Master Mind

“Ik bracht dat wat ik leerde direct in de praktijk”

beeld voor han rubriek master mind - verhalen van masterstudenten

Lieke Engels had het gevoel dat ze nog niet uitgeleerd was na haar studie Ergotherapie. Ze was jong en wilde graag werken aan haar zelfvertrouwen en een eigen visie. De deeltijd Master Neurorevalidatie en Innovatie sloot perfect aan bij haar interesses, de keuze was dus snel gemaakt.

Inmiddels heeft Lieke de deeltijd master afgerond, in de zomer van 2023 nam ze haar diploma in ontvangst. Na 2 jaar werk, studie en privé te combineren is er nu tijd om terug te blikken op deze bijzondere periode.

Heb je ook nog naar andere studies gekeken?

“Toen ik mijn studie Ergotherapie afrondde voelde ik dat ik nog niet klaar was met studeren. Eigenlijk dacht ik er eerst aan de Master Bewegingswetenschappen te kiezen. Die optie heb ik onderzocht, maar de studie vond ik toch te technisch. Ik kwam toen bij de Master Neurorevalidatie en Innovatie terecht. Een betere optie en ook goed te combineren met mijn werk in het ziekenhuis (CWZ in Nijmegen).”

 

Portretfoto Lieke Engels

Kon je de master combineren met je werk?

“Dat was voor mij echt goed te doen. Ik mocht in het 2e jaar gelukkig van mijn werkgever tijd besteden aan mijn onderzoek. Een win-win situatie, want doordat ik mijn kennis direct in de praktijk bracht had mijn werkgever hier ook wat aan. Het scheelt enorm dat ik die ruimte kreeg en op deze manier was de master voor mij niet zwaar om te volgen. Ik realiseer me dat dit niet voor iedereen is weggelegd.”  

Waar deed je onderzoek naar?

“Mijn onderzoek draaide om de nazorg voor mensen met een hersenbloeding of -infarct. Wat hebben zij nodig? En welke zorg kunnen we laagdrempelig bieden? Ik hield onder andere interviews, waar duidelijk uit bleek dat de nazorg voor onze patiënten niet voldoende was. Het leuke is dat ik ook aan de slag mocht met de oplossingen. Zo bieden we sinds die tijd de patiënten een ontslaggesprek aan en vernieuwde informatievoorziening, waaronder een folder en website. Voor de zorgprofessionals is er nu een duidelijke werkwijze waarin de verantwoordelijkheden geborgd worden. Heel gebruiksvriendelijk allemaal en we werken hier binnen het ziekenhuis nu al mee.”

Werkte je ook samen met andere disciplines?

“Ja, de instroomopleidingen voor de master lopen enorm uit elkaar. Zo waren er studenten van Fysiotherapie en Logopedie maar ook van Mondzorgkunde en Oefentherapie. Dit betekent dat ik dus niet alleen met ergotherapeuten in de klas zat en dat maakt het ook echt leuk. Die andere disciplines kwam ik tijdens de lessen steeds tegen en iedereen keek dan vanuit zijn eigen invalshoek naar situaties. In mijn dagelijkse werk is interdisciplinair werken ook heel belangrijk, dus het was een goede leerschool voor me.”

Ik sta echt voor mezelf nu en voel me sterker

Wat heeft de master jou gebracht?

“Eigenlijk best veel. Ik merk vooral dat ik persoonlijk gegroeid ben. Toen ik net de studie Ergotherapie had afgerond, was ik nog jong en soms onzeker. Tijdens de master is mijn zelfvertrouwen gegroeid en heb ik geleerd meer overstijgend te denken en een eigen visie te ontwikkelen. Ik sta echt voor mezelf nu en voel me sterker. Het was echt wel even uit mijn comfort zone allemaal, maar ook een verrijking vind ik. Ik heb mijn netwerk ook vergroot. Zo help ik de master nog daar waar kan, en zijn we bezig een neurorevalidatie community op te zetten. Je zet jezelf met deze master op de kaart. Ook in het ziekenhuis waar ik werk heb ik dankzij mijn onderzoek veel contacten opgedaan, artsen kennen ineens mijn naam. In het begin wel even wennen, maar nu heel waardevol.”

Wat zijn je toekomstplannen?

“Ik heb het naar mijn zin op mijn werk en heb veel gehad aan de master. Het heeft ook wel wat aangewakkerd bij mij, ik vond het leuk om me te verdiepen in mijn vak. Ik zou wel meer onderzoek willen doen en ben nog niet uitgeleerd. Het lijkt me bijvoorbeeld interessant om meer kennis op te doen over statistiek, dus wie weet wat de toekomst nog brengt.”

Neurorevalidatie en Innovatie
 

Over deze deeltijd masteropleiding

Mensen worden steeds ouder, er komen meer complexe neurologische aandoeningen voor. Weinig professionals kunnen nieuwe wetenschappelijke inzichten vertalen naar de werksituatie. Met de Master Neurorevalidatie en Innovatie krijg je oog voor deze ontwikkelingen en implementeer jij innovaties.  

Studenten luisteren tijdens een les header website

Meer lezen?

"Een goed netwerk is zó belangrijk"

Volop beroepsmogelijkheden en verdieping, dat brengt de master Matthijs. "Waar de bachelor meer gericht is op: wat is DNA, hoe werkt een cel en de verschillende lab-technieken, is de master uitgebreider en verdiepend."

Een foto van masterstudent Matthijs Kersten. Bij het interview in de rubriek Master Mind. Geplaatst door HB.

"Blijven leren is de rode draad in mijn leven"

Yara Kikken uit Valkenswaard begon in september met de 2-jarige deeltijd-master Sport- en Beweeginnovatie. Iedere vrijdag heeft ze les op Papendal: “Een fantastische locatie om colleges te volgen."

Een foto van masterstudent Yara Kikken, voor bij een interview. Geplaatst door HB.

"Met deze master word ik een beter fysiotherapeut"

Een master biedt verdieping in je vak én volop nieuwe kansen. Dat laat Lukas Vorstermans zien, hij volgt de master Musculoskeletale Revalidatie.

Een foto van Lukas Vorstermans. Hij is masterstudent en wordt geinterviewd. Geplaatst door HB.

"Dit is het beroep dat bij me past"

Jill Muijrers uit Landgraaf koos voor een unieke masteropleiding bij de HAN: Physician Assistant. Een relatief nieuw beroep, naast de vertrouwde arts en verpleegkundige.

"Ik krijg tools om me steviger neer te zetten"

Kim Stuffers uit Scheveningen zoekt het graag verderop. Via omwegen kwam ze uit bij de HAN. Daar vindt ze de nodige verdieping: persoonlijk en voor haar sport.

Een foto van geinterviewde Kim Stuffers, masterstudent bij de HAN. Geplaatst door HB.

"Ik zeg mijn baan op om deze master te doen"

Stoppen met werken, omdat je alles uit je masteropleiding wilt halen. Job Allemekinders volgt de unieke masteropleiding Circulaire Economie bij de HAN.

Een foto van Job Allemekinders, masterstudent bij de HAN. Geplaatst door HB.