Speciaal Onderwijs op de school Lichtenbeek. De lerares kijkt mee op de laptop van de leerling.

Je beschikt over een groot arsenaal aan vaardigheden. Tóch kunnen bepaalde vraagstukken zich (in alle hevigheid) opnieuw voordoen als een situatie of je rol verandert. Het vraagt om ervaring om situaties te leren herkennen.

Instructie

Je hebt tijdens je opleiding al verschillende instructiemodellen voorbij zien komen, maar eenmaal in de praktijk is het prettig om eea nog eens kort door te nemen. Hoe geef je les met structuur én energie, zodat je leerlingen gemotiveerd blijven en succes ervaren — en jij ook? Hoe speel je slim in op verschillen, zonder de lat lager te leggen, maar met meer leerwinst en plezier voor iedereen?

sportkunde deeltijd docent geeft instructie aan student in klaslokaal 2024

Klassenmanagement

Hoe organiseer je je klas, routines en gedragsverwachtingen? Soms is het lastig orde te houden en chaos te voorkomen

Groep 5,6,7 op de school Da Vince. De leraar praat tegen de leerlingen in de klas achter de laptop.

Positieve relatie opbouwen

Voor de motivatie en betrokkenheid voor de leerling en het werkgeluk voor jezelf is een positieve relatie opbouwen met elkaar belangrijk. Soms is het zoeken naar de balans tussen nabijheid en professionaliteit.  

ad sport coachgesprek en intervisie 2 2024

Differentiëren

Het is belangrijk om tegemoet te komen aan verschillen van leerlingen in de groep. Dit voorkomt dat ze ongemotiveerd raken. 
In hoeverre kunnen leraren van groep 3 t/m 8 differentiëren in hun lessen? Het ADAPT-onderzoek 'kijkt’ naar 23 indicatoren in 4 fasen van differentiatie: de periode- en blokvoorbereiding, de lesvoorbereiding, de lesuitvoering en de evaluatie.

6 aanbevelingen voor differentiatie

Door te differentiëren sluit je beter aan bij wat leerlingen nodig hebben. Dat voorkomt verveling of frustratie. — twee grote oorzaken van onrust in de klas. Differentiëren helpt vaak om orde te houden in de klas.

Podcast 'Orde houden én verbinden'

Het is een veelgehoorde uitdaging voor (starende leraren): orde houden. Hoewel deze thema's ruimschoots aan bod zijn geweest in de opleiding kan het lastig zijn hier handen en voeten aan te geven in de praktijk. Deze podcast geeft je praktische tips om eraan te werken en/of er hulp bij te vragen.

Praktische tool
 

Pedagogisch Prioriteitenspel

Lesgeven kan soms eenzaam zijn. Hoe start je dan een dialoog over het vak. Het Pedagogische Prioriteitenspel helpt dit gesprek op gang. (Toekomstige) leraren ontdekken met dit spel welke pedagogische idealen hun belangrijkste drijfveer zijn. 

van het Prioriteitenspel

Podcast 'Mijn eerste jaar voor de klas'

Om jou als starter een extra steuntje in de rug te geven, biedt de VO-raad de podcast 'Mijn eerste jaar voor de klas'. Een schooljaar lang zijn startende docenten Elisabeth en Maurice gevolgd. Een mooie podcast om mee te leven en om te leren van wat zij in de praktijk allemaal meemaken

Post hbo
 

Didactisch coachen

Loop je tegen veel zaken aan? Bij coachen ga je uit van wat wél kan. Maak kennis met de post-hbo opleiding didactisch coachen!

Student wijst iets aan op laptop aan andere studenten

Naar Startkracht

Staat je onderwerp er niet bij? Bekijk dan de overige 2 thema's: GRIP op jezelf en GRIP op de schoolorganisatie.

Dé starter bestaat niet, maar uit onderzoek blijkt dat bijna alle starters te maken krijgen met dezelde uitdagingen. Ondanks dat je tijdens de opleiding veel geleerd hebt, is het heel normaal dat je tegen bepaalde zaken aanloopt in de praktijk. Op 3 hoofdthema's bieden we hulpmiddelen aan: van podcasts en kennisclips tot een kort filmpje of een pakkend artikel.

null