Duurzaam op de bus wachten

Een busrit naar halte Houdringe in De Bilt, die moet je maken om het eerste volledig circulaire en biobased bushokje van Nederland te zien. 3 december is hij in het bijzijn van de studenten die er aan werkten onthuld en in gebruik genomen. Buschauffeur: rijden maar!

Bovenaanzicht biobased bushokje De Bilt
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

Enorm trots waren ze, de studenten Industrieel Product Ontwerpen en Werktuigbouwkunde die met hun ontwerp enige tijd geleden de Cleantech Battle wonnen. Hun boshokje was de beste duurzame technologische ontwikkeling. Nu staat hij er echt. De abri die volledig circulair en biobased is, gemaakt met opdrachtgevers OFN en Sweco, werd vandaag onthuld door burgemeester Potters.

De samenwerking in beeld

Voeten in de aarde

De ontwikkeling van het bushokje heeft de nodige voeten in de aarde gehad. “De opdracht die de studenten meekregen vroeg om een ontwerp dat circulair, modulair, flexibel en demontabel, biobased en slim was en een klimaatneutrale energievoorziening had. Daarnaast moest de CO2-voetprint met minimaal 80% worden gereduceerd ten opzichte van traditionele abri’s. Eenvoudig gezegd moest het bushokje van herbruikbare en duurzame materialen worden gemaakt, waarbij het ontwerp eenvoudig te reproduceren was – in verschillende afmetingen” somt Rudi van Hedel, hybride docent en projectmanager bij Sweco op. “Tot slot stond er de eis dat het bushokje een vriendelijke uitstraling heeft, klaar voor het straatbeeld van de toekomst.”

Rijst

Een flinke opdracht dus, waar de studenten lang aan hebben gewerkt. Het ontwerp van het bushokje is gemaakt vanuit hun eigen oogpunt. De gedachte daarbij hoe de studenten de toekomst zien. “Op dit moment worden bushokjes met veel beton en aluminium gemaakt. Wij hebben voor een materiaal op basis van rijstvlies gekozen. Het grote voordeel hiervan is dat dit materiaal in Europa al wordt gemaakt. Het is een restmateriaal bij de verwerking van rijst. Dat betekent dat er geen extra landbouwgrond voor hoeft te worden gebruikt. Het hoeft ook niet verbouwd te worden in plaats van voedsel. Als bijproduct gaat dat mooi samen. En dat levert een heleboel winst op in de CO2-uitstoot die bij de productie van het materiaal ontstaat,” vertelt Mark Hofman van OFN. Het dak van de abri is voorzien van sedum. Een kruid dat CO2 opneemt en zorgt voor een gereguleerde afvoer van hemelwater en bijdraagt aan de biodiversiteit. “Ook hebben we zonnepanelen op het dak toegevoegd. Die zorgen voor de energievoorziening”, vertelt hij.

Verkeersintensiteit

De abri functioneert als meer dan alleen een wachtruimte voor passagiers in het openbaar vervoer. Het bushokje gaat ook de verkeersintensiteit op de aangrenzende weg meten. “Dat is de Soestdijkseweg. Hiervoor is een camera op de abri gemonteerd. Met behulp van slimme software worden de passages van individuele auto’s en (brom)fietsers geregistreerd. “Hiermee willen we meer inzicht in het gebruik van de weg krijgen, zodat we ook de doorstroming van het verkeer beter kunnen reguleren, bijvoorbeeld door verkeerslichten anders af te stemmen”, illustreert Rudi.

Het biobased bushokje in De Bilt

Nederland Circulair

Het biobased bushokje is een mooi voorbeeld hoe we in Nederland werken naar een circulaire economie. Een doel dat de overheid voor 2050 heeft gesteld. Een doel dat ambitieus is, maar niet onhaalbaar, waarbij we een economie zonder afval hebben, waarbij alles draait op herbruikbare grondstoffen. “De abri is een mooie uitwerking van een circulair ontwerp dat helpt om deze doelstelling te bereiken, daar zijn we als HAN trots op”, vertelt Karin van Haren van focusgebied Sustainable Energy and Environment van de HAN.

Eenvoudig gezegd moest het bushokje van herbruikbare en duurzame materialen worden gemaakt, waarbij het ontwerp eenvoudig te reproduceren was – in verschillende afmetingen”

Burgemeester Potters van De Bilt opent het biobased bushokje met studenten IPO Marlies en Jesse
De opening van het biobased bushokje bij halte Houdringe in De Bilt