AI gegenereerd hoofdbeeld van hackathon event publieke pioniers

Doe mee aan de hackathon op 4 en 5 april en ontdek hoe Artificial Intelligence de wereld van media toegankelijker kan maken!

Snelle info

Datum en tijd

HAN Campus Arnhem
Ruitenberglaan 26
Arnhem

Deelname
Gratis

Ai-tools verrijken ons leven en zijn daarnaast niet meer weg te denken uit de manier waarop media wordt geproduceerd en geconsumeerd. Ze bieden ongekende mogelijkheden om inclusiviteit en diversiteit te bevorderen. Tijdens onze "AI for All" hackathon dagen we jou uit om met creatieve ideeën te komen die de grenzen van de media verleggen en een sociale impact hebben.

Of je nu eerstejaars of al wat langer studeert, je bent van harte welkom. Samen met studenten van verschillende opleidingen ga je aan de slag! Ook brainstorm je samen met professionals en omroepmedewerkers om innovatieve oplossingen te bedenken voor een toegankelijkere media-wereld met behulp van AI.

Misschien maak je al volop gebruik van AI-tools of ben je gewoon nieuwsgierig naar de kracht van AI, deze hackathon biedt een unieke kans om te leren, te experimenteren en te innoveren. Met een programma vol boeiende workshops, uitdagende teamuitdagingen en opwindende open demo's voor een echte jury, beloven we twee dagen vol inspiratie en creativiteit.

Het programma

Donderdag 4 april

Inloop deelnemers

Opening

Lunch

Gezamenlijke Energizer

Korte stand-up, eerste bevindingen

Stand-ups teams + dagafsluiting

Vrijdag 5 april

Plenaire kick-off in AIM Lounge

v.a. 12.30

Lunch

Proefpitches

Pitches en sharktank

Start borrel

Deskundige coaches

Deze omroepen zijn van de partij

KRO-NCRV
KRO-NCRV is vol bezing met ai in hun innovatieprojecten. Ze onderzoeken onder ander hoe ai kan helpen jongeren beter bestendig te maken tegen fake nieuws. Ook doen ze op dit moment een test waarin ze onderzoeken of podcasts die met ai-tools gemonteerd zijn zorgen voor meer conversie dan de handwerkte podcasts. Award winnend project ai Vodcast komt ook bij KRO-NCRV vandaan. Waarin ze podcasts toegankelijk maken voor dove en slechthorende.

BNNVARA
Een populaire omroep onder studenten. Afgelopen jaar is er tijdens de Medialab hackathon een idee bedacht waarmee je dankzij VR betrouwbare informatie over seks kan krijgen in je eigen slaapkamer. Het idee scoorde hoog tijdens de NPO Innovatie Awards dit jaar. Daarnaast hebben ze ook het project Kassa-ai. Waar ze onderzoeken hoe ze ai in kunnen zetten om ook de 60+’er te helpen.

NTR
NTR doet onderzoek naar de mogelijkheden van ai voor het Klokhuis. Tijdens de hackathon willen ze zich focussen op hoe de SchoolTV databank beter doorzoekbaar gemaakt kan worden voor kinderen. Denk hierbij aan zoeken op beeld, via een voice-memo, zoeken naar een thema of juist op een hele nieuwe manier. Help ze mee!
NTR: Zoekfuncties voor kinderen maken

HUMAN
HUMAN wil ai inzetten om te zoeken naar de liefde. Samen met deze omroep kan je ontdekken welke mogelijkheden er zijn om het onderwerp AI en liefde toegankelijk te maken voor een groot publiek. Afgelopen hackathon hebben ze gewonnen met het idee om met ai een game te bouwen waarmee je samen met je vrienden meer kan leren over elkaar met behulp van oude filosofen.

Omroep ZWART
Een panel van duizend mensen of 1 ai? ZWART onderzoekt op dit moment wat de mogelijkheden van ai zijn voor het klassieke ‘panelonderzoek’. Samen met BNNVARA onderzoeken ze ook of ze aan de hand van stemherkenning de mentale gezondheid van jongeren kunnen meten.

VPRO
Onderzoek met de VPRO hoe je van beeld naar audio of tekst, of andersom kan genereren, zonder de journalistieke waarde van het verhaal te verliezen in gebrabbel van AI. Een ander VPRO-team gaat op onderzoek naar de mogelijkheden om Nederlandstalige podcasts internationaal uit te brengen. Help jij de verhalen uit dit kikkerlandje viraal te laten gaan ver buiten onze taalgrenzen?