resultaten
Het project Toetsweb heeft tot op heden de volgende resultaten en tools opgeleverd:
Door het opdoen van ervaringen met het werken met het toetsweb en de verschillende tools is het toetsweb in de loop der jaren ontwikkeld tot de huidige versie. Wil je meer lezen over deze ontwikkeling of weten uit welke entiteiten het web is opgebouwd? Lees er dan meer over op de achtergrond pagina.
De methodiek Toetsing Getoetst biedt hogescholen en universiteiten een cyclisch instrument voor zelfevaluatie vanuit een breed perspectief. Opleidingteams kunnen met een systematisch stappenplan aan de slag met het analyseren, verbeteren en borgen van de kwaliteit van de toetsing. Centraal staat het toetsweb, waardoor niet alleen de samenhangende factoren in toetskwaliteit zichtbaar worden, maar ook de ontwikkeling het werken aan de kwaliteit van toetsing.
De methodiek Toetsing Getoetst is uitgewerkt in een spelvariant. Op spelenderwijze gaan opleidingsteams met elkaar in gesprek over de kwaliteit van toetsing. Wat zijn precies die entiteiten uit het toetsweb? Waar staan wij in de ontwikkeling van de kwaliteit van toetsing en wat is onze ambitie? En hoe beleeft de student de kwaliteit van toetsing? Het spel bestaat uit een spelbord en verschillende type kaartjes die het team helpen om meer grip te krijgen op de kwaliteit van toetsing.
- board.pdf
- brugkaarten_organisatie.pdf
- brugkaarten_programma.pdf
- brugkaarten_toetsenentaken.pdf
- brugkaarten_bekwaamheid.pdf
- brugkaarten_beleid.pdf
- Fase-van-ontwikkeling-kaarten.pdf
- quizkaarten.pdf
- quizvragen-toelichting-op-het-juiste-antwoord.docx
- studentenreis_bekwaamheid.pdf
- studentenreis_beleid.pdf
- studentenreis_organisatie.pdf
- studentenreis_programma.pdf
- studentenreis_toetsenentaken.pdf
- tussenkaartjes_toetsinggetoetst.pdf
- Handleiding spel
- Werkboek Toetsing Getoetst en Gesprekstool Toetsweb
Het doel van de gesprekstool is om de dialoog in je team te faciliteren over de kwaliteit van toetsing, om zodoende gezamenlijk meer grip te krijgen op de kwaliteit. De gesprekstool geeft inhoudelijk houvast om het gesprek gericht met elkaar te kunnen voeren en tot verbeterdoelen te komen. In de gesprekstool zijn 4 kaarten per entiteit uit het toetsweb beschikbaar. Op elk van de 4 kaarten wordt een beschrijving van de entiteit in een bepaalde ontwikkelingsfase gegeven. Deze kaarten gebruik je in het gesprek om te bepalen waar je op dit moment staat in de ontwikkeling van de kwaliteit van toetsing en ook waar je ambitie ligt. Vervolgens kun je op basis hier van gerichte acties opstellen om verder te werken aan de kwaliteit van toetsing.
De Toetsweb-Scan is een digitaal instrument. Met behulp van de Toetsweb-Scan kun je als team samen vaststellen hoe de (duurzame) kwaliteit van toetsing er op dit moment uitziet in jullie opleiding (positiebepaling). Ook kun je met behulp van deze scan samen keuzes maken over jullie ontwikkeling richting (duurzame) toetskwaliteit (ambitiebepaling). Het resultaat van het gesprek in het team wordt door de scan ook vastgelegd en ontvang je een advies hoe je verder kunt werken aan je ambitie. Dit helpt je om samen met je team te komen tot een onderbouwd actieplan.
Op dit moment is er alleen nog een prototype van de scan beschikbaar die gebruikt wordt om te testen in de praktijk. De verwachting is dat eind december 2023 de scan gedeeld kan worden. Er komt zowel een Nederlandstalige als een Engelstalige variant beschikbaar.
Referenties
Er zijn verschillende publicaties verschenen rondom het Toetsweb:
- Sluijsmans, D., Peeters, A., Jakobs, L., & Weijzen, S. (2012). De kwaliteit van toetsing onder de loep. Onderwijsinnovatie, 2012 (4), 17-25.
- Sluijsmans, D., Joosten-ten Brinke, D., & T. Van Schilt-Mol (Reds.). (2015), Kwaliteit van toetsing onder de loep. Handvatten om de kwaliteit van toetsing in het hoger onderwijs te analyseren, verbeteren en borgen. Garant.
- Van Schilt-Mol, T., Sluijsmans, D., Peters, M., de Beer, F., & Jakobs, L. (2016). De touwtjes in handen: toetskwaliteit in het hbo. Onderwijsinnovatie, 2016 (4), 15-24.
- Beer, de F., Peters, M., Van Schilt-Mol, T., Sluijsmans, D., & Jakobs, L. (2017). Onderzoek naar De Toetsing Getoetst (artikel).
- Van Schilt-Mol, T. (2022). Van piramide naar toetsweb: de (door)ontwikkeling van een kwaliteitszorginstrument om de kwaliteit van toetsing inzichtelijk te maken. Examens, 2022 (3), 13-22.
Volg onze nieuwsbrief
Ieder kwartaal bundelt de Academie Educatie haar kennis en activiteiten in de digitale nieuwsbrief 'Voor het leren van vandaag en morgen!' Ontvang het laatste nieuws over o.a. onze opleidingen, events, onderzoeksresultaten en samenwerkingen een aantal keer per jaar in je inbox! Meld je aan voor de nieuwsbrief.