HAN zet perspectief mensen Arnhemse schuldenaanpak centraal

In de Arnhemse wijk Immerloo wordt in 1 keer de schuld opgekocht van 40 tot 60 financieel kwetsbare huishoudens. De HAN onderzoekt het experiment Immerloo Schuldenvrij door de ervaringen van de deelnemende huishoudens centraal te stellen.

Zakgeldgids cover 2023

Experiment Immerloo Schuldenvrij

Schulden hebben een verwoestend effect op mensen. Ze veroorzaken stress, leiden tot multiproblematiek in gezinnen, gezondheidsproblemen, isolement en ook de ontwikkeling van kinderen heeft eronder te leiden. De Gemeente Arnhem wil deze spiraal doorbreken. Daarom voert het Nationaal Programma Arnhem-Oost het experiment Immerloo Schuldenvrij uit. Hierbij worden de schulden van 40 tot 60 huishoudens in Immerloo II (Malburgen-Oost), in 1 keer opgekocht met behulp van een opkoopfonds. Om generatiearmoede tegen te gaan, kijken ze eerst naar gezinnen met kinderen.

Onderzoek HAN

Het HAN Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit onderzoekt de invloed van deze experimentele aanpak vanuit het perspectief van de huishoudens. Het lectoraat draagt door praktijkgericht onderzoek bij aan het vergroten van de mogelijkheden van mensen om mee te doen in onze samenleving. Daarbij focust het lectoraat op mensen die hun bestaan onvoldoende zeker zijn. Dit sluit goed aan bij deze opdracht van Nationaal Programma Arnhem-Oost. Het lectoraat is gericht op praktijkverbetering en daarom dragen de onderzoekers bij aan het leerproces tijdens de uitvoering van de schuldenaanpak: wat gaat goed en wat vraagt om tussentijdse bijstelling?

Belevingswereld betrokkenen centraal

Het Lectoraat vindt het belangrijk om met onderzoek goed aan te sluiten bij de behoeften en de belevingswereld van mensen waar het omgaat, zij hebben immers ervaringskennis. Dat gebeurt, volgens de onderzoekers, in dit onderzoek op 2 manieren: “We werken in de voorbereiding en de uitvoering van het onderzoek samen met ervaringsdeskundige co-onderzoekers en we stellen de levensverhalen van de deelnemende huishoudens centraal. We volgen de gezinnen tijdens het hele proces en nemen de tijd voor gesprekken met hen. Dat geeft ons beter zicht op de invloed van de interventie op alle aspecten van het leven.”

Zwaartepunt

Sociaal - Fair Health

Mensen in een lagere sociaaleconomische positie leven korter en voelen zich minder gezond. Daar willen we met Sociaal- Fair Health verandering in brengen. Hoe? Door in onderwijs en onderzoek aandacht te vragen voor die verschillen. We verbinden alle kennis die de HAN in huis heeft en betrekken partners uit de praktijk. Samen kunnen we verschil maken.

vrouw man diversiteit focus zwaartepunt HAN