Jaaroverzicht 2023: de HAN en de regio

2023 was in veel opzichten een roerig jaar. We hadden te maken met de voortdurende oorlog in Oekraïne en een nieuw opgeladen, hevige strijd tussen Hamas en Israël. Maar ook politieke ontwikkelingen in eigen land leidden tot onzekerheden. Er zijn natuurlijk ook veel mooie, positieve dingen gebeurd. De voorbeelden in het Jaaroverzicht 2023 getuigen hiervan.

Changemakercampagne, let's change the way we learn, onderwijs, andere manier van leren, vervreemding

Het Jaaroverzicht vormt een tweeluik met het HAN Jaarverslag 2023het formele verantwoordingsverslag van de hogeschool. In het Jaaroverzicht vind je mooie voorbeelden van de HAN en de regio. En hoe we met onderwijs en onderzoek, samen met het werkveld, het verschil willen maken.

2023 in 1 oogopslag

Terugblik College van Bestuur

2023 was een roerig jaar. We hadden te maken met de voortdurende oorlog in Oekraïne en een nieuw opgeladen, hevige strijd tussen Hamas en Israël. Maar ook politieke ontwikkelingen in eigen land leidden tot onzekerheden. Maar er zijn natuurlijk ook veel mooie, positieve ontwikkelingen geweest. Zo ook bij de HAN. Dit lees je terug in het Jaaroverzich

College van Bestuur, Bridget Kievits, Rob Verhofstad, Yvonne de Haan

Topics 2023

Het jaar 2023 was een jaar dat we niet snel gaan vergeten. Bekijk waar de mijlpalen en uitdagingen lagen voor studenten en de organisatie en lees wat typerend was voor 2023.

Groep studenten zit aan een lange tafel, lachen en kletsen samen.

De HAN in cijfers

Hoeveel studenten schreven zich in 2023 in? Hoeveel procent van die studenten was tevreden over de opleiding? En hoeveel medewerkers werken er eigenlijk bij de HAN?

Foto van Master Ontwerpen van Eigentijds Leren. 3 masterstudenten zijn in gesprek en lopen de trap af op Kapittelweg 35, Nijmegen.
Onze focus

Slim, schoon, sociaal

Hoe kunnen we de opwarming van de aarde remmen? Waarom leven mensen met een lage opleiding of laag inkomen korter? Hoe werken we slimmer samen aan vernieuwende oplossingen? Het zijn voorbeelden van vragen die de studenten, docenten en professionals van de HAN proberen te beantwoorden.

De student maakt het verschil

"Vastlopen, iets nieuws leren en door”

Stagiair Amir Ali Ahmadi had vóór zijn stage al bepaald wat hij er wilde leren: constructieve berekeningen maken volgens Europese en nationale normen, 3D modelleren in ontwerpsoftware Revit en het opstellen, analyseren en valideren van constructieve modellen in rekenprogramma RFEM.

Amir Ali Ahmadi bij een reling

HAN-Rechtenstudent draagt bij aan toegankelijkheid

Producten en diensten moeten vanaf juni 2025 toegankelijk zijn voor mensen met een beperking. Een uitdaging voor het mkb; wat is er nodig om dit te realiseren? De juridische kennis van HAN-Rechtenstudent Britt Claassen kwam hierbij goed van pas.

Jongen met mobiel in zijn hand en een tactstok naast zich

Van natuur-inclusief naar natuur-positief bouwen

De vraag naar nieuwbouw is enorm, maar hoe rijm je dit met het behoud van de natuur? Natuur-inclusief bouwen besteedt gelukkig al veel aandacht aan natuurbehoud. Afstudeerders Bouwkunde Thijs Daling en Raneem Althiraawi gaan een stap verder: door te bouwen maken ze de natuur sterker.

Raneem en Thijs in het bos

Een testkast voor TenneT

Windparken op zee moeten een belangrijke bijdrage leveren aan de energietransitie. Maar wind is een grillige energiebron, waardoor netbeheerder TenneT voor nieuwe uitdagingen staat. Eén van die uitdagingen is het beter voorspellen van spanningsknelpunten. HAN-student Dimas Lenting deed daar onderzoek naar.

windmolen

geurvaas ondersteunt mensen met dementie

Beau, Else, Loes en Sima ontwerpen een geurvaas die gedragsondersteuning biedt aan mensen met dementie. De 4 studenten Industrieel Product Ontwerpen (IPO) aan de HAN in Arnhem proberen met deze geurvaas ervoor te zorgen dat mensen met dementie langer en prettiger thuis kunnen wonen.

geurkaars

Studenten Pedagogiek maken impact

Hoe betrek je de doelgroep bij je onderzoek? Anniek en Isabel, studenten Pedagogiek, blonken hierin uit tijdens hun afstudeerproject in de module Praktijkinnovatie Zorg en Welzijn (PZW). Ze onderzochten samen met de betrokken jongeren, jeugdzorgprofessionals en andere betrokkenen hoe de geplande gedwongen afzondering anders kan.

groep studenten Pedagogiek

Samen met de regio maken we het verschil

Effectieve kennisdeling in robotiseringsprojecten

Vanuit het verkennende onderzoek ‘Effectieve kennisdeling in robotiseringsprojecten’ willen wij bedrijven helpen om de huidige manier van kennisdeling op de werkvloer in kaart te brengen. Wij ontwikkelen daarvoor een tool die helpt inzicht te geven.

Man met tablet kijkt naar robotarmen in Digitale Fabriek

Samen werken aan Smart Energy Hubs

Smart Energy Hubs zijn flink in opkomst. Dankzij slimme innovatie kan duurzame energie optimaal opgewekt, opgeslagen en verdeeld worden. In de regio timmert Oost NL aan de weg met 10 pilots om bestaande bedrijventerreinen om te toveren tot Smart Energy Hubs. De bedrijvenvereniging TPN West is een van deze pilots en schakelde de hulp van de HAN in.

TPN West, aan de rivier

H2 event in 'energiehoofdstad Arnhem'

Studenten, onderzoekers, docenten én praktijkprofessionals kwamen donderdag 26 januari samen op het H2 event bij de HAN. Ze bespraken ontwikkelingen op het gebied van waterstoftechniek, wisselden ideeën uit, legden nieuwe contacten en inspireerden elkaar. Studenten maakten daarbij net zo veel indruk als de andere aanwezigen.

Tijdens het HAN H2 event in januari 2023 presenteert het MORE team het modulaire voertuig dat ze hebben gemaakt

Passende ondersteuning voor ouderen

Op 15 november tekenden de HAN, kennisorganisatie Vilans en het Jo Visser fonds een samenwerkingsovereenkomst. Deze overeenkomst richt zich op de toepassing van kennis om zorg- en ondersteuning voor oudere burgers ook in de toekomst mogelijk te maken.

wijkverpleging thuiszorg met man thuis

Samen optrekken in de wijk

Om onderwijs en onderzoek in stadsdelen beter te coördineren en organiseren zijn Fieldlabs Nijmegen in het leven geroepen. In deze werkplaatsen komen studenten direct in aanraking met de praktijk van de wijk. Daardoor kunnen ze gerichter projecten oppakken of onderzoek doen.

Bijeenkomst Fieldlabs Nijmegen

Innovatie en ondernemerschap in Oost-Nederland

Oost NL gaat met de HAN aan de slag om de impact van praktijkgericht onderzoek, innovatie en ondernemerschap in Oost-Nederland te vergroten. Op 24 november tekenden beide partijen daarom een convenant. Het gezamenlijke doel? Het versterken van bedrijven en vergroten van de maatschappelijke impact door innovatie in regio Oost-Nederland.

Ondertekening samenwerking Oost NL

De HAN maakt het verschil in 2023

Healthy City Lab: van idee naar praktijkconcept

Dennis Moeke is lector Logistiek en Allianties bij de HAN en stond als hoofdaanvrager aan de wieg van het project Healthy City Lab. Dennis blikt terug op het succes van dit project en onthult wat voor vervolg het project krijgt.

lector Dennis Moeke, projectleider van Healthy City Lab

Zijn robots de oplossing in de energietransitie?

Onlangs verscheen het nieuws dat bijna 2 op de 5 banen in de energietransitie onvervulbaar zijn. De oplossing? Het verregaand inzetten van robots. Is dit wel de juiste manier?

SEE, energiezuinig label

Wat betekent ChatGPT voor het onderwijs?

Het kan je bijna niet ontgaan zijn: ChatGPT, de nieuwe chatbot van het bedrijf OpenAI. Marc Coolen, docent bij de Master Ontwerpen van Eigentijds Leren en Pierre Gorissen, associate lector leren met ict gingen in gesprek over ChatGPT en Futures literacy.

chatGPT beeld

HAN team wint 1e prijs Sensor Data Challenge

Tijdens een 24-uurs Challenge werkte een team van 2 HAN-onderzoekers en 2 werkstudenten aan een opdracht van het RIVM. De opdracht was om realtime hittedata van Nederland zichtbaar te maken en zo heat spots te lokaliseren. Ons team presenteerde het winnende eindresultaat!

HAN team

De opkomst van ervaringsdeskundigen

Schulden, verslaving, psychische problemen, ervaringsdeskundigen helpen mensen te herstellen van dit soort ontwrichtende situaties. Maar wat zijn ervaringsdeskundigen precies? En hoe effectief zijn ze? Onze podcastmakers gaan op onderzoek uit.

Ervaringsdeskundigen worden steeds belangrijker

‘Teacher experience on Tour’ wint OCW challenge

Hoe krijg je meer scholieren enthousiast voor een lerarenopleiding in het primair of voortgezet onderwijs? En hoe maak je het beroep van leraar aantrekkelijker? Om antwoord te krijgen op deze vragen, zette het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) een challenge uit.

student met VR bril op

Meer inspirerende verhalen over de organisatie

Robine Geurts en Stefan Dolman afstudeerproject kassa
Jens Tschopp heeft met zijn afstudeeropdracht voor Technische Bedrijfskunde aan de HAN een 9.7 behaald. Een geweldig resultaat!
Podcast 10 jaar SEECESamenwerken is delen
Jacob Brobbel, Rens Turk en Peter Vaessen
portretfoto Laurens de Graaf, lid van de Raad van Toezicht
Foto Master Academie Educatie. 3 masterstudenten werken samen en kijken op een laptop.
Afscheidsinterview Lisbeth VerharenBoegbeeld Sociaal - Fair Health neemt afscheid
Lisbeth Verharen keynote spreker op symposium FH