Leren en werken met ICT

Illustratie voor het online DLWO magazine
no
OndersteuningskanaalChat met ondersteuners

Op deze pagina hebben we informatie over leren, lesgeven en werken met ict samengebracht. Kijk onderaan de pagina voor nieuws en de agenda. Mis je informatie? Meld dat via Ask@han.nl.

Blended onderwijs
De HAN ziet blended leren als een belangrijk onderwijsmodel om haar studenten op te leiden tot maatschappelij…
Tools
De HAN biedt je tools voor o.a. interactie met studenten, samenwerken met collega’s en uitvoeren van onderzoek…
Toetsing
Welke digitale toets- en inlevervormen kun je aanbieden aan studenten op de HAN? Met welke ICT-middelen onders…
Kennisdelen
Veel informatie is al beschikbaar, binnen en buiten de HAN. Laat je inspireren door blogs, praktijkvoorbeelden…
Artificial Intelligence
Binnen de HAN vinden veel activiteiten rondom Artificial Intelligence (AI) plaats. Hieronder vind je meer info…
Npuls
Npuls is het achtjarige nationale programma om het onderwijs in het mbo, hbo en wo te verbeteren door de kanse…
Digitale leermaterialen
Met digitale leermaterialen maak je je les interactiever. Hier vind je meer informatie over digitale leermater…
Onderzoek
Iedere stap in het onderzoeksproces is belangrijk en er is veel om rekening mee te houden om goed onderzoek te…
HAN-Video
HAN-video is de verzamelnaam voor video-diensten en/of platformen die binnen de HAN worden gebruikt. Video inz…
Hardware en software
Hier vind je meer informatie over de voorzieningen en hulpmiddelen die je werk voor de HAN ondersteunen. Denk …
Professionaliseren
Het HAN Instellingsplan Koersbeeld heeft zes strategische doelen waaronder: Studenten en medewerkers worden di…

Nieuws

Erkenning en waardering: digitale leermaterialen

De HAN voert het Verandertraject Aanpak Digitale Leermaterialen uit om onderwijs toekomstbestendig te maken. Een model voor “erkennen en waarderen” stimuleert medewerkers om met digitale en open leermaterialen te werken, door motivatie, betrokkenheid en zichtbaarheid van resultaten te bevorderen.

Afbeelding bij digitale leermaterialencyclus

HAN test AI-tool Copilot M365

De HAN testte Microsoft Copilot M365 in onderwijs, onderzoek, en bedrijfsvoering. De pilot leverde waardevolle inzichten op: tijdwinst bij lesvoorbereiding, betere ondersteuning en uitdagingen bij complexe data. Ontdek de resultaten, aanbevelingen en het toekomstperspectief in de video 'Microsoft Copilot M365 – Resultaten & aanbevelingen'.

Twee portretfoto's, van Trea Spinder en Jochem ten Bohmer, naast elkaar tbv de CoPilot-pilot

40 jaar digitalisering in het onderwijs

In verschillende rollen heeft René Tönissen de digitalisering in het onderwijs de afgelopen 40 jaar van dichtbij meegemaakt. In een interview deelt hij zijn inzichten over de evolutie van IT, de uitdagingen en kansen in digitalisering, en de lessen uit zijn loopbaan. René: “De snelheid waarmee we verandering doorvoeren, had hoger gekund.”

HAN Toekomstfestival themasessie Opbrengst corona en het onderwijs 4

AI-bestendig toetsen

De opkomst van (generatieve) AI verandert de manier waarop studenten leren en getoetst worden. Opleidingen dienen daarom kritisch naar hun toetsprogramma’s te kijken en waar nodig aanpassingen te maken. De toolkit 'AI-bestendig Toetsen' biedt opleidingen een praktische handreiking om hun toetsen tegen het licht te houden.

artificial-intelligence

Speaksee beschikbaar via UWV

Speaksee AutoCaption biedt live ondertiteling voor slechthorenden en doven tijdens vergaderingen of colleges. De tool wordt nu vergoed door het UWV, waardoor het niet meer via de HAN hoeft worden aangevraagd. Voor meer informatie over vergoedingsmogelijkheden bij Speaksee kun je terecht op de pagina Vergoedingsmogelijkheden van Speaksee.

Logo van de applicatie Speaksee

CvB stelt nieuwe digitaliseringsstrategie vast

Op 12 november heeft het College van Bestuur het nieuwe informatievoorzieningsbeleid ‘HAN in de digitale wereld’ vastgesteld. Met dit nieuwe beleid is de HAN klaar om flexibel in te spelen op digitale ontwikkelingen en kansen te benutten, wat essentieel is voor de toekomstbestendigheid van onze onderwijs- en onderzoeksinstelling.

Afbeelding project Open Digital Horizons

Gezocht! Innovators Traject Digitaal Leermateriaal

Is jouw team actief bezig met het (door)ontwikkelen en/of open delen van leermaterialen? Of zouden jullie hiermee willen beginnen? Dan zijn jullie wellicht de pioniers die we zoeken in het verandertraject Aanpak Digitale Leermaterialen! Als startup ontvang je subsidie en begeleiding bij het realiseren van jullie initiatief.

docenten in overleg op de groenewoudseweg

Webinar Open Leermaterialen met Marja Versantvoort

Het gebruik van open leermaterialen kan veel voordelen bieden voor de student, onderwijsinstelling, docent en samenleving. In deze NRO-webinar, met Marja Versantvoort, kom je meer te weten over die voordelen en overwegingen voor het gebruik en implementatie.

Marja Versantvoort tijdens de NRO Webinar Open Leermaterialen

Interview: De toekomst van open leermaterialen

De HAN wil digitale leermaterialen gemakkelijk toegankelijk en deelbaar maken. Met het Verandertraject Aanpak Digitale leermaterialen is er straks een breed aanbod van digitale leermaterialen: open, semi-open en gesloten. Marijn Post en Michiel de Jong geven een inkijkje in de toekomst van open leermaterialen binnen de HAN.

design thinking. Handen bouwen met Lego blokjes

Verbreed het onderwijsaanbod met microcredentials

Hoe kunnen onderwijsinstellingen beter inspelen op de veranderende behoeften van de moderne professional? Microcredentials bieden een innovatieve oplossing. In gesprek met Harald de Vries ontdekken we hoe dit kansen biedt voor onderwijsinstellingen en professionals.

Foto van Harald de Vries met Edubadge van 6 ECTS

Mariëlla blikt terug: 34 jaar dynamiek, innovatie

Mariëlla van de Ven neemt binnenkort afscheid van de HAN, waar ze zich 34 jaar lang bewoog door verschillende functies en afdelingen. En dat past haar: vaste structuren zijn niets voor Mariëlla. “Ik gedij het beste in een dynamische omgeving waar veel ruimte is voor vernieuwing.”

Foto van Mariella van de Ven voor een interview m.b.t. haar aankomend pensioen.

Vernieuwd HAN-raamwerk informatievaardigheden

Het vernieuwde HAN-raamwerk Informatievaardigheden laat zien hoe studenten informatievaardig worden, van het oriënteren en specificeren van informatiebehoeften tot het publiceren en communiceren van eindproducten.

jongen en meisje studeren samen op de grond in studiecentrum

Learning spaces: evaluatie en vooruitblik

In het afgelopen jaar heeft de HAN aanzienlijke stappen gezet in het verbeteren van haar Interactive Hybrid Classrooms (IHC). We nemen je mee in de docenten- en studentenevaluatie van deze onderwijsruimtes en geven een vooruitblik op toekomstige ontwikkelingen met betrekking tot learning spaces in de HAN.

Voorbeeld van hybrid classroom

Soepele eerste livegang Brightspace

Dit studiejaar is ruim de helft van onze opleidingen gestart met Brightspace, het hart van ons Digitaal Leerplatform (DLP). De eerste livegang verliep soepel. “Brightspace is zo gebruiksvriendelijk, het wijst zich vanzelf”, merkten zowel docenten als studenten op. Toch zijn er instructies beschikbaar.

Still uit video over Brightspace

Project Digitaal Toetsen afgerond

Het project Digitaal Toetsen bij de HAN heeft na bijna drie jaar alle doelen bereikt. Met de implementatie van toetsapplicatie Ans en Schoolyear kunnen studenten veilig digitale toetsen maken op hun eigen laptop. De verantwoordelijkheid is nu overgedragen aan de staande organisatie.

Studenten maken digitale toets met nieuwe toetsapplicatie

Podcast Aanpak Digitale Leermaterialen

HAN voert het verandertraject Aanpak Digitale Leermaterialen uit om toekomstbestendig onderwijs te bieden. Dit traject richt zich op het ontwikkelen, delen en hergebruiken van open digitale leermaterialen. Luister naar de podcast op Spotify voor meer informatie over deze verandering.

Afbeelding bij podcast over verandertraject Aanpak Digitale Leermaterialen

Toolkit van de Maand

De Vraagbaak Online Onderwijs van SURF Communities presenteert elke maand een toolkit voor blended en online onderwijs. In september was dat de toolkit Onderwijsondersteuning van de HAN! Leren en werken met ICT en de Toolbox zijn in de spotlight gezet, met aandacht voor de HAN-visie op Blended Learning, kennisdeling en de AI Sandbox.

Illustratie online DLWO magazine

Npuls subsidie voor digitale leermaterialen

De HAN-activiteiten om open en digitale leermaterialen te ontwikkelen en te ontsluiten worden beloond met een Open Up subsidie. De subsidie wordt ingezet voor onderwijsontwikkeluren voor docenten. De uren kunnen ingezet worden voor het maken, bewerken en delen van open leermaterialen.

Foto van Master Ontwerpen van Eigentijds Leren. 3 masterstudenten zitten bij elkaar op een bank met een laptop

Ervaringen met eJournal

Diverse HAN-opleidingen zijn druk bezig met de implementatie van de portfolio applicatie eJournal als aanvulling op Brightspace. Eén van deze opleidingen is de Bachelor Sportkunde (Voltijd). Bij deze een inkijk hoe zij eJournal en het implementatietraject tot nu toe ervaren.

Deeltijd studenten Commerciële Economie werken samen op laptop op de HAN.

Actiever lesgeven in virtual classroom

Bij Internation Social Work (ISW) is een succesvolle Proof-of-Concept (POC) uitgevoerd met haar nieuwe virtual classroom. Deze POC is een belangrijke stap in de realisatie van definitieve virtual classrooms. Zowel docent als studenten ervaren de les actiever en echter.

Docent geeft les in een nieuw virtual classroom bij ISW.

HAN AI-Sandbox symposium

Op 13 juni vond het HAN AI-Symposium plaats, waar de eindresultaten van AI-experimenten bommem jet onderwijs gepresenteerd werden. Deze bevindingen werden gedeeld met een breed publiek: zowel online als on-site, zowel van binnen als buiten de HAN.  

Foto's gemaakt tijdens het HAN AI-Sandbox symposium.

AI-chatbots in het onderwijs

Opleider en adviseur Onna Nieuwenhuis en docent Marcel Mutsaarts vertellen in deze iXpod over hun experimenten met AI-chatbots in het onderwijs bij de Academie Sport en Bewegen.

logo iXpod

HAN AI-Framework toegelicht

Met het framework hebben medewerkers en studenten richtlijnen voor het toepassen van AI. Jorn Bunk (AI-expert) en Esther van Popta (beleidmaker Digi- en datavaardig) vertellen over hoe het AI-framework helpt bij de huidige kansen en uitdagingen.

Portret van Jorn Bunk en Esther van Popta.

HAN neemt regie op digitale leermaterialen

De HAN is serieus aan de slag met regie op leermaterialen. Daarom ligt er nu een visie, een framework met kaders voor het delen en (her)gebruiken van digitale en open leermaterialen en een roadmap tot aan 2035. In een Npuls-sprintsessie deelden Marijn Post en Michiel de Jong het HAN-plan van aanpak.

Leraar Wiskunde wijst iets aan op de laptop en klas kijkt van achter nieuwsgierig mee

Docenten over lesgeven met Brightspace

Na de zomer start een groot deel van onze HAN-opleidingen met Brightspace. Dit biedt docenten nieuwe mogelijkheden in hun lessen. Docenten die deelnamen aan de pilot met Brightspace delen hun ervaringen.

HAN logo op vlag. Persfoto. Huisstijl.

HAN-deelname aan Npuls communities

Een belangrijk doel van Npuls is dat instellingen kennis met elkaar uit wisselen rondom de specifieke thema’s. Daarvoor zijn twee Npuls hubs met een community(platform) gelanceerd, De communities zijn bedoeld om vanuit gezamenlijke interesses en vraagstukken kennis op te halen, kennis te ontwikkelen én te delen.

npuls logo

Brightspace training

Met een train-de-trainer aanpak komt de kennis over Brightspace in de academies terecht. Ongeveer 100 trainers werden onlangs opgeleid om hun rol te vervullen. Momenteel bereiden zij hun collega’s voor op de komst van het nieuwe digitaal leerplatform (DLP).

3 mannelijke studenten met laptop overleggen met elkaar tijdens les

HAN-studenten ontvangen eerste edubadges

Een primeur! Op 11 april werden de allereerste edubadges uitgereikt aan HAN-studenten. De studenten ontvingen deze digitale certificaten in de vorm van speciaal afgedrukte exemplaren voor deze primeur.

Uitreiking eerste edubadges bij de HAN

eJournal is ons nieuwe ePortfolio

Met eJournal beschikken we over een breed inzetbaar en flexibel ontwikkel- en assessmentportfolio. Op 16 januari vond de kick-off van de implementatie eJournal plaats. Opleidingen nemen eJournal vanaf februari of september 2025 in gebruik.

studenten alo deeltijd in klas Papendal

Microcredentials ...?

Microcredentials zijn erkende digitale certificaten van kleine stukjes onderwijs. Via het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT is er een pilot geweest. De HAN bouwt mee aan de doorontwikkeling van Microcredentials via het Npuls-project en heeft veel informatie verzameld.

voorbeeld van een schildje voor microcredentials

Agenda

Kijk op de sites van HAN Academy (inloggen met je HAN-account), Npuls en SURF voor het gehele aanbod. Hieronder vind je een selectie van aangeboden webinars, trainingen en conferenties.

Zo maak je een goede podcast!

Een podcast maakt leren locatie- en tempo-onafhankelijk, is herhaaldelijk te raadplegen én helpt je op een gestructureerde manier de diepte in te gaan! Tijdens de training ga je zelf achter de microfoon en neem je een podcast op. Datum, tijd en locatie: 23-01-2025, 09:30 - 12:00, Arnhem R26 - E0.07.

23 jan
09:30 - 12:00
Beeld tbv nieuwe cursus podcast ontwikkelen en lanceren

Praktisch werken met AI

Wil jij je dagelijkse werkzaamheden optimaliseren met de mogelijkheden van AI? In deze training leer je hoe je waarde kunt toevoegen door AI praktisch in te zetten, vanuit procesdenken. Denk hierbij aan het (her)schrijven van teksten, en het (her)formuleren van plannen en doelstellingen.

3 feb
13:00 - 16:00
Stockfoto vrouw artifical intelligence (AI)

AI-bestendig onderwijs

In deze sessie staat één vraag centraal: ‘Hoe waarborg je de constructieve samenhang in een wereld met AI?’ In deze interactieve sessie krijg je praktische tips die je meteen kunt toepassen binnen je eigen cursus.

17 feb
13:00 - 15:00
Artificial intelligence

Privacy en informatiebeveiliging

Kijk voor het HAN privacy en informatiebeveilingsbeleid op Insite (inloggen met je HAN-account). Lees ook over hoe je kunt bijdragen aan de bescherming van jouw persoonsgegevens en privacy én die van anderen. 

Afbeelding van veilig mobielscherm

Visie op de Digitale Leer-Werk-Onderzoek-omgeving

Meer weten over de visie van de HAN op leren, werken en onderzoeken met ICT? Lees de DLWO-visie van de HAN.