Lectoraat

Eigentijds Beoordelen en Beslissen

schrijven op whiteboard

Beoordelen en beslissen staat volop in de belangstelling. Het wordt voor iedereen in het onderwijs duidelijker dat het anders moet én kan. Maar hoe dan precies? Wat hebben leraar, leerling en school nodig voor een effectief programma van beoordelen en beslissen?

Een essentieel onderdeel van het onderwijs is toetsing. Op basis van toetsresultaten nemen leraren en scholen belangrijke beslissingen over studenten. Selectiebeslissingen, certificeringsbeslissingen en bijvoorbeeld beslissingen over hoe studenten zich verder kunnen ontwikkelen.Er hangt veel van zo’n beslissing af. Daar moet dus geen twijfel over zijn. Wij onderzoeken daarom wat wel en niet werkt. En ontwikkelen producten waarmee opleidingen en docententeams praktisch en doelgericht aan de slag kunnen. 

Onze expertises en thema's

Waar kunnen we jou bij helpen? Heb je ondersteuning nodig bij kennisontwikkeling? Ben je op zoek naar expertise? Ons lectoraat werkt nauw samen met onderwijspartners in het po, vo en h(b)ol. Interesse gewekt? Neem dan contact op. We helpen je graag met vraagstukken rondom onderstaande thema's. We hebben expertise op de volgende thema's:

  • Toetsbekwaamheid 
  • Programmatisch toetsen 
  • Kwaliteit van toetsing 
  • Formatief handelen 

 

Het lectoraat in beeld

Lector Tamara van Schilt vertelt je samen met onderzoekspartners waar het lectoraat zich mee bezig houdt.

Thumbnail Video 'HAN I Onderzoek I De 6 handvatten van eigentijds beoordelen beslissen' met lector Tamara van Schilt. Bekijk volledige video
De 6 handvatten van eigentijds beoordelen en beslissen
Samenwerkingsverband
 

Kwaliteiten van Leraren

Hoe maken we van studenten aan de onderwijsopleidingen enthousiaste docenten met oog voor innovatie? Hoe helpen we beginnende leraren hun stuurkracht te ontwikkelen? En hoe zorgen we ervoor dat ervaren leraren zich blijven ontwikkelen? Het is slechts een greep uit waar wij ons als lectoraat mee bezig houden. Dat doen we in het onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren. Het team onderzoekt, ontwikkelt, adviseert, begeleidt, inspireert en professionaliseert op die verschillende rollen en kwaliteiten van leraren. Dat doen we praktijkgericht en het is dus belangrijk dat het is geintegreerd met de praktijk van leraren en dat we onderzoek doen met, door en in samenwerking met lerarenopleidingen en scholen.

beeldmerk onderzoeksteam kwaliteiten van leraren onderzoek de leraar centraal

Nieuws

Een koffer vol spellen met de opbrengst van praktijkonderzoek van de lectoraten Eigentijds beoordelen en beslissen en Professionaliteit van leraren, die samen het onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren vormen.
Congres Formatief evalueren 2023, Academie Educatie onderzoek
Foto van congres Formatief evalueren, Academie Educatie
Afbeelding groeiproces vlinder voor RAAK onderzoeksproject
Werken aan de kwaliteit van toetsing Gebruik en verbeter de digitale Toetsweb-Scan
twee docenten vergaderen lachend
leerling onderbouw leest boek
Header voor de onderwijsdagen van maart 2023
Associate lector Roel Grol Focus op De Leraar als Ontwerper
Roel Grol, onderzoeker bij het LeerLab. Educatie
Afronding project Je Ogen UitkijkenToetsbekwaamheid verankerd in hoger beroepsonderwijs
Studenten maken digitale toets met nieuwe toetsapplicatie

Netwerken en projecten

We zijn nauw betrokken bij het onderwijs van de HAN en haar docenten. We organiseren jaarlijks een toetsconferentie en we zijn het HAN leernetwerk Eigentijds Beoordelen en Beslissen gestart samen met Services OOK (Onderwijs Onderzoek en Kwaliteitszorg). Binnen verschillende projecten werken we daarnaast samen met scholen en instellingen in het primair en voortgezet onderwijs. Zo voeren we onderzoek uit naar leerkrachtopvattingen in het primair onderwijs. En naar programma’s van formatieve leeractiviteiten in het voortgezet onderwijs. Voor alle onderzoeken geldt dat deze niet alleen interessant zijn voor de docenten, maar ook voor de lerarenopleidingen. Zij kunnen de kennis verwerken in het curriculum voor leraren-in-opleiding. Enkele voorbeelden van netwerken en samenwerking waarin het lectoraat participeert:

  • Ons onderzoek

    Binnen ons lectoraat staat toetsen centraal. Wij ondersteunen leraren in opleiding, startende en ervaren leraren bij het zich voortdurend ontwikkelen in hierin. Daarvoor voeren we praktijkgerichte onderzoeksprojecten uit.

  • Onze kennis

    Om onderwerpen op aansprekende wijze over het voetlicht te brengen, ontwikkelen we (vaak samen met opleidingen en werkveldpartners) producten en delen we kennis. 

Lector
 

Tamara van Schilt-Mol

Er valt nog genoeg te leren én te doen rondom eigentijds beoordelen en beslissen. 

Daarom voeren Tamara van Schilt-Mol en haar team praktijkgericht onderzoek uit. Ze deelt de kennis die ze opdoen graag met (toekomstige) professionals.  

 

Portret foto van Tamara van Schilt bij trap.

Ons team

We doen onderzoek met het onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren. Een team van betrokken lectoren, senior onderzoekers, docent-onderzoekers, en trainers/adviseurs.

Maak kennis met ons team

Academie
 

Educatie

De Academie Educatie kwalificeert en professionaliseert ondernemende, nieuwsgierige en zelfbewuste leraren. Hier kun je de leraar worden die je wilt zijn. We bieden onze studenten veel ruimte om zich te verbreden of te verdiepen. En; samen met het werkveld pakken we het lerarentekort aan.

Studenten zitten samen aan tafels met laptops en boeken in het klaslokaal. De leraar staat ervoor en praat met hen mee.
Volg ons op LinkedIN
 

Regelmatig publiceren wij onze kennis en activiteiten op het LinkedIN kanaal HAN Lerarenopleidingen. Ontvang het laatste nieuws over o.a. onze opleidingen, events, onderzoeksresultaten en samenwerkingen.

Jonge vrouw gebruikt smartphone terwijl ze lacht