Astrid Timman schittert in finale Docent van het Jaar

Het was een spannende dag voor HAN-docent Astrid Timman, genomineerde voor de titel Docent van het Jaar 2022. Ze schitterde tijdens het minicollege dat ze in de finale gaf, maar greep toch naast de titel.

Een foto van Astrid Timman. Ze is helaas net geen Docent van het Jaar geworden! Geplaatst door HB.

In die finale streden 4 docenten van hogescholen en universiteiten om de titel Docent van het jaar 2022. En om een beurs van € 25.000, te besteden aan onderwijsinnovatie. De verkiezing is een initiatief van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO).

Samenwerking student en docent

In het Muntgebouw in Utrecht hielden de 4 finalisten inspirerende minicolleges over hun vakgebied. Hét moment om te laten zien wat je in huis hebt, als docent! De jury, die deels uit studenten bestond, had dit jaar extra aandacht voor de samenwerking tussen student en docent.

De titel van Astrids presentatie was: ‘Opleiden voor de wereld van nu en morgen’. Dat zij dat zelf prima kan, blijkt wel uit haar nominatie voor Docent van het Jaar. De prijs ging naar Reinoud Lavrijsen van de Technische Universiteit Eindhoven, die een enthousiast minicollege hield over: 'Waarom plakt een stukje ijzer niet aan de koelkast?'

Een foto van de 4 genomineerden voor de Docent van het Jaar-verkiezing.
De 4 finalisten: Reinoud Lavrijsen (winnaar), Ayokunu Adedokun, Renske de Beijer en Astrid Timman.

Trots op finaleplaats

Voor het College van Bestuur van de HAN is Astrid toch een winnaar: “We zijn ontzettend trots op haar finaleplaats. Bij de HAN wisten we dat we met Astrid een absolute topkandidaat in huis hadden. Haar passie voor het onderwijs en de manier waarop zij innovaties en ICT in de zorg weet toe te passen, maken haar een terechte finalist en een geweldige ambassadeur voor onze organisatie.”

Het vuurtje aansteken

De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) Robbert Dijkgraaf had een videoboodschap voor de aanwezigen: "Iedere student is een vat vol brandstof. Een goede docent weet het vuurtje aan te steken."

De prijs werd uitgereikt door Gerard Baas van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Reinoud is Docent van het Jaar is geworden dankzij zijn heldere communicatie, interactie, humor en het slaan van een brug tussen hbo en wo, lichtte hij toe. "Maar", benadrukte Baas, "het is jammer dat er maar 1 winnaar kan zijn. Jullie blinken alle 4 uit!"

De winnaar kreeg naast een onderwijsbeurs van € 25.000 ook een prijs die gemaakt is door studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Ook wordt de winnaar lid van het Comenius Netwerk.