Leren en werken met ICT

Illustratie voor het online DLWO magazine
no
OndersteuningskanaalChat met ondersteuners

Op deze pagina hebben we informatie over leren, lesgeven en werken met ict samengebracht. Kijk onderaan de pagina voor nieuws en de agenda. Mis je informatie? Meld dat via Ask@han.nl.

Blended onderwijs
De HAN ziet blended leren als een belangrijk onderwijsmodel om haar studenten op te leiden tot maatschappelij…
Tools
De HAN biedt je tools voor o.a. interactie met studenten, samenwerken met collega’s en uitvoeren van onderzoek…
Toetsing
Welke digitale toets- en inlevervormen kun je aanbieden aan studenten op de HAN? Met welke ICT-middelen onders…
Kennisdelen
Veel informatie is al beschikbaar, binnen en buiten de HAN. Laat je inspireren door blogs, praktijkvoorbeelden…
Artificial Intelligence
Binnen de HAN vinden veel activiteiten rondom Artificial Intelligence (AI) plaats. Hieronder vind je meer info…
Digitale leermaterialen
Met digitale leermaterialen maak je je les interactiever. Hier vind je meer informatie over digitale leermater…
Onderzoek
Iedere stap in het onderzoeksproces is belangrijk en er is veel om rekening mee te houden om goed onderzoek te…
HAN-Video
HAN-video is de verzamelnaam voor video-diensten en/of platformen die binnen de HAN worden gebruikt. Video inz…
Hardware en software
Hier vind je meer informatie over de voorzieningen en hulpmiddelen die je werk voor de HAN ondersteunen. Denk …
Professionaliseren
Het HAN Instellingsplan Koersbeeld heeft zes strategische doelen waaronder: Studenten en medewerkers worden di…
Npuls
Npuls is het nieuwe achtjarige programma om het onderwijs in het mbo, hbo en wo te verbeteren door de kansen v…

Nieuws

Npuls subsidie voor digitale leermaterialen

De HAN-activiteiten om open en digitale leermaterialen te ontwikkelen en te ontsluiten worden beloond met een Open Up subsidie. De subsidie wordt ingezet voor onderwijsontwikkeluren voor docenten. De uren kunnen ingezet worden voor het maken, bewerken en delen van open leermaterialen.

Foto van Master Ontwerpen van Eigentijds Leren. 3 masterstudenten zitten bij elkaar op een bank met een laptop

Ervaringen met eJournal

Diverse HAN-opleidingen zijn druk bezig met de implementatie van de portfolio applicatie eJournal als aanvulling op Brightspace. Eén van deze opleidingen is de Bachelor Sportkunde (Voltijd). Bij deze een inkijk hoe zij eJournal en het implementatietraject tot nu toe ervaren.

Deeltijd studenten Commerciële Economie werken samen op laptop op de HAN.

Actiever lesgeven in virtual classroom

Bij Internation Social Work (ISW) is een succesvolle Proof-of-Concept (POC) uitgevoerd met haar nieuwe virtual classroom. Deze POC is een belangrijke stap in de realisatie van definitieve virtual classrooms. Zowel docent als studenten ervaren de les actiever en echter.

Docent geeft les in een nieuw virtual classroom bij ISW.

HAN AI-Sandbox symposium

Op 13 juni vond het HAN AI-Symposium plaats, waar de eindresultaten van AI-experimenten bommem jet onderwijs gepresenteerd werden. Deze bevindingen werden gedeeld met een breed publiek: zowel online als on-site, zowel van binnen als buiten de HAN.  

Foto's gemaakt tijdens het HAN AI-Sandbox symposium.

AI-chatbots in het onderwijs

Opleider en adviseur Onna Nieuwenhuis en docent Marcel Mutsaarts vertellen in deze iXpod over hun experimenten met AI-chatbots in het onderwijs bij de Academie Sport en Bewegen.

logo iXpod

HAN AI-Framework toegelicht

Met het framework hebben medewerkers en studenten richtlijnen voor het toepassen van AI. Jorn Bunk (AI-expert) en Esther van Popta (beleidmaker Digi- en datavaardig) vertellen over hoe het AI-framework helpt bij de huidige kansen en uitdagingen.

Portret van Jorn Bunk en Esther van Popta.

HAN neemt regie op digitale leermaterialen

De HAN is serieus aan de slag met regie op leermaterialen. Daarom ligt er nu een visie, een framework met kaders voor het delen en (her)gebruiken van digitale en open leermaterialen en een roadmap tot aan 2035. In een Npuls-sprintsessie deelden Marijn Post en Michiel de Jong het HAN-plan van aanpak.

Leraar Wiskunde wijst iets aan op de laptop en klas kijkt van achter nieuwsgierig mee

Docenten over lesgeven met Brightspace

Na de zomer start een groot deel van onze HAN-opleidingen met Brightspace. Dit biedt docenten nieuwe mogelijkheden in hun lessen. Docenten die deelnamen aan de pilot met Brightspace delen hun ervaringen.

docent met 2 studenten masters lerarenopleidingen Educatie

HAN-deelname aan Npuls communities

Een belangrijk doel van Npuls is dat instellingen kennis met elkaar uit wisselen rondom de specifieke thema’s. Daarvoor zijn twee Npuls hubs met een community(platform) gelanceerd, De communities zijn bedoeld om vanuit gezamenlijke interesses en vraagstukken kennis op te halen, kennis te ontwikkelen én te delen.

npuls logo

Brightspace training

Met een train-de-trainer aanpak komt de kennis over Brightspace in de academies terecht. Ongeveer 100 trainers werden onlangs opgeleid om hun rol te vervullen. Momenteel bereiden zij hun collega’s voor op de komst van het nieuwe digitaal leerplatform (DLP).

3 mannelijke studenten met laptop overleggen met elkaar tijdens les

HAN-studenten ontvangen eerste edubadges

Een primeur! Op 11 april werden de allereerste edubadges uitgereikt aan HAN-studenten. De studenten ontvingen deze digitale certificaten in de vorm van speciaal afgedrukte exemplaren voor deze primeur.

Uitreiking eerste edubadges bij de HAN

eJournal is ons nieuwe ePortfolio

Met eJournal beschikken we over een breed inzetbaar en flexibel ontwikkel- en assessmentportfolio. Op 16 januari vond de kick-off van de implementatie eJournal plaats. Opleidingen nemen eJournal vanaf februari of september 2025 in gebruik.

Twee studenten overleggen met laptop

Microcredentials ...?

Microcredentials zijn erkende digitale certificaten van kleine stukjes onderwijs. Via het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT is er een pilot geweest. De HAN bouwt mee aan de doorontwikkeling van Microcredentials via het Npuls-project en heeft veel informatie verzameld.

voorbeeld van een schildje voor microcredentials

Agenda

Kijk op de sites van HAN Academy (inloggen met je HAN-account), Npuls en SURF voor het gehele aanbod. Hieronder vind je een selectie van aangeboden webinars, trainingen en conferenties.

Prompting: interactie met ChatGPT en Copilot

Prompting is het geven van een opdracht aan (generatieve) AI-tool als bijvoorbeeld ChatGPT en Copilot. In deze training leer je hoe je met deze tools moet communiceren om die teksten en afbeeldingen te genereren waar jij weer verder mee kunt. In een actieve workshop ga jij zelf aan de slag.

10 sep
09:00 - 11:00
artificial intelligence

ChatGPT als influencer

Maak kennis met de wereld van Large Language Models (LLM). Ontdek het verschil tussen ChatGPT en Copilot, begrijp wat LLM's kunnen. Het is een interactieve sessie waarbij praktijkvoorbeelden voorbij komen wat een taalmodel wel en niet is en hoe je onderbouwde keuzes leert maken in het gebruik.

24 sep
09:00 - 11:00
afbeelding van artificial intelligence

Hoe maak je onderwijs AI-proof?

In deze sessie staan twee vragen centraal: hoe kunnen we onderwijs inrichten dat AI geen invloed heeft op het leerproces wanneer dat niet wenselijk is en hoe kunnen we AI inzetten zodat het een toegevoegde waarde heeft aan het leerproces? In deze interactieve sessie krijg je praktische tips die je meteen kunt toepassen binnen je eigen cursus.

15 okt
09:00 - 11:00
artificial intelligence

Privacy en informatiebeveiliging

Kijk voor het HAN privacy en informatiebeveilingsbeleid op Insite (inloggen met je HAN-account). Lees ook over hoe je kunt bijdragen aan de bescherming van jouw persoonsgegevens en privacy én die van anderen. 

Afbeelding van veilig mobielscherm

Visie op de Digitale Leer-Werk-Onderzoek-omgeving

Meer weten over de visie van de HAN op leren, werken en onderzoeken met ICT? Lees de DLWO-visie van de HAN.

draw-cta-title