomst van AI heeft geleid tot kansen en uitdagingen waar we in verschillende sectoren in onze samenleving (waaronder onderwijs), maar ook als samenleving als geheel mee te maken krijgen. Hoe verhoud je je hiertoe en hoe ga je om met de invloed die AI heeft op leven, werken en leren?