E-sporters lijken meer op topsporters dan op gamers
Digitaal racen, schieten en voetballen is serious business. Steeds meer geld gaat om in esports. Op de HAN University of Applied Sciences onderzoeken we hoe deze populaire esports bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken, zoals sociale cohesie. “Gamen is de meest inclusieve vorm van sporten.”
"Esports zijn altijd videogames, maar niet elke videogame is een e-sport,” constateert Bertrik Berfelo. Als onderzoeker en docent aan de Academie Sport en Bewegen van de HAN leidt hij het project Gaming & Esports, de nieuwe Gelderse Kracht. Esports kwamen in de jaren 90 op. Games als Doom en Starcraft werden competitief gespeeld, waarbij de prestatie van de speler centraal kwam te staan.
Van niche naar uitverkochte stadions
Waar esports eerst populair waren in een niche, heeft de populariteit een vlucht genomen tijdens corona. Toen de racewereld stil lag, zijn bekende coureurs als Max Verstappen overgegaan op virtuele autoraces. De bekendheid groeide. Met behulp van streamingplatsforms als Twitch en Youtube Gaming zijn esports nu in trek bij een breder publiek. Volgens Bertrik Berfelo “zijn er meer dan 500 miljoen fans die naar esports kijken.”
Slaaptips en een fitnesscoach
Verwacht bij e-sporters geen korte nachten, slecht eten of energiedrank, maar een focus op winnen. Neem Stan Vlietstra, HAN-student en digitaal racer (sim-racer). Hij traint voor competities bij het Esports Talent Center Gelderland. In zijn trainingsprogramma is niet alleen aandacht voor zijn fysieke vaardigheden; Stan wordt ook geholpen met leefstijl en de mentale druk die hij ervaart in het leven als e-sporter. Er zijn workshops over de juiste voeding, het belang van slaap en er is een psycholoog die helpt bij de omgang met zenuwen. “Door de begeleiding ben ik beter voorbereid op races en presteer ik […] beter.”
Voorlichting op scholen
Bertrik Berfelo hamert erop dat esports niet ongezond zijn, zoals vaak wordt verondersteld. De HAN organiseert voorlichtingen over gezond game- en beeldschermgedrag. Talenten als Stan Vlietstra hebben daarbij een voorbeeldfunctie. Gamen is niet per se iets van de zolderkamer; het kan juist helpen bij je ontwikkeling. Door esports is Vlietstra bijvoorbeeld socialer, kan hij beter presteren onder druk en spreekt hij goed Engels.
Games als sociale lijm in de samenleving
Naast voorlichtingen richt de HAN zich op onderzoek naar de rol van gaming in de samenleving. “Gamen is de meest inclusieve vorm van sporten,” volgens Berfelo, en kan daarmee helpen bij complexe vraagstukken als sociale cohesie en veiligheid op straat. “In aandachtswijken zijn jongeren bijvoorbeeld vaak veel op straat te vinden. Dat kan tot problemen leiden. Als je esports naar de wijken brengt en daar structureel aandacht aan besteedt, bijvoorbeeld door een competitie op te richten, dan trekt dat jongeren. Het dient dan echt als een verbindende factor.”
Word een Changemaker
De wereld staat voor grote uitdagingen. Bij de HAN gaan we deze uitdagingen graag aan. Een leven lang. Wij zijn changemakers; elke dag ontwikkelen we oplossingen die bijdragen aan een Slimme, Schone en Sociale toekomst. Wil jij ook het verschil maken? Join de HAN.