Een docent en kind houden iets in hun hand vast.

Als startende leraar ga je op zoek naar je plek binnen de school. Het is belangrijk om je stem te laten horen en trouw te blijven aan je eigen waarden. Stap voor stap bouw je vertrouwen op en leg je een sterke basis voor een succesvolle start.

Top 5 voor starten op een nieuwe school

Om je zacht te laten landen, bieden je 5 tips die je helpen om je snel thuis te laten voelen.

Podcast 'Een succesvolle start'

Om bij starters stress en onzekerheid te voorkomen en te zorgen voor een goede start in een nieuwe baan, is het belangrijk om op een goede manier deel uit te maken van de schoolorganisatie.

8 tips voor oudercontact

Een veel gehoorde uitdaging voor starters is het oudercontact. In slechts 10 minuten geef je ouders inzicht in de resultaten, sterke vakken en uitdagingen van het kind. Daarnaast komen sociale ontwikkeling en de interactie met klasgenoten en leerkrachten aan de orde. Doe je voordeel met onderstaande 8 tips voor een spetterend oudercontact.

Kennisclip

Deel uitmaken van een school

Startersprogramma

Een goed inwerktraject werkt preventief tegen uitval. Zeer waarschijnlijk heeft je eigen school ook een mooi aanbod voor starters. Vraag naar het startersprogramma.

Meer inspirerende verhalen rondom inductie

“Fijn om later in het schooljaar te starten”

Olga verruilde haar baan voor het docentschap op een mbo-opleiding. "Doordat ik halverwege het schooljaar begon met een beperkt aantal uren had ik voldoende tijd om de stof rustig te bekijken en de systemen in te duiken."

Foto van Olga voor de testimonial opleiding PDG

"Veel steun aan collega's gehad"

Tessa startte na haar voltijd Pabo-opleiding bij de HAN in groep 7 met een duo-collega die al 24 jaar in het vak zit. “Ik kon in het 1e jaar met al mijn vragen bij haar en bij de andere collega's terecht. Er was volop ruimte om met elkaar te sparren over het vak. Daar heb ik veel steun aan gehad.”

Vier kinderen zitten aan hun tafel in de klas. Een van hen steekt zijn vinger op om een vraag te stellen

"Nog aan het uitvinden hoe ik les geef"

Feline is sinds kort leraar Duits op de havo/vwo school Elzendaalcollege in Boxmeer. "Ik merkte al snel dat de cultuur op school heel anders was dan ik gewend was."

Portret Feline Jansen

Inductie als onderdeel van doorlopende leerlijn

Goede begeleiding helpt jou als startende leraar niet alleen om met vertrouwen voor de klas te staan, maar ook om je talent te ontwikkelen en duurzaam inzetbaar te blijven.

Het sleutelwoord bij inductie is ‘maatwerk’

“Soms lijkt alles goed te gaan met een startende leraar, maar op een gegeven moment gaan sommigen toch over hun grens,” vertelt docent Scheikunde van het Theresialyceum in Tilburg, Linda van den Broek.

4 docentcoaches aan een tafel spelen Super Agent spel

“Inductie als aanjager voor professionalisering”

1op de 4 startende leraren hangt na 5 jaar zijn schoolbord aan de wilgen. Zonde, vindt HAN-docent-onderzoeker en lerarenopleider Maaike Nap: 'We weten inmiddels heel goed wat werkt om nieuwe leraren te behouden. Een sterk inductieprogramma maakt daarbij echt het verschil."

/nieuws/2023/10/inductie-kan-als-aanjager-dienen-voor-professionalisering/

Behouden PABO-afstudeerders

Het primair onderwijs krijgt in de regio Zuidoost-Nederland vanaf 2025 te maken met een groeiend lerarentekort. Onderzoek laat zien waar kansen liggen voor een vloeiende overgang tussen opleiding en werk.

De leerlingen leggen een puzzel en de lerares helpt hen hierbij

Ervaringsverhalen van starters

“Succes, dit is je klas!” Wie denkt dat het zo werkt als een student na 4 jaar studeren aan een lerarenopleiding van school komt, heeft het mis. Er komt zoveel meer bij kijken. Docent Pabo-Alo, Loïc Fransen en docent Duits, Mart Messink blikken terug op hun eerste tijd voor de klas.

vlaggen, Arnhem, branding, signing, vlaggenmast, banieren, trio zwart rood wit

Wat is enculturatie?

Voor het thema 'Enculturatie' ofwel 'Startende leraren ondersteunen en wegwijs maken binnen de school(cultuur)' zijn kennisclips gemaakt met aan het woord HAN-Lector Helma Oolbekkink.

Groep 5,6,7 op de school Da Vince. De leerlingen zitten in de klas achter de laptop terwijl de leraar rond loopt.

Leren van elkaar

Docentcoach Ellen is een inspirerend voorbeeld voor nieuwe docenten. Samen met collega Sietske begeleidt ze HAN-medewerkers tijdens hun 1e half jaar voor de klas. Dat levert goede gesprekken en leerzame inzichten op.

Witte vlag met HAN-logo

Starters-lio-kring versterkt

In welk beroep je ook start: de eerste jaren zijn een uitdaging. In de Liemers begonnen 2 scholen voor (speciaal) basisonderwijs, 7 integrale kindcentra (IKC’s) en de HAN 'de starters-lio-kring'. Want samen bereik je meer.

Arnhem, Ruitenberglaan 31, vlag, vooraanzicht, banier, wit

Passie voor Leren werkt aan onboarden van starters

In de ideale wereld staat iedere (aankomende) docent een leven lang voor de klas. Maar in de realiteit vallen vooral starters nogal eens uit. Wat hebben zij in hun eerste jaren precies nodig? Een aantal vo-scholen introduceerde gesprekskaarten om de kwaliteit van inductietrajecten te bespreken.

vlaggen, Arnhem, branding, signing, vlaggenmast, banieren, trio zwart rood wit

Zachtere landing voor beginnende leraren

Diploma op zak, en daar ga je dan: je eerste baan als leraar! Zeker de eerste jaren komen er heel wat uitdagingen op je pad. De vo-scholen in de regio Nijmegen maken de landing graag wat zachter. Onderzoek laat zien waar de kansen liggen.

/images/brandspot/new/2022/07/11/presenteren_2022_424437.jpg

Onderzoek naar stuurkracht

In het kennisvlog van het platform samen opleiden en professionaliseren vertelt Helma Oolbekkink, lector Naar een meervoudige professionaliteit van leraren aan de HAN, over haar onderzoek naar stuurkracht van startende leraren.

Beeld bij nieuwsbericht whitepaper onderzoek doen stuurkracht van leraren

Gerichte steun voor startende leraar

Startende leraren staan voor een uitdagende opdracht. Te vaak blijkt die behoorlijk zwaar: starters vallen vaker uit dan meer ervaren collega’s en verlaten soms zelfs het vak.

Inductie van startende leraar

Startende leraren struikelen nogal eens. Waarover, en wat is eraan te doen? In een online symposium deelden Helma Oolbekkink (HAN) en Harmen Schaap (RU) de uitkomst van onderzoek waarin ze samenwerkten: de inductiefase heeft nog aandacht nodig.

Naar Startkracht

Staat je onderwerp er niet bij? Bekijk dan de overige 2 thema's: GRIP op jezelf en GRIP op je klas.

Dé starter bestaat niet, maar uit onderzoek blijkt dat bijna alle starters te maken krijgen met dezelfde uitdagingen. Ondanks dat je tijdens de opleiding veel geleerd hebt, is het heel normaal dat je tegen bepaalde zaken aanloopt in de praktijk. Op 3 hoofdthema's bieden we hulpmiddelen aan: van podcasts en kennisclips tot een kort filmpje of een pakkend artikel.

null