Op weg naar het onderwijs van de toekomst

Hoe bereid je studenten voor op een wereld waarin uitdagingen spelen waarbij het antwoord niet altijd voor handen is? De wereld van morgen met al z’n wicked problems vraagt om flexibele wereldburgers die om kunnen gaan met het niet-weten.

Een meet en greet tijdens de etalagebijeenkomst van de learning community Open Eind Leeromgeving
  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal

In allerlei initiatieven tasten we binnen en buiten de HAN met elkaar af hoe we ruimte kunnen creëren in het huidige onderwijs om meer met Open Eind Leeromgevingen te doen. In deze leeromgevingen zoeken betrokkenen samen naar mogelijke oplossingen voor maatschappelijke problemen. Onderzoeker bij het Lectoraat Responsief Beroepsonderwijs, Aimée Hoeve, legt dit begrip kort uit: “Het is een open zoektocht die je aangaat met mensen die kijken vanuit een heel ander perspectief. Vantevoren weet je niet wat de zoektocht oplevert. Die onzekerheden zorgen voor een ongemakkelijk gevoel bij mensen. Hier leer je alleen mee om te gaan door er ervaring in op te doen. Dat is de kern van een open eind leeromgeving.” 

Experimenten

Het afgelopen jaar is aan 5 experimenten gewerkt op het gebied van Open Eind Leeromgevingen. De opbrengsten werden gedeeld tijdens de etalagebijeenkomst Open Eind Leeromgeving van 15 april. Een bruisende middag waar volop gedeeld, geïnspireerd en gemotiveerd werd.
 

Leerzame bijeenkomst

Ger de Vries is al sinds 2007 geïnteresseerd in dit onderwerp en stapte in zijn experiment samen met studenten over van lineair ontwerpen naar cyclisch ontwerpen zodat ze daarmee sneller adaptieve expertise opbouwen. Hij kijkt terug op een gezellige, leerzame en informele bijeenkomst met een gemêleerd gezelschap. “Ik ben nieuwsgierig wat er bij de HAN allemaal gebeurt op dit gebied. Ik wil weten wat voor beelden er leven en hoe deze beweging die is ingezet zich ontwikkelt.”

Portret Ger de Vries

Op zoek naar je passie en talenten

Ger bracht vanuit Interprofessioneel Praktijkleren (IPL) studenten van de Academie IT en Mediadesign  en van de Academie Mens en Maatschappij samen in situaties waar veel onduidelijk is. Ze moesten zelf de regie nemen over hun leertraject. Ger: “Ze moesten onderzoeken waar hun passie en talenten liggen. Dat is spannend voor studenten, maar ik geloof in de toekomst van dit soort onderwijs.”

Urgentie

Ook Christel Vissers deed (samen met collega’s Marjolein Peters en Jeroen van den Hoogen) een experiment waarvan ze de opbrengsten deelde tijdens de etalagebijeenkomst Learning Community Open Eind Leeromgeving.
De Academie Organisatie en Ontwikkeling wilde een learning community waarin docenten en studenten van alle 6 de opleidingen van die academie samen zouden werken. “Zo wilden we aansluiten bij een overleg van procesregisseurs van leren en werken in de driehoek. Deze regisseurs zijn al van alle opleidingen en al bezig met leren in de praktijk. We hebben veel gesprekken met ze gevoerd en waardevolle informatie opgehaald.” 

Experimenteren en pionieren

Christel: “We leerden mensen uit verschillende opleidingen kennen en zagen het draagvlak groeien. De energie was geweldig. We werden steeds nieuwsgieriger naar elkaar. Het is fijn om verbindingen te maken met anderen, bij elkaar in de keuken te kijken, informatie te delen, van elkaar te leren, kansen te zien en fouten durven te maken.”

Portret Christel Vissers

Samen groeien

Zowel Christel als Ger wil de groei en ontwikkelingen verder doormaken. Zij houden contact met de learning community om HAN-breed te kunnen verbinden. “Het is zaak uit te zoeken hoe we samen anders kunnen kijken naar leeruitkomsten,” vindt Christel. Ger voegt toe: “We gaan uitzoeken hoe we hier ruimte voor kunnen creëren en hoe dit past binnen de HAN.”

Meedoen?

De learning community Open Eind Leeromgeving betreft een tijdelijke learning community van 5 bijeenkomsten in een schooljaar waarin je met een eigen experiment aan de slag gaat. Volgend studiejaar willen we met een nieuwe groep starten. 

Mocht je deel willen zijn van de learning community Open Eind Leeromgeving dan heeft Christel een tip: “Ga gewoon aan de gang. Vraagstukken hoeven niet eerst helemaal uitgekristalliseerd zijn. Het experimenteren dat je studenten wil leren, moet je zelf ook durven ondergaan. Misschien is de juiste oplossing er niet, maar daar kom je niet achter als je achter je bureau blijft zitten.” 

Het experimenteren dat je studenten wil leren, moet je zelf ook durven ondergaan. Misschien is de juiste oplossing er niet, maar daar kom je niet achter als je achter je bureau blijft zitten.”

Inspiratie en nieuwe oplossingen

Viviane Knoops is projectleider Strategie & Werkveld. Zij bezocht de etalagebijeenkomst en blikt terug. “Ik zou het mooi vinden als er weer een nieuwe groep start met een experiment. Ik verwacht dat als je deelneemt aan de learning community Open Eind Leeromgeving je onderdeel uit kan maken van een bredere beweging binnen de HAN om zo bij te dragen aan onderwijsinnovatie. Ik zou een vraagstuk meenemen waar we buiten de reguliere context vol inspiratie en creativiteit samen mee aan de slag kunnen.”

Contact

Voor meer voorbeelden hoe de HAN grenzen verlegt vanuit onderwijs en onderzoek, kijk je op de pagina van het zwaartepunt Slim - Smart Region van de HAN.

Learning community Open Eind Leeromgeving
Wil jij binnen je eigen opleiding stappen zetten richting een Open Eind Leeromgeving? Meld je aan voor de eerstvolgende learning community via een e-mail naar SmartRegion@han.nl.

De learning community wordt gefaciliteerd vanuit een samenwerking van HAN Servicesafdeling Onderwijs, Onderzoek en Kwaliteitszorg (OOK) en 2 lectoraten binnen het team Smart Learning - onderdeel van zwaartepunt Slim - Smart Region, te weten:

  • Julika Verhoeven van Services OOK
  • Aimée Hoeve van het lectoraat Responsief Beroepsonderwijs
  • Mariëlle Verhoef - van Lier van het lectoraat Human Capital Innovations
Smart Region
 

Samen slim

De huidige innovaties door o.a. de digitalisering vragen om goede wendbaarheid van mensen, teams en organisaties. Met het samen leren innoveren, delen van kennis en het creëren van ontmoetingsplekken helpt onze focus Slim - Smart Region daarbij. Op deze manier hebben we impact op de (digitale) toekomstbestendigheid in het werkveld en in ons onderwijs.

  • Slim
  • Schoon
  • Sociaal
Samen Slim - Smart Region