Lectoraat

Professionaliteit van Leraren

Studenten zitten samen aan tafels met laptops en boeken in het klaslokaal. De leraar staat ervoor en praat met hen mee.

Docenten moeten veel kunnen. Leerlingen interesseren, een relatie met hen opbouwen, de orde bewaren en kennis overdragen. En dat allemaal tegelijk. Binnen ons lectoraat staat de ‘stuurkracht’ van (toekomstige) professionals in het onderwijs centraal.

Ons doel is om aankomende, beginnende en ervaren leraren te ondersteunen bij het zich voortdurend blijven ontwikkelen en versterken. Als docent en als professional. In onderstaande video verteld Lector Helma Oolbekkink er meer over.

Het lectoraat in beeld

Samenwerkingsverband
 

Kwaliteiten van Leraren

Hoe maken we van studenten aan de onderwijsopleidingen enthousiaste docenten met oog voor innovatie? Hoe helpen we beginnende leraren hun stuurkracht te ontwikkelen? En hoe zorgen we ervoor dat ervaren leraren zich blijven ontwikkelen? Het is slechts een greep uit waar wij ons als lectoraat mee bezig houden. Dat doen we in het onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren. Het team onderzoekt, ontwikkelt, adviseert, begeleidt, inspireert en professionaliseert op die verschillende rollen en kwaliteiten van leraren. Dat doen we praktijkgericht en het is dus belangrijk dat het is geintegreerd met de praktijk van leraren en dat we onderzoek doen met, door en in samenwerking met lerarenopleidingen en scholen.

beeldmerk onderzoeksteam kwaliteiten van leraren onderzoek de leraar centraal
Onze expertises en thema's 

Waar kunnen wij jou bij helpen?

Heb je ondersteuning nodig bij kennisontwikkeling? Ben je op zoek naar expertise? Ons lectoraat werkt nauw samen met onderwijspartners in het po, vo en h(b)ol. In onderstaande video's vertellen we hoe wij dat doen. Interesse gewekt? Neem dan contact op. We helpen je graag met vraagstukken rondom onderstaande thema's.

  • Ons onderzoek

    Binnen ons lectoraat staat de agency van de leraar centraal. Wij ondersteunen leraren in opleiding, startende en ervaren leraren bij het zich voortdurend ontwikkelen. Daarvoor voeren we praktijkgerichte onderzoeksprojecten uit.

  • Onze kennis

    Om onderwerpen op aansprekende wijze over het voetlicht te brengen, ontwikkelen we (vaak samen met opleidingen en werkveldpartners) producten en delen we kennis. 

Nieuws

Strand met parasol
studenten en professionals in overleg
Helma Oolbekkink portret
Loopbaanoriëntatie- en begeleidingStudiekeuze: een rationeel proces?
Jonge vrouw met half lang krullend haar staat na te denken of te dagdromen met haar wijsvinger aan haar kin
Foto van collega's op de Onderwijsdagen

Lector Helma Oolbekkink

Hoe maak je van scholen een plek waar ook leraren blijven leren? Helma Oolbekkink vindt het intrigerend hoe leraren zich al dan niet blijvend professioneel ontwikkelen. En doet praktijkgericht onderzoek om antwoorden te vinden. 

Portret Helma Oolbekkink

Associate Lector Roel Grol

In het onderwijs gaat het om de bedoeling: waarom doen we wat we doen? Die vraag moet je als leraar en als school steeds opnieuw stellen. Want alleen dan kun je onderwijs afstemmen op je leerlingen en studenten. Met mijn team onderzoek ik wat leraren nodig hebben om goed onderwijs te ontwerpen. We doen dat in verbinding met leraren(opleiders), studenten en het werkveld.

Roel Grol, onderzoeker bij het LeerLab. Educatie

Ons team

Me doen onderzoek met het onderzoeksteam Kwaliteiten van Leraren. Een team van betrokken lectoren, senior onderzoekers, docent-onderzoekers, en trainers/adviseurs.

Maak kennis met ons team

We zijn betrokken bij onderstaande onderzoeken, opleidingen en professionaliseringen

Het LeerLab

Eigentijds onderwijs steekt anders in elkaar dan traditioneel onderwijs. De focus ligt er op zelfregie en inspelen op de behoefte van de leerlingen.

b95e9b8a-0cf7-11ee-8f9b-02565807075b twee studenten in gesprek met docent aan tafel voor de fotoshoot van Leerlab bij Citadel

Ontwerpen van Eigentijds Leren

Als leraar & docent wil jij onderwijs afstemmen op leerbehoeftes van leerlingen & studenten. Je leert met inzet van technologie en wetenschap beter op diversiteit aan te sluiten. Je ontwikkelt veranderkracht en maakt Eigentijds Leren in je school en organisatie waar.

32a0de70-1cd5-11ef-9c3e-10a8f82da86e Foto van Master Ontwerpen van Eigentijds Leren. Masterstudenten staat voor een flipover board en legt uit.

HAN Educatie PRO

Educatie PRO is scholing voor werkenden in het onderwijs en voor vakprofessionals die willen overstappen naar het onderwijs. Er zijn in het onderwijs zóveel mogelijkheden om je te ontwikkelen, of je nu een ervaren leraar, starter of carrièreswitcher bent. Ons uitgangspunt: je bent nooit uitgeleerd.

3aa81340-1cd5-11ef-9d6f-f899a9d37f0e Foto van Master Ontwerpen van Eigentijds Leren. 4 studenten aan tafel in overleg met een laptop.
Academie
 

Educatie

De Academie Educatie kwalificeert en professionaliseert ondernemende, nieuwsgierige en zelfbewuste leraren. Hier kun je de leraar worden die je wilt zijn. We bieden onze studenten veel ruimte om zich te verbreden of te verdiepen. En; samen met het werkveld pakken we het lerarentekort aan.

Studenten zitten samen aan tafels met laptops en boeken in het klaslokaal. De leraar staat ervoor en praat met hen mee.
Volg ons op LinkedIN
 

Regelmatig publiceren wij onze kennis en activiteiten op het LinkedIN kanaal HAN Lerarenopleidingen. Ontvang het laatste nieuws over o.a. onze opleidingen, events, onderzoeksresultaten en samenwerkingen.

Jonge vrouw gebruikt smartphone terwijl ze lacht