Lectoraat

Vaktherapie in de Gezondheidszorg

Onderzoekers Lectoraat Vaktherapie in de Gezondheidszorg, HAN

Wat is het effect van vaktherapie bij mensen met psychische problemen en hoe werkt het? Als lectoraat willen wij de praktijk en de goede zorg voor patiënten versterken. En vaktherapeuten zo goed mogelijk opleiden.

Behoefte aan kennis over werking vaktherapie

Veel mensen ervaren problemen met emotieregulatie, hun zelfbeeld of identiteit. Hun problemen bestaan vaak al sinds langere tijd of zijn een reactie op uitdagingen die het leven hen biedt. Sommige mensen hebben trauma’s ervaren. Door deze psychische problemen ervaren zij ook problemen op levensgebieden als relaties of werk. En ondervinden zij ook de sociale en mentale gevolgen daarvan.
Er is behoefte aan kennis over de werking van vaktherapie. Zowel vanuit de samenleving als vanuit de beroepspraktijk. Wat is het effect van vaktherapie bij mensen met psychische problemen? Als lectoraat willen wij de praktijk en de goede zorg voor patiënten versterken. En vaktherapeuten zo goed mogelijk opleiden.

voorheen 'Bijzonder Lectoraat Vaktherapie bij Persoonlijkheidsstoornissen' 

Over het lectoraat 'Vaktherapie in de Gezondheidszorg'

Per 1 september 2023 is het bijzonder Lectoraat Vaktherapie bij Persoonlijkheidsstoornissen voortgezet als Lectoraat Vaktherapie in de Gezondheidszorg.

Het lectoraat richt zich niet meer alleen op persoonlijkheidsstoornissen maar op een brede populatie van de gezondheidszorg. Een bredere insteek dus. De continuering geldt voor een periode van 6 jaar.
De onderzoeksfocus ligt vooral op vaktherapeutische interventies om de mentale gezondheid van mensen te vergroten. Zoals het bevorderen van hun welbevinden, zelfregie en veerkracht en het verminderen van hun psychische klachten en symptomen. De missie van het lectoraat is om vaktherapie te verduidelijken en te onderbouwen: voor cliënten, vaktherapeuten, andere betrokken professionals, studenten en docenten.
Dit lectoraat werkt samen in de driehoek onderzoek, onderwijs en praktijk. Ook de komende 6 jaar blijft GGNet, specialist voor geestelijke gezondheid, een belangrijke praktijkpartner en supporter. Daarnaast gaat het lectoraat ook graag andere samenwerkingen aan.
Het lectoraat maakt onderdeel uit van het Kenniscentrum Duurzame Zorg en van de Academie Gezondheid en Vitaliteit.

Expertises

  • Vaktherapie bij diverse psychische problematiek
  • Beeldende therapie
  • Danstherapie
  • Dramatherapie
  • Muziektherapie
  • Psychomotorische therapie
  • Onderzoek

    Ons bijzonder lectoraat ontwikkelt kennis over de werking van vaktherapie en de onderbouwing daarvan. Zo willen wij de praktijk en de goede zorg voor patiënten versterken. En vaktherapeuten zo goed mogelijk opleiden.  

  • Onze kennis

    De resultaten van onze onderzoeken en projecten delen we graag. En laten we terugvloeien in het onderwijs.

lector
 

Suzanne Haeyen

Suzanne: "Vaktherapie kan een krachtige ervaring bieden en processen van acceptatie, verandering of verwerking en identiteit teweeg brengen bij mensen. Die ervaring wil ik voor patiënten, vaktherapeuten, andere professionals, docenten en studenten graag verder verduidelijken en onderbouwen. Ik werk zelf als beeldend therapeut in de psychiatrie én als onderzoeker, kennisontwikkelaar en docent. Dit lectoraat is een boeiend en effectief platform op voor onderzoek naar vaktherapie. Mijn doel? Versterken van de praktijk, verbeteren van behandeling en zorg en het zo goed mogelijk opleiden van vaktherapeuten."  

Suzanne Haeyen, bijzonder lector Vaktherapie in de Gezondheidszorg
kenniskring 

ons team

We doen ons onderzoek met een team van betrokken senior onderzoekers en docent-onderzoekers.

Maak kennis met het team

 

Kennispartners en netwerken

  • GGNet

    GGNet is specialist voor mensen met psychische problemen én voor hun naasten. Scelta is onderdeel van GGNet, een expertisecentrum voor persoonlijkheidsproblematiek, en is gespecialiseerd in diagnostiek en behandeling van persoonlijkheidsstoornissen. Suzanne Haeyen werkt hier als beeldend therapeut, onderzoeker en voorzitter van de Leerkring Vaktherapie.

  • Opella Ouderenzorg

    Opella ouderenzorg biedt zorg en welzijn met vakkennis en vanuit het hart. Ouderenzorg en ondersteuning wordt geboden in de gemeenten Barneveld, Ede, Regio Rivierenland, Renkum, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Veenendaal en Wageningen.

    In deze samenwerking onderzoeken we de effectiviteit van vak(muziek-)therapie en de samenwerking in de behandeling met meerdere disciplines bij mensen met dementie. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door Hetty Cornelissen, muziektherapeut Opella en docent-onderzoeker bij de Master Vaktherapie en lectoraat Vaktherapie in de Gezondheidszorg.

  • KenVak Lectoraat Kennisontwikkeling Vaktherapieën

    KenVaK is een lectoraat voor vaktherapieën waaraan meerdere hogescholen participeren met opleidingen gericht op een of meerdere vaktherapeutische beroepen. Zuyd Hogeschool is penvoerder.

  • Federatie voor Vaktherapeutisch Beroepen (FVB)

    FVB staat voor een netwerk van vaktherapeutische beroepsverenigingen. De FVB maakt zich sterk voor een goede positionering van het vak en de vaktherapeutische professionals. Dit doet het op landelijk en regionaal/lokaal niveau. 

Nieuws

Terugblik symposium vaktherapieEen goed gevoel dankzij ‘Feeling Good!’
Symposium van het lectoraat en de master Vaktherapie.
Schema-Focused Working Methods for Arts and Body-Based Therapies Boek schemagerichte werkvormen nu ook in het Engels
Cover van het boek dat gaat over vaktherapie in de gezondheidszorg.
Terugblik op de invitational conference 18 april 2024Werkingsmechanismen en interventies van vaktherapie in de forensische zorg
publiek en Suzanne Haeijen tijdens invitational conference KFZ 18 april 2024 HAN Nijmegen
Vaktherapie in de gezondheidszorgVan veronderstellen naar onderbouwen
Christine de Vries en Joachan Huijser onderteken de overeenkomst tussen de HAN en GGNet.
samenwerking HAN en OPELLAAls muziek in je oren
André Kok, Suzanne Haeijen en Hetty Cornelissen ondertekenen de samenwerking.
Continuering en wijziging Vaktherapie bij PersoonlijkheidsstoornissenStart Lectoraat Vaktherapie in de Gezondheidszorg
Bijzonder lectoraat Vaktherapie bij Persoonlijkheidsstoornissen
Bevlogen sprekers en enthousiaste masterstudentenMove on up! Een sfeerimpressie
Bart Engelen en Suzanne Haeyen openen het symposium move on up van de master vaktherapie en het bijzonder lectoraat vaktherapie bij persoonlijkheidsstoornissen
Symposium Lectoraat en Master Vaktherapie9 juni 2023: Symposium Move On Up!
Student Master Vaktherapie - Dramatherapie- kijkt in spiegel.
Nieuwe multidisciplinaire richtlijnVaktherapie in Richtlijn Persoonlijkheidsstoornissen
Learning & Development deeltijd, laan van scheut 10, zwevend overleghokje, overleggen, samenwerken, laptopg, praten, 2022

Gerelateerde opleidingen

Vaktherapie

Voltijd Bachelor opleiding

Ben jij graag bezig met muziek, toneelspelen, beeldende kunst of bewegen? Wil je daarmee mensen helpen hun grip op het leven te versterken? Kies dan voor Vaktherapie. Via een studierichting beeldende vorming, drama, muziek óf beweging leer je cliënten positief omgaan met gevoelens en gedachten.

426197 Meisje koopt iets in winkeltje Vaktherapie

Vaktherapie - Psychomotorische Therapie

Deeltijd Bachelor opleiding

Geloof jij in ervaringsgericht leren waarbij bewegingsgedrag en lichaamsbewustzijn worden ingezet? Wil jij daarmee mensen helpen hun grip op het leven te versterken? En wil jij zelf de regie over je leerweg en leertempo? Kies dan voor Vaktherapie - Psychomotorische Therapie deeltijd.

c85b3de0-2caa-11ef-a7db-32a170d86c8b Twee studenten waarbij één student op een skateboard staat met een bal in de hand en de andere student haar begeleidt

Vaktherapie

Deeltijd Master opleiding

Als vaktherapeut weet jij dat jouw therapie werkt. Of je nu danstherapie, beeldende therapie, psychomotorische therapie of muziektherapie geeft. Met de Master Vaktherapie bewijs je dat! Ga voor vakverdieping, onderbouw je werk met praktijkgericht onderzoek, en leer je profileren als professional.

09c26254-0cfe-11ee-bcf4-02565807075b Studenten Master Vaktherapie - dramatherapie - oefenen met poppen

Verbinding met het onderwijs

We richten ons op het verhogen van de kwaliteit van het beroepsonderwijs, de positionering en de professionalisering van vaktherapie. Om werkzame patiëntenzorg en dus goede behandeling te realiseren is het belangrijk vaktherapeuten zo goed mogelijk op te leiden. Zij dragen zo bij aan het verbeteren van het emotioneel functioneren, de zelfexpressie, het gedrag en het welzijn van patiënten met persoonlijkheidsstoornissen. En dit op methodisch verantwoorde wijze.

Onze nieuwsbrief ontvangen?
 
studenten overleggen met laptop