null

Wist je dat veel (startende) onderwijsprofessionals te maken krijgen met dezelfde uitdagingen? De meest voorkomende hebben we in 3 hoofdthema's geclusterd. Op ieder thema bieden we hulpmiddelen aan: van podcasts en kennisclips tot eens spel, kort filmpje of een pakkend artikel. 

Thema's waar starters vaak mee te maken krijgen

GRIP op je jezelf

Wat voor leraar ben je (geworden)? Hoe geef je daar vorm aan in de dagelijks onderwijspraktijk. En hoe blijf je dat doen, want deze ontwikkeling is nooit af. Lees hoe je je identiteitsontwikkeling een boost geeft, hoe je je werkdruk vermindert en welke mogelijkheden er zijn voor intervisie en begeleiding.

Groep 5,6,7 op de school Da Vince. De leraar kijkt mee bij twee leerlingen.

GRIP op je groep

Hoe creëer je een fijn pedagogisch klimaat waarin leerlingen zich gezien, gehoord en veilig voelen? Kortom: Hoe maak je jouw lessen effectiever en aantrekkelijker? Hoe geef je les op een manier die bij je past (die vol te houden is en die recht doet aan leerlingen)? We gaan in op Instructie, Klassenmanagement en een Positieve relatie opbouwen.

Speciaal Onderwijs op de school Lichtenbeek. De lerares kijkt mee op de laptop van de leerling.

GRIP op de schoolorganisatie

Veel starters lopen tegen dezelfde uitdagingen aan als ze eenmaal afgestudeerd zijn en alleen voor de klas staan. Dat is heel logisch, want er komt in de praktijk best wat op je af. Hoe start je bij een nieuwe school? Hoe ga je daar om met het oudercontact? En op welke manier ga jij deel uitmaken van de school(organisatie)?

Een docent en kind houden iets in hun hand vast.

Ben jij klaar voor de start?

Lesgeven is een van de weinige beroepen waarbij je vanaf dag 1 volledig meedraait als volwaardig collega. De lerarenopleiding bereidt je daar goed op voor, maar in de praktijk blijkt het toch vaak een flinke uitdaging. Veel (startende) leraren ervaren de start als overweldigend en lopen tegen verschillende vraagstukken aan. Met deze website bieden we ondersteuning op die vraagstukken.

Als leraar moet je voortdurend inspelen op onverwachte situaties en professioneel oordelen wat op dat moment het beste is voor leerlingen en waarom. Het vraagt om een voortdurend proces van afstemming, verbinding en reflectie. Dat maakt het complex en uitdagend. Gelukkig zijn er inzichten uit onderzoek die je hierbij kunnen helpen. Als leraar blijf je immers zelf ook een leven lang leren.

Docent Niels Janssen legt wat uit bij een laptop op tafel met 4 leerlingen op het Citadel College.

Uitdagingen uit de onderwijspraktijk

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat 25% van de startende leraren binnen 5 jaar weer uit het onderwijs stapt. In het kader van het lerarentekort heeft het ministerie van OC&W een subsidie beschikbaar gesteld om die uitval te verkleinen. Het HAN Lectoraat Professionaliteit van Leraren zet deze middelen in om (startende) leraren via deze site te ondersteunen bij de uitdagingen uit de onderwijspraktijk. Zo willen we bijdragen aan een stevigere start, duurzame loopbaan en meer werkgeluk in het onderwijs

Verder ontwikkelingen

Zoals gezegd: leraar zijn, betekent een leven lang ontwikkelingen. Dat doe je onder meer op de thema's GRIP op jezelf, GRIP op je klas en GRIP op de schoolorganisatie. Zoek je extra voeding en ondersteuning of wil je je verder verdiepen? Volg dan een HAN masterclasses of trainingen via Educatie PRO.

Kun je het antwoord op je vraag niet vinden? Neem dan contact op met startkracht@han.nl